235617

خیز اژدهای زرد در کربن زدایی صنعت فولاد تا سال2050 /سهم 60 درصدی چین در آلایندگی صنعت فولاد جهان

دنیای معدن: چین کربن زدایی از صنعت فولاد خود را تا سال 2050 میلادی در برنامه دارد. استفاده از قراضه و بهره گیری از دانش روز، ابزارهای این کشور برای کاهش گازهای گلخانه ای است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از (ایمیدرو)، به نقل از وب سایت INFORMED COMMENT چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد جهان نقش بزرگی در کربن زدایی این صنعت در جهان ایفا می کند. این کشور در نظر دارد تا سال 2050 میلادی میزان تولید کربن در صنعت فولاد خود را به صفر برساند.

پس از بخش انرژی، بخش فولاد چین با آلایندگی 17 درصدی در رتبه دوم تولید گازهای گلخانه ای این کشور قرار دارد. چین با تولید بیش از نیمی از فولاد جهان حدود 60 درصد از تولید کربن ناشی از صنعت فولاد را به خود اختصاص داده است.

سیاست های اخیر چین اهدافی را در جهت کربن زدایی بخش فولاد در برنامه این کشور قرار داده است. اما این اهداف در جهت دستیابی به کاهش گازهای گلخانه ای به منظور محدود کردن روند افزایش گرمای زمین تا 1.5 درجه سانتیگراد کافی نیست.

به همین منظور بخش فولاد چین باید در کوتاه ترین زمان ممکن، میزان انتشار گازهای گلخانه ای در این بخش را به نصف رسانده و تا سال 2050 میلادی به 99 درصد کاهش دهد.

بر اساس تازه ترین دستورالعمل تدوین شده برای بخش فولاد چین، حداکثر انتشار گازهای گلخانه ای این بخش پیش از سال 2030 میلادی خواهد بود. این در حالی است که 3 شرکت بزرگ فولادساز چین شامل بائو استیل، بائوتو استیل و اچ بی آی اس که در مجموع 17 درصد از تولید کلی فولاد چین را در برمی گیرند، اهداف بلند پروازانه تری را مطرح کرده اند.

این فولادسازان اعلام کردند که حداکثر انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2025 میلادی خواهد بود و پس از آن تا سال 2030 میلادی حدود 30 درصد از انتشار این گازها کاسته شده و در نهایت در سال 2050 میلادی به کربن صفر در بخش فولاد دست خواهند یافت. اگرچه نشانه هایی در صنعت در جهت دستیابی سریعتر به این هدف نیز مشاهده می شود.

بازیافت قراضه فولاد

چین ترویج استفاده از روش بازیافت قراضه فولاد به منظور کاهش انتشار کربن را در برنامه خود دارد. این کشور قصد دارد میزان بازیافت قراضه خود را تا 300 میلیون تن افزایش دهد.

همچنین استفاده از تکنولوژی های جدید و کم کربن از دیگر برنامه های صنعت فولاد چین در راستای کربن زدایی صنعت فولاد این کشور است.

 

دیدگاهتان را بنویسید