233155

اتابک در دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران

صنعت موثرترین بخش تولیدی کشور است

دنیای معدن-محمد اتابک، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران گفت: صنعت موثرترین بخش تولیدی کشور است و روند افزایشی سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی چشمگیر بوده است.

وی افزود: صنعت فولاد جهان در یک دهه اخیر رشد ۳۲ درصدی و میانگین تولیدات سالیانه صنعت فولاد جهان در دهه اخیر نسبت به دهه قبل رشد ۵۱ درصدی داشته است.

فولاد صنعت افتخار آفرین در کشور است و با رشد ۸۷ درصدی طی یک دهه اخیر  یکی از پرشتاب‌ترین‌ها در جهان بوده است که با هدف بهره‌مندی از مزایای کشور در دسترسی به منابع عظیم گاز طبیعی این اتفاق رخ داده است.

در سال ۵۷ تولید فولاد کشور ۴۰۰ هژار تن بوده و اکنون بالغ بر ۳۰ میلیون تن است.

سهم فولاد از صادرات کشور در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۳ درصد بوده است. سهم شرکت‌های فولادی در بازار سرمایه کشور ۹.۲ درصد بوده و همیشه بازدهی آن از میانگین بازار بالاتر بوده است.

سه سال است که میزان استهلاک از میانگین سرمایه گذاری بیشتر بوده است و برای محقق شدن تولید و اهداف توسعه ای کشور به سرمایه گذاری‌های جدید نیاز داریم.

طی سال‌های اخیر، حجم عرضه برق از تقاضا جا مانده و این مسئله ضربه بسیاری به تولید زده است. در زمان کمبود نسبت به صنعت بی تفاوتی وجود دارد و متاسفانه صنایع در اولویت نیستند.

مشکلات صنعت فولاد در ۶ ماه گذشته شامل موارد زیر است:

-۷.۴ برابر شدن هزینه تامین هر کیلووات برق

- ۷ برابر شدن هزینه تامین هر متر مکعب گاز

-افزایش محسوس هزینه حمل و نقل

- افزایش هزینه خرید و تامین مواد اولیه

- افرایش هزینه ۴۹ درصدی برای تامین نیروی انسانی

متاسفانه قطعی برق و گاز اخیر ۴.۲ میلیارد عدم النفع برای صنایع فولادی کشور ایجاد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید