233138

تنظیم موفق بازار فولاد از مسیر بورس‌کالا

دنیای معدن: وزیر صمت از تجمیع عرضه در بورس‌کالا و تنظیم‌گری در بازار فولاد به کمک ابزارهای مختلف خبر داد. این در حالی است که عرضه‌های تلفیقی تاکنون در بازار فولاد اجرایی شده و انتظار بر این است که این ابزار در بازارهای مختلف، به‌خصوص محصولات پتروشیمی خودنمایی کند.

 

تنظیم‌گری بازار فولاد و تعادل بازار بدون برخورد قهری و دستوری

به گزارش دنیای معدن، رضا فاطمی‌امین، در پاسخ به سوالی پیرامون تنظیم‌گری موفق بازار فولاد، اظهار کرد: کاری که اتفاق افتاد این بود که قواعدی را در بورس‌کالا پیاده‌سازی کردیم که باعث شد رفتار فعالان اقتصادی تنظیم شود. به‌عنوان مثال، یکی از موضوعات این بود که باید تمامی محصولات فولادی در بورس عرضه شود و اگر بخشی در بورس عرضه شود و بخش دیگر عرضه نشود، عرضه از تقاضا کمتر می‌شود و قیمت افزایش پیدا می‌کند. وی در پایان افزود: از زمان شروع به کار دولت سیزدهم، قواعدی را برای تنظیم رفتار فعالان اقتصادی در پیش گرفتیم که بدون آنکه محیط کسب‌وکار به‌هم بریزد و برخورد قهری کنیم، بازار فولاد تنظیم شد. یکی از ابزارهای دیگر موضوع عرضه تلفیقی بود و در مجموع، ۲۶ابزار را طراحی کردیم که از این تعداد، نزدیک به ۲۰ابزار را در بورس‌کالا اجرایی کردیم که این مساله باعث شد بدون آنکه محیط کسب‌وکار به هم بریزد و برخورد قهری کنیم، بازار فولاد تنظیم شود.

ساماندهی بازار فولاد با تمرکز عرضه‌ها در بورس‌کالا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز معتقد است با عرضه مستمر و مطلوب محصولات زنجیره فولاد در بورس‌کالا، نیاز داخل تامین و در پایان زنجیره از مصرف‌کنندگان نیز حمایت می‌شود. حجت‌اله فیروزی، در این باره به خبرگزاری تسنیم گفت: یکی از برنامه‌های مهم مجلس، تلاش برای اصلاح سیاست‌ها و ساماندهی بازار فولاد کشور است. در همین راستا اقداماتی با هماهنگی دولت و سایر ذی‌نفعان این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.  وی با بیان اینکه باید اقدامی صورت گیرد که مطالبات کل زنجیره فعالان بازار فولاد به طور معقول و همزمان برآورده شود، اظهار کرد: اگر زنجیره تولید محصولات فولادی در بورس‌کالا عرضه شود، هیچ نیازی به قیمت دستوری نیست و بازار تنظیم و متعادل خواهد شد. در همین زمینه مجلس از همان ابتدا با قیمت دستوری فولاد مخالف بود و خوشبختانه این نگاه نیز در حوزه سیاستگذاری تضعیف شده است.  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: اگر کل زنجیره ارزش فولاد کشور در بورس‌کالا عرضه شود، بازار عرضه و تقاضا تعادل خود را به دست می‌آورد که با تحقق رشد عرضه‌ها به طور مستمر، علاوه بر تنظیم بهینه بازار، شفافیت نیز در این صنعت افزایش می‌یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید