231882

وزیر صمت

مشکل تأمین ورق فولاد با راه‌اندازی عرضه تلفیقی در بورس کالا رفع شد

دنیای معدن- سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت در خصوص تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی و تولیدی گفت: پروژه اصلاح بازار کالاهای پایه را در دستور کار قرار دادیم و در این راستا عرضه تلفیقی در بورس کالا راه‌اندازی شد، این موضوع مشکل تأمین مواد اولیه در حوزه ورق را حل کرد که در حوزه پتروشیمی نیز این راه‌حل را در دستور کار داریم.

به گزارش « دنیای معدن»، وزیر صمت در بازدید از کنسرسیوم دیالیز ایران در شهرک صنعتی اشتهارد در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این‌که برنامه وزارت صمت در حوزه دانش‌بنیان در حال نهایی شدن است، گفت: این برنامه هفته آینده اعلام می‌شود.

سیدرضا فاطمی‌امین افزود: کنسرسیوم دیالیز ایران شامل هشت شرکت است که با هم همکاری می‌کنند و صرف تشکیل این گروه و نحوه همکاری ارزشمند است و این تجربه باید به سایر شرکت‌ها منتقل شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این همکاری بین بنگاهی به‌عنوان یک الگو در کشور توسعه یابد.

دو پروژه تحولی وزارت صمت برای رفع نیازهای مالی واحدهای صنعتی و معدنی

وزیر صمت همچنین در خصوص رفع نیازهای مالی واحدهای صنعتی و معدنی نیز بیان کرد: پروژه تأمین مالی زنجیره‌ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب‌های سامانه جامع تجارت با همین هدف از سال گذشته آغازشده است.

وی تصریح کرد: این دو پروژه تحولی امسال توسعه می‌یابند و بخش مهمی از مسائل مرتبط با سرمایه در گردش واحدها را حل خواهند کرد.

رفع مشکل تأمین مواد اولیه در حوزه ورق با راه‌اندازی عرضه تلفیقی در بورس کالا

فاطمی‌امین در خصوص تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی و تولیدی نیز اضافه کرد: پروژه اصلاح بازار کالاهای پایه را در دستور کار قراردادیم و در این راستا عرضه تلفیقی در بورس کالا راه‌اندازی شد، این موضوع مشکل تأمین مواد اولیه در حوزه ورق را حل کرد که در حوزه پتروشیمی نیز این راه‌حل را در دستور کار داریم.

حل مشکلات بسیاری از واحدهای راکد با پروژه‌های تحولی وزارت صمت

وی با بیان این‌که با این پروژه‌ها مشکلات بسیاری از واحدهای راکد حل می‌شود، ادامه داد: برخی واحدهای راکد نیز مشکلات مدیریتی دارند، اگر مدیران این واحدها به هر علتی صلاحیت حرفه‌ای لازم برای اداره این واحدها را ندارند، فعال‌سازی این واحدها از مسیرهای دیگری دنبال می‌شود.

برنامه وزارت صمت در حوزه دانش‌بنیان در حال نهایی شدن است

وزیر صمت با بیان این‌که برنامه وزارت صمت در حوزه دانش‌بنیان در حال نهایی شدن است، گفت: این برنامه به‌زودی اعلام می‌شود.

مهم‌ترین کار برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد بازار است

فاطمی امین، مهم‌ترین کار در این حوزه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را ایجاد بازار دانست و گفت: به‌طور تقربی این زیست‌بوم در سال‌های گذشته شکل‌گرفته و شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی فعال شده‌اند و ایجاد بازار به این موضوع حرکت می‌دهد.

باید منافع شرکت‌های بزرگ به سمت به‌کارگیری محصولات و خدمات دانش‌بنیان جهت‌دهی شود

وی در این خصوص تصریح کرد: باید به‌گونه‌ای منافع شرکت‌های بزرگ برای به‌کارگیری محصولات و خدمات دانش‌بنیان تنظیم و جهت‌دهی شود.

وزیر صمت همچنین ادامه داد: باید با وضع قواعدی مناسب، منافعی ایجاد کنیم که آن منافع انگیزه لازم برای استفاده از خدمات و محصولات دانش‌بنیان را ایجاد کند.

اعمال معافیت‌های مالیاتی واحدهای تولیدی پیگیری می‌شود

وی در خصوص نشست با نخبگان و صاحبان صنایع در فرمانداری شهرستان اشتهارد نیز بیان کرد: موضوع معافیت‌های مالیاتی در این دیدار مطرح شد که برای شرکت‌های که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ پروانه بهره‌برداری گرفته بودند اعمال نشده است و این موضوع مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

هزینه سوخت واحدهای صنعتی و معدنی معادل قیمت سوخت برای نیروگاه‌های وزارت نیرو شد

وزیر صمت، تأمین برق و سوخت را نیز از دیگر دغدغه‌های فعالان دانست و اضافه کرد: این پیشنهاد هیئت دولت بوده است که در بودجه ۱۴۰۱ هزینه سوخت برای نیروگاه‌های واحدهای صنعتی و معدنی معادل قیمت سوخت برای نیروگاه‌های وزارت نیرو باشد که این موضوع در قیمت گاز واحدهای تولیدی بسیار مؤثر است.

فاطمی‌امین ادامه داد: این موضوع واحدهای تولیدی را تشویق و ترغیب به احداث نیروگاه می‌کند.

کاهش هزینه‌های انتقال و حذف قطعی‌ها با احداث نیروگاه توسط واحدهای صنعتی

وی همچنین کاهش هزینه‌های انتقال را از دیگر مزایای این مصوبه دانست و اضافه کرد: این کار بسیار مؤثر است و باعث به‌موقع رسیدن سوخت و کاهش و حذف قطعی‌های برق می‌شود.

رفع نگرانی تأمین آب صنعتی اشتهارد با پروژه‌ای که در دست اجراست

وزیر صمت موضوع آب صنعتی را از دیگر دغدغه‌های فعالان اقتصادی برشمرد و گفت: یک پروژه در این خصوص در حال اجراست و براساس آن پساب از کرج به این منطقه در حال انتقال است که پیشرفت خوبی داشته است و با این پروژه در دست اجرا، دیگر نگرانی در حوزه آب نخواهیم داشت.

کمبود نیروی کار، چالش جالب در منطقه اشتهارد

فاطمی امین، کمبود نیروی کار را چالش این منطقه دانست و افزود: واحدهای صنعتی در این شهرستان رشد زیادی داشته‌اند،اما نیروی کار در اینجا کم است.

وی در خصوص راهکارهای این مسئله نیز بیان کرد: در کوتاه‌مدت باید حمل‌ونقل آسان برای تسهیل عبور و مرور کارگران به این منطقه را در دستور کار قرار دهیم، اما راه‌حل اساسی توسعه شهرسازی در اشتهارد است و گزینه‌های حمل‌ونقل ریلی نیز می‌تواند بررسی شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید