229744

شوک برقی به صنعت فولاد / جایگاه جهانی فولاد ایران متزلزل می شود؟

دنیای معدن: تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فعال در صنعت فولاد کشور در پی قطعی های مکرر برق و گاز باعث افت تولید این محصول شد. گرچه ایران توانست در سال ۲۰۲۱ جایگاه دهم خود در تولید فولاد را بین تمام کشورهای جهان حفظ کند، اما حالا باید این جایگاه را متزلزل دانست. چراکه جدیدترین آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور نشان می دهد طی ۱۰ ماه ابتدایی ۱۴۰۰، به غیر از آهن اسفنجی که تنها یک درصد رشد داشت، مابقی فرآورده های فولادی افت سه تا هشت درصدی را تجربه کرده اند.

به گزارش دنیای معدن، آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد از افت ۱٫۸ درصدی تولید فولاد ایران حکایت دارد. البته مقامات دولتی این میزان کاهش تولید را برای صنعت فولاد جزئی و قابل جبران می دانند. اما بسیاری از کارشناسان حالا با توجه به شوک های متعدد برقی از جایگاه متزلزل ایران در بازار جهانی فولاد صحبت به میان می آورند.

در واقع این اولین افت سالانه تولید ایران از سال ۲۰۱۵ به بعد است. فولادگران حتی در کوران تحریم ها توانستند حد تولید خود را حفظ کنند. اما امسال با تشدید محدودیت های داخلی، ازجمله قطعی مکرر برق صنایع میزان تولید خود را در محدوده ۲۸٫۵ میلیون تن متوقف کردند.

حال چرا کارشناسان جایگاه جهانی ایران را متزلزل می دانند؟ پاسخ این پرسش را می توان در آمار تولید جهانی صنعت فولاد یافت. طبق روایت های انجمن جهانی فولاد، تولید این محصول در جهان طی سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن ۳٫۷ درصد رشد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید