233006

رئیس هیئت مدیره فولاد امیرکبیر کاشان:

اقتدار کشور در صنعت فولاد را با چالش انرژی تضعیف نکنیم

دنیای معدن: رئیس هیئت مدیره فولاد امیرکبیر کاشان گفت: صنعت فولاد بعد از صنعت نفت بزرگ‌ترین نقش را در اقتصاد ملی دارد و نباید به اتکاء به آمارهای نادرست، تامین پایدار گاز و برق این صنعت دچار اختلال شود.

به گزارش دنیای معدن به نقل از چیلان، عزیز قنواتی رئیس هیئت مدیره فولاد امیرکبیر کاشان اظهار داشت: به دست آوردن بازار مستمر و واقعی صادراتی، کار بسیار دشواری است که شرکت‌های فولادی به خوبی این کار را انجام داده‌اند. در حال حاضر، چالش تأمین انرژی و موضوع محدودیت مصرف گاز به مشکل اصلی صنعت فولاد تبدیل شده و حتی ممکن است شرکت‌های فولادی به دلیل کاهش تولید، بازارهای صادراتی را که به دشواری به دست آورده‌اند، از دست بدهند.

قنواتی در مورد اهمیت صنعت فولاد گفت: صنعت فولاد بعد از صنعت نفت بزرگ‌ترین نقش را در اقتصاد ملی دارد و نباید به اتکاء به آمارهای نادرست، تامین پایدار گاز و برق این صنعت دچار اختلال شود. صنعت فولاد در هر کشوری نقشی اساسی در خودکفایی، ایجاد اشتغال پایدار، رشد اقتصادی و اقتدار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد و در تصمیم‌گیری‌ها حتما باید نگاه کارشناسی لحاظ شود.

چالش تأمین گاز و چشم‌انداز تولید فولاد

رئیس هیئت مدیره فولاد امیرکبیر کاشان عنوان کرد: صنعت فولاد در مسیر دستیابی به چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد قرار دارد و شرکت‌های زنجیره فولاد سال‌ها است که رونق و جهش تولید را با جدیت دنبال می‌کنند و آن را محقق نیز ساخته‌اند. صنعت فولاد به سادگی به جایگاه فعلی خود نرسیده و چالش‌های بسیاری را از سر گذرانده است تا به این نقطه رسیده است.

وی ادامه داد: در تصمیم‌گیری‌ها در قبال صنعت فولاد باید به جایگاه مهم و استراتژیک این صنعت در اقتصاد کشور دقت شود و نباید اجازه داد تا قطعی گاز و برق شرکت‌های فولادی، به زنجیره فولاد در کشور آسیب وارد کند. صنعت فولاد، صنعتی است که از صفر تا ۱۰۰ مواد اولیه آن در داخل کشور تولید می‌شود و تکنولوژی آن نیز داخلی است. بسیاری از شرکت‌های فولادی، توانمندی این را دارند که پلنت‌های بزرگی را در کشورهای همجوار احداث کنند و نباید صنعتی با این توانمندی، به دلیل عدم دسترسی پایدار به گاز و برق زمین‌گیر شود.

قنواتی خاطرنشان ساخت: شرکت‌های فولادی در سالیان گذشته با جدیت تمام، جایگاه خوبی در بازارهای صادراتی به دست آورده‌اند و صنعت فولاد، ارزآوری قابل توجهی برای اقتصاد کشور داشته است. فتح بازارهای صادراتی کار ساده‌ای نبوده و حفظ این بازارها را نیز کار ساده‌ای نیست. هم‌اکنون این دغدغه وجود دارد که به دلیل قطعی گاز و برق، شرکت‌های فولادی بازارهای خارجی را به رقبا واگذار کنند. لذا مسئله تأمین انرژی باید کاملاً جدی گرفته شود و برای حل آن، راه‌کارهای عملیاتی درنظر گرفته شود.

ضرورت توجه ویژه به صنعت فولاد

قنواتی تصریح کرد: ما از مسئولین و نهادهای دولتی درخواست داریم که نگاه ویژه‌ای به صنعت فولاد داشته باشند. نباید وضعیتی ایجاد شود که وقتی با چالش انرژی مواجه می‌شویم، به سرعت به سراغ قطع برق و گاز شرکت‌های فولادی برویم و همه محدودیت‌ها را به صنعت فولاد تحمیل کنیم. صنعت فولاد، نیازمند نگاه کارشناسی و توجه ویژه است. تولید فولاد در هر کشوری یکی از مولفه‌های اقتدار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و صنعت فولاد ایران در دهه‌های اخیر، اقتدارآفرینی کرده است. نباید اجازه داد تا این اقتدار با چالش‌های حوزه انرژی تضعیف شود.

رئیس هیئت مدیره فولاد امیرکبیر کاشان بیان داشت: شرکت‌های فولادی باید تمرکز خود را بر اجرای طرح‌های توسعه، ایجاد مشاغل جدید و تربیت نیروهای نخبه و جانشین‌پروری قرار دهند و فضا باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که این شرکت‌ها نسبت به تأمین پایدار گاز و برق خود، نگرانی و دغدغه نداشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید