234936

حیات یک صنعت بزرگ همچون فولاد در گرو چه موضوعاتی است؟

دنیای معدن: دهم تیر ماه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز صنعت و معدن نامیده شد و بر همین اساس هر ساله به مدت یک هفته بزرگداشت این روز با عنوان هفته صنعت و معدن برگزار می شود تا تکریمی از مقام صنعتگر و معدنکار صورت بگیرد.

به گزارش دنیای معدن، نکته مهم آن است که این روز و هفته بیشتر به جای آنکه جشنی برای صنعت و معدن باشد تنها فرصتی شده تا فعالان این دو حوزه گله ها و مشکلات خود را به گوش مسئولان برسانند. این موضوع نشان می دهد صنعت و معدن با چالش های زیادی همراه است که گاها نتیجه آن را در بخش تولید شاهد هستیم.

حال به این بهانه نگاهی به صنعت فولاد کشور داریم که به نوعی یکه تاز صادرات غیر نفتی به ویژه در سال های اخیر بوده و توانسته در ارزآوری آن هم در شرایط تحریمی نقش مهمی ایفا کند.این بخش در تلاش است تا در کنار دستیابی به هدف تولید 55 میلیون تن در چشم انداز 1404، بتواند در حوزه تولید فولادهای خاص و آلیاژی طرح ها پروژه های خود را پیش ببرد و در کنار آن با ارتقای دانش و تکنولوژی بهره وری را افزایش داده و حضور خود در بازارهای صادراتی را بیشتر کند. اما بدون شک تحقق این اهداف نیازمند فراهم شدن شرایطی است که اولویت هایی برای آن تعریف می شود. در کنار آن نیز، امروز صنعت فولاد با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که در صورت توجه به آنها و یافتن راهکارهای مناسب حتی نمی توان به تولید 55 میلیون تن فولاد در 3 سال پیش رو امیدوار بود. صنعت فولاد امروز برای تحقق اهداف خود در گام اول نیازمند تامین مواد اولیه است، موضوعی که به دغدغه اصلی تولیدکنندگان تبدیل شده است. درواقع بی توجهی به توسعه اکتشافات در دهه های گذشته توانست چالشی جدی را امروز پیش پای فولادی ها قرار دهد. همانطور که پیداست اولویت اصلی برای توسعه صنعت فولاد، اکتشافات است و باید در این زمینه سرمایه گذاری شود، حتی پیش بینی ها بر این است که د کنار این موضوع لازم است تا سرمایه گذاری در معادن خارجی نیز انجام شود.

اما اولویت دیگری فولادی ها تامین انرژی است. بحثی که با توجه به میزان ذخایر گازی کشور شاید کمتر کسی در سال های گذشته می توانست آن را به عنوان چالش مطرح کند، امروز گریبان گیر فولادی ها شده است.

عدم سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی و همچنین احداث نیروگاه های جدید و over hall کردن نیروگاه های در دست، در چند سال اخیر تولید فولاد را با چالش همراه کرده است که باعث شد فولادی ها خود برای ورود به این بخش و سرمایه گذاری در آن اعلام آمادگی کنند.

درواقع تامین مواد اولیه و زیرساخت های لازم تولید، از اصلی ترین اولویت هایی است که برای صنعت فولاد می توان مطرح کرد و عدم توجه به آنها می تواند تولید و تحقق برنامه های توسعه را با مشکل همراه کند.

اما در کنار موارد یاد شده صنعت فولاد و حتی سایر صنعتگران با مشکل جدی مواجه هستند که با وجود وعده هایی از سوی مسئولان، همچنان این مشکل پا برجاست.

تصمیمات ناگهانی و خلق الساعه درد مشترکی است که می تواند حیات صنعت را در بخش های مختلف به خطر اندازد. در صنعت فولاد نیز بارها این تصمیمات توانسته بر درآمدزایی، اجرای طرح های توسعه و در نهایت تقسیم سود میان سهامداران اثر گذار باشد.

در بسیاری از موارد تولیدکنندگان فولادی نمی دانند دولت قرار است چه تصمیمی برای آنها بگیرد و باید چه نوع رفتاری در بازارهای صادراتی از خود نشان دهند. نمونه این موضوع را می توان در تصمیم وضع عوارض صادراتی به صورت ناگهانی در فروردین ماه دید که در نهایت فولادی ها را برای حضور در بازارهای صادراتی آن هم در شرایطی که قیمت های جهانی با رشد همراه بود، مردد کند.

موارد یاد شده تماما می تواند صنعت فولاد را که صنعتی استراتژیک بوده و تامین کننده ماده اولیه برای بسیاری از صنایع پایین دستی را به خطر اندازد. درنتیجه شاید لازم باشد بار دیگر با تاکید بر اهمیت این صنعت آن هم به بهانه روز صنعت و معدن به مسئولان یادآور شد، حیات یک صنعت بزرگ همچون فولاد در گرو چه موضوعاتی است و عدم توجه به آنها، اقتصاد کشور را با مشکلات بسیاری همراه می کند.تیتر20

 

دیدگاهتان را بنویسید