233043

مسابقه ثبت رکورد فولادی ها، شوی رسانه ای یا به رخ کشیدن توان تولید؟

دنیای معدن: رقابت در تولید و کسب سهم بیشتر از بازار کار را به جایی رسانده که فولادی ها در بحبوحه مشکلاتی در حوزه انرژی و مواد اولیه یا حتی چالش هایی در حوزه صادرات باعث شده مسابقه ثبت رکورد تولید گذاشته اند.

به گزارش دنیای معدن، ثبت رکوردهای پی در پی تولید از سوی تولیدکنندگان فولاد تقریبا از آخرین ماه های سال گذشته آغاز شد، بررسی این رکوردها نشان می دهد فولادی ها در ثبت این رکوردها در رقابتی نفس گیر هستند تا هرکدام نشان توان قدرت خود را به رخ دیگری بکشانند.

کمی به قبل باز می گردیم، در تابستان 1400 که کمبود برق فولادی ها را با مشکلات بسیار همراه کرد و خطوط تولید را با محدودیت همراه کرد. در راستای این مشکل فولادی ها بارها اخطار دادند که برنامه های تولیدی سال محقق نخواهد شد و این کمبود می تواند قیمت ها را در بازار افزایشی کند.

البته این محدودیت ها تا نیمه مرداد ادامه داشت و در نهایت با شروع فصل پاییز تولید با سرعت بیشتری کار خود را ادامه داد تا بتواند مشکلات مربوط به فصل تابستان را جبران کند. بدون شک با توجه به بحران گاز در فصل زمستان که در سال های گذشته گریبان گیر فولادی ها شده بود، حالا پاییز فصل طلایی تحقق برنامه های تولید بود.

زیرا در زمستان نیز بحران کمبود گاز برنامه هارا تحت تاثیر قرار می داد. درست در همین زمان یعنی از شروع بحران برق تا کمبود گازی بارها بارها نشست ها و همایش هایی از سوی فولادی ها برگزار شد تا نسبت به کاهش تولید به دولت گوشزد کنند.

در دل تمامی این همایش ها دو چیز به صورت مشترک دیده می شد، کمبود مواد اولیه و بحران انرژی در کمین این صنعت است. از سویی دیگر آمار ها و برآوردها از شرایط نشان می داد وضعیت در حوزه انرژی روز به روز بدتر خواهد شد و تولیدکنندگان این بخش باید برای تامین زیرساخت اولیه تولید فولاد یعنی انرژی پیشقدم شده و سرمایه گذاری کنند در غیر این صورت تولید فولاد با چالش جدی همراه می شود که می توان در پی آن شاهد از دست دادن بازارهای صادراتی در منطقه بود آن هم در زمانی که رقیبی همچون ترکیه تلاش می کن سهم ایران را از آن خود کند.

فولادی ها برای جلوگیری از این چالش پس از اعلام آمادگی برای ساخت نیروگاه های برقی و حتی سرمایه گذاری در تعمیرات نیروگاه های موجود، پیشنهاد سرمایه گذاری در توسعه صنعت گاز را مطرح کردند. در نهایت تولید 12 هزار مگاوات برق با همکاری شرکت های معدنی و فولادی کلید خورد. از سویی دیگر زمزمه هایی مبنی بر ورود یکی از فولادی ها به میادین گازی به گوش می رسید که می تواند راهکاری برای حل این بحران باشد اما نه در کوتاه مدت.

آن طور که پیدا بود با چنین شرایطی انتظار می رفت تولید فولاد از میزان پیش بینی شده کمتر شود البته که این اتفاق برای سال 1400 رخ داد اما نکته جالب همانطور که در ابتدا اشاره شد رکوردهای تولید یکی پس از دیگری بود.

سوال مهم آن است که فولادی هایی که یکسال از شرایط موجود گله مند بودند امروز چطور رکوردهای ماهانه را رسانه ای کرده وتوان قدرتی خود را به رخ می کشند؟ اگر صنعت فولاد می تواند در شرایط بحران به ثبت رکوردهای ماهانه دست پیدا کند یعنی توانایی گذر ازبحران ها را دارد. روند تولید فولادی ها در مقابل گله هایشان از کمبود مواد اولیه و تامین انرژی با تناقض همراه است. اتفاقی که مشخص نمی کند آنها در سختی هستند یا در تامین مواد اولیه مشکلی ندارند.

اگر موضوع تنها هشدار به دولت است، خود مدیران فولادی نیز باید برای سال های آینده برنامه ریزی کرده و خود را آماده کنند اما اگر شرایط واقعا بحرانی است بهتر است شفاف سازی شود که این رکوردها چطور در این وضعیت به ثبت رسیده است.

شاید بخشی از این موارد شوی رسانه ای فولادی ها برای قدرت نمایی بیشتر باشد چون آن طور که پیداست حداقل در یک سال اخیر مشکلات موجود تاثیر بر تولید آنها نداشته و به افزایش تولید ماهانه و رکودشکنی های چند ساله نیز ختم شده است.تیتر20

 

دیدگاهتان را بنویسید