235587

روند صعودی فلزات اساسی در آخرین روز هفته گذشته

دنیای معدن: کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بازارهای بین المللی کامودیتی ها در برنامه روی گذشته (اول مرداد ماه 1401) سرای سرمایه رادیو اقتصاد با بیان اینکه در روز جمعه قیمت تمامی کامودیتی ها غیر از قلع صعودی بودند گفت: این صعود به گونه ای بود که مس با 90 دلار افزایش به 7370 دلار رسید. اگر مس حد مقاومت 7500 دلاری را بتواند بشکند روند افزایش قیمت آن ادامه خواهد یافت.

به گزارش دنیای معدن، وی افزود: آلومینیوم نیز با 48 دلار رشد قیمت به 2459 دلار رسید درحالی که روی تنها یک دلار افزایش قیمت داشت و 3044 دلار شد. سرب نیز با 33 دلار افزایش به 2003 دلار رسید و نیکل با افزایش 225 دلار رشد 21 هزار و 525 دلار قیمت خورد. اما قلع 250 دلار کاهش قیمت را شاهد بود و 24 هزار و 600 دلار شد.

این کارشناس ارشد بازارهای بین المللی با بیان اینکه قیمت فولاد متاسفانه نزولی است گفت: این کاهش ناشی از شرایطی است که در چین اتفاق افتاده است. نخست وزیر چین به تازگی اعلام کرده وام های مسکن و حمایت هایی که قرار بود برای ساخت و ساز انجام شود به درستی صورت نگرفته است و چون بزرگترین مصرف کننده فولاد در هر کشوری صنعت ساختمان است لذا این خبر تاثیر منفی خود را بر قیمت ها گذاشت.

وی ضمن اشاره به این نکته که بازار مصرف تعیین کننده قیمت ها در بازار فولاد است اظهار کرد: در شرایط فعلی بازار مصرف فولاد در حال تضعیف است.

جعفری طهرانی اشاره ای به قیمت های فولاد در بازار داخلی ایران نیز داشت و گفت: آخرین مزایده شمش فولاد در هفته گذشته در ایران 461 دلار بسته شد که 30 تا 40 دلار از قیمت های قبلی پایین تر است ولی پیش بینی می شود در هفته آتی روند قیمت ها کمی افزایشی باشد.

وی افزود: روسیه حرکت جدیدی در بازار انجام نداده است و با توجه به سفر روسیه به منطقه همه منتظر هستند.

این کارشناس بازار کامودیتی ها درباره دلایل افزایش قیمت فلزات به ویژه مس و نیکل نیز عنوان کرد: چین برنامه ای برای افزایش فروش خودروهای الکتریکی دارد و این تصمیم مس و نیکل را بالا برده و افزایش این دو فلز بیشتر از سایرین بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید