235831

فولاد کردستان رقیب جدی در بازارهای صادراتی عراق / موقعیت مهم فولاد کردستان در صادرات به همسایگان غربی

دنیای معدن: فولاد کردستان با توجه به مزیت جغرافیایی خود می تواند فرصتی طلایی برای توسعه حضور ایران در بازارهای عراق و اقلیم کردستان باشد، اما تحقق این امر نیازمند الزاماتی است که این مجموعه باید از همین ابتدا به سراغ آنها برود.

اجرای فولاد کردستان در سال 97 در دستور کار قرار گرفت تا زنجیره ارزش در غرب کشور با توجه به ظرفیت های موجود تکمیل شود.

این طرح قرار است در بخش های مختلف از تولید کنستانتره کار را آغاز کرده و به نورد گرم فولادی برسد. یعنی ایجاد ارزش افزوده چند برابری در منطقه که بی تردید اشتغالزایی بسیاری به همراه دارد.

با توجه به ترکیب سهامداران در این طرح فولادی، که شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات نیز یکی از سهامداران آن می باشد نباید نسبت به سال های پیش روی آن نگران بود.

اجرای این طرح در ابعاد مختلف به نفع منطقه و صنعت فولاد است اما در این مطلب تمرکز را بر توسعه حمل و صادرات محصولات فولادی گذاشته ایم.

موقعیت جغرافیایی فولاد کردستان نشان از پتانسیل بالای این مجموعه در صادرات دارد. درواقع باید از همین ابتدا تولیدات با نگاه صادرات محور انجام شود. نزدیکی این مجموعه به بازارهای اقلیم کردستان و عراق فرصتی برای توسعه صادرات فولادی ایران به این منطقه خواهد بود.

اما لازمه حضور پررنگ فولاد کردستان در این بازارها چیست، در حالی که ترکیه تلاش می کند تا سهم فولادی ایران در بازارهای منطقه را از آن خود کند. درواقع با توجه به شرایط موجود در منطقه بهتر است توسعه بازار از همین ابتدای کار در دستور قرار بگیرد و به موازات انجام پروژه پیش رود. تولید محصولات با کیفیت با قیمت تمام شده کمتر از مهمترین الزاماتی است که باید فولاد کردستان به آن توجه داشته باشد. تامین مواد اولیه در کنار دسترسی به انرژی و استفاده از تکنولوژی های به روز از موضوعات موثر در کاهش قیمت تمام شده است که می تواند توان رقابتی این شرکت در بازارهای جهانی را افزایش دهد. اما نکته مهم دیگر سیستم حمل و نقل و دسترسی به بازارهای جهانی است که این موضوع برای فولاد کردستان با توجه به حضور در استان مرزی می تواند کمی آسان تر باشد.

از سویی دیگر این سیستم حمل و نقلی در این منطقه باید به صورتی باشد که فولاد کردستان علاوه بر عراق و اقلیم کردستان بتواند به بازارهای دیگر نیز ورود داشته باشد.

این بدان معنا است که زیرساخت های لازم برای توسعه صادرات باید همزمان با اجرا فراهم شود. این پروژه با ظرفیت یک میلیون تن و با روش CSP در حال احداث است و بیش از ۱۱۷۴ اشتغال مستقیم در دوران بهره برداری در این منطقه ایجاد می شود.

با عنایت به ماهیت شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات بعنوان اولین شرکت پروژه محور در کشور و سرمایه گذاری این شرکت در زنجیره فولاد و معادن، فولاد کردستان می تواند در سال های پیش رو یکی از بازیگران اصلی بازارهای صادراتی کشورهای همسایه در غرب کشور باشد و در صورتی که امروز برنامه ریزی دقیقی برای آن صورت بگیرد می تواند رقیبی جدی برای دیگر فولادسازان منطقه از جمله ترکیه باشد.

با توجه به اهمیت این پروژه ، تمرکز بر صادرات بخش زیادی از محصولات فولاد کردستان می تواند به ارتقای هرچه بیشتر منطقه نیز کمک کند. بدون شک افزایش درآمدهای ارزی می تواند توسعه اقتصادی و اجتماعی را در منطقه داشته باشد. اگر این مجموعه بتواند حضور موفقی در بازارهای جهانی داشته باشد و از مزیت جغرافیایی خود استفاده کند، می تواند با در آمد حاصل فاز های توسعه ای را اجرایی کند.

این در حالی است که بهره برداری از پروژه نورد گرم در ادامه این پروژه هم می تواند بر میزان صادرات این مجموعه اثر گذار باشد اما فراموش نکنیم در تمامی این مراحل فولاد کردستان در گام اول ملزم به تامین نیاز داخل کشور است و پس از آن باید به سراغ صادرات برود، مگر آن که سیاست تصمیم گیران بر آن باشد که با افزایش تولید و عبور از ظرفیت اسمی به سمت صادرات هرچه بیشتر برود.تیتر20

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید