229187

سرمایه گذاری چینی ها در معادن ایران / فولاد ایران ارزان فروخته می شود

دنیای معدن: اخیرا با نزدیک شدن به جمع بندی مذاکرات ایران و آمریکا گویا چینی ها در بخش معادن ایران سرمایه گذاری کردند. سرمایه گذاری چینی ها در معادن فولاد ایران چقدر واقعیت دارد؟

به گزارش دنیای معدن، امروز آمریکا برخی تحریم های علیه ایران را لغو کرد. گویا چینی ها نسبت به بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی ایران امیدوار شدند. چراکه اخیرا خبر رسیده که چین در بخش های مختلف معادن ایران به خصوص در حوزه فولاد سرمایه گذاری عظیمی کرده است.برخی تحلیلگران می گویند از ماه های گذشته چینی ها در بخش فولاد ایران سرمایه گذاری کردند. هر چند که عده دیگری از فعالان معدن می گویند علت ورود چینی ها در بخش فولاد به قرارداد ۲۵ساله ایران و چین مربوط می شود.پیش تر شهرام شریعتی، دبیرکل خانه صنعت و معدن تهران، گفته بود: «معادن، ازجمله معدن های طلای ایران بخشی از قراردادهای سرمایه گذاری بین ایران و چین طبق سند «۲۵ساله همکاری» هستند.».

حالا درباره ورود چینی ها به بخش معادن ایران، ازجمله معدن فولاد، یک عضو هیات رئیسه اتحادیه تولیدکنندگان فولاد می گوید: چینی ها در تولید فولاد و احداث معادن سرمایه گذاری سنگینی کرده اند.سیدرضا شهرستانی توضیح داد: به هر حال چینی ها وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران را رصد می کنند. با توجه به کاهش قیمت ها اکنون بهترین زمان برای سرمایه گذاری در معادن ایران است. آنچه که ما شنیده ایم این است که آن ها خودشان سرمایه گذاری مستقیم کرده اند و قرار نیست به کمک شرکت های فولادی و معدنی بیایند.ارزان فروشی در زنجیره های فولاداو از شرایط تحریم گله مند است و با اشاره به وضعیت بازارهای صادراتی فولاد اظهار کرد: تحریم ها باعث اختلاف قیمت صادرات شمش و فولاد شده است.

هرچند که کیفیت فولاد و شمش ما بهتر از سایر کشورهاست، اما خریداران خارجی از این فرصت سوءاستفاده می کنند و فولاد ایران را ۱۰۰ دلار ارزان تر از نرخ جهانی آن می خرند.شهرستانی گفت: با آنکه کیفیت فولاد ایران بهتر از دیگر کشورهای جهانی است، اما صادرکنندگان به دلیل تحریم مجبورند فولاد را ۲۰ درصد ارزان تر بفروشند.قطع گاز عرضه فولاد را کم کرداو به تاثیر قطع گاز فولادی ها در بازار اشاره کرد و افزود: قیمت فولاد را در بخش بالادستی افزایش و در بخش پایین دستی کاهش دادند.

اکنون تولیدکنندگان شمش، فولاد و نورد به دلیل قیمت های دستوری در زیان هستند.شهرستانی ادامه داد: علت افزایش قیمت آهن اسفنجی، شمش و دیگر زنجیره های فولاد این است که گاز فولادی ها را قطع کردند و همین مساله باعث کاهش عرضه در بازار شده است.او یادآور شد: قیمت میل گرد ممکن است مقطعی افزایش پیدا کند، اما در سه ماه اخیر به دلیل کاهش میزان تقاضا کیلویی ۳۰۰۰ تومان ارزان شده است. در سه ماه گذشته میل گرد با قیمت ۱۸ هزار تومان فروخته می شد، اما حالا قیمت این فلز به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید