232650

چشم انداز مبهم صنعت فولاد در سال 1401/کاهش مصارف داخلی فولاد نگران کننده است/ برنامه ریزی برای ورود به بازار سرمایه

دنیای معدن- مدیرعامل صبافولاد خلیج فارس گفت: چشم انداز صنعت فولاد در سال 1401 کمی مبهم است و وضع عوارض صادراتی همه فعالان این صنعت را نگران کرده است.

به گزارش دنیای معدن، «احسان دشتیانه» افزود: در سال 1400 محدودیت های برق و گاز منجر به کاهش تولید فولاد و محصولات فولادی شد، به طوری که با ثبت افت 10 درصدی، از تولید بیش از 30 میلیون تن در سال 99 به 27.7 میلیون تن فولاد در سال 1400 رسیدیم.

وی بیان داشت: در مقوله صادرات، هرچند در ابتدای سال 1400 محدودیت هایی برقرار شد، اما در ادامه سیر صعودی به خود گرفت؛ با این حال آمارها نشان دهنده کاهش مصارف داخلی به ویژه در محصولات فولادی است که نگران کننده است و نشاندهنده رکود است.

مدیرعامل صبافولاد خلیج فارس، چشم انداز صنعت فولاد در سال 1401 را کمی مبهم توصیف کرد و گفت: وضع عوارض صادراتی همه فعالان این صنعت را نگران کرده است.

وی توضیح داد: با وجود اینکه در چشم انداز 1404 رسیدن به تولید 55 میلیون تن فولاد برنامه ریزی شده، اما از آنجایی که سرانه مصرف داخلی افزایشی نیست، نیازمند تقویت صادرات هستیم.

دشتیانه ادامه داد: با این حال، وضع عوارض صادراتی چشم انداز را مبهم کرده و این مساله موجب کاهش تولید و صادرات خواهد شد.

وی با بیان اینکه چشم انداز مثبتی را با توجه به این شرایط متصور نیستیم، تصریح کرد: دولت باید به تشویق صادرات بپردازد.

** لزوم توسعه اکتشافات

مدیرعامل صبافولاد خلیج فارس تاکید کرد: در حوزه بالادست نیز هر چه زودتر برای توسعه اکتشافات باید برنامه ریزی انجام شودو در غیر این صورت، تامین مواد اولیه در آینده به یک مشکل جدی تبدیل خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به تامین زیرساخت ها، یادآور شد: زیرساخت های موجود انرژی نگران کننده است و باید برای تامین برق و گاز صنعت، همچنین در مناطق مرکزی برای تامین آب فکر جدی و اساسی شود.

دشتیانه اضافه کرد: همچنین باید برای تغییر مصارف آب در بخش کشاورزی تصمیمات جدی گرفته شود تا مصرف آب با عبور از وضعیت بحرانی، بخش صنعت را تحت الشعاع قرار ندهد.

وی اظهار داشت: برای بخش برق نیز خود صنایع باید بتوانند به سمت احداث نیروگاه بروند و از ظرفیت های خود به این منظور استفاده کنند.

مدیرعامل صبافولاد خلیج فارس خاطرنشان کرد: این واحد صنعتی تنها تولیدکننده بریکت گرم در ایران است و از مجموع 10 میلیون تن تولید این محصول در جهان، 1.5 میلیون تن آن (معادل 15 درصد ظرفیت تولید جهان) در این واحد انجام می شود؛ این در حالی است که با وجود گذشت پنج سال از شروع بهره برداری و 13 سال از شروع به کار این پروژه، صبافولاد با 60 درصد ظرفیت خود کار می کند.

وی گفت: این مجموعه اشکالات اساسی در حوزه تولید داشته و در تلاشیم در نیمه نخست امسال به پایدارسازی تولید و در 6 ماهه دوم امسال به افزایش تولید و دستیابی به ظرفیت اسمی برسیم.

دشتیانه خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای ورود صبافولاد خلیج فارس به بازار سرمایه در حال انجام است و امیدواریم در سال 1401 به این مهم نائل شویم.معدن24

 

دیدگاهتان را بنویسید