232407

مدیرعامل شرکت اعلام کرد

توسعه هلدینگ ماهان در آینده نزدیک

دنیای معدن-سارا اصغری : یکی از پیشران‌های رشد اقتصادی، بنگاه‌های اقتصادی به‌شمار می‌روند. در این میان هلدینگ‌ها به‌دلیل زیرمجموعه توانمند، داشتن سرمایه، نیروی کار، ایجاد ارزش‌افزوده و توان انجام پروژه‌های بزرگ، می‌توانند نیرو محرکه بنگاه‌ها قلمداد شوند. این هلدینگ‌ها با ایجاد یک گروه تخصصی در زیرمجموعه‌های تابعه خود می‌توانند ارزش‌افزوده بیشتری را ایجاد کنند. در صنایع معدنی به‌ویژه فولاد، هلدینگ‌ها این توانایی را دارند که تمام زنجیره تولید را در خود ایجاد کرده تا بیشترین ارزش‌افزوده را ایجاد کنند.

به گزارش دنیای معدن، «شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان»، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه مالی گردشگری، با هدف سرمایه‌گذاری در طرح‌های تخصصی حوزه صنعت و معدن کشور در سال ۱۳۹۰ تاسیس شده است. این هلدینگ، بیشترین سرمایه‌گذاری را در راستای زنجیره تولید فولاد کشور انجام داده و درصدد است تا در افق سال۱۴۰۴ به یکی از ۱۰هلدینگ‌ برتر در کشور تبدیل شود. در زیرمجموعه هلدینگ ماهان چندین شرکت در زنجیره فولاد و غیرفولادی مشغول به کار هستند که شامل شرکت‌های توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان، احیاءاستیل فولاد بافت، هلدینگ مجتمع فولاد صنعت بناب، صنعت نفت و گاز لاوان، گهرپویش گام و جمیل کرک بافت می‌شوند. در کل مجموعه هلدینگ ماهان نزدیک به ۴هزار نفر به‌صورت مستقیم و بیش از ۱۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده است.

این هلدینگ در سال جدید، طرح‌های توسعه‌ای بسیاری در دست اجرا دارد و در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز برنامه‌هایی را از سال گذشته آغاز کرده و در دست اقدام دارد.

زنجیره تولید فولاد در هلدینگ ماهان

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان در گفت‌وگویی عنوان کرد: هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان هلدینگی است که تمام زنجیره فولاد از سنگ آهن تا تولید مقاطع فولادی شامل میلگرد و تیرآهن را در خود دارد. سنگ‌آهن این هلدینگ از سنگ‌آهن گل‌گهر۵ سیرجان تامین می‌شود که سالانه حدود ۳ میلیون تن از این معدن سنگ استخراج می‌شود. زنجیره بعدی در تولید فولاد، کارخانه کنسانتره‌سازی است که برای تامین این زنجیره احداث یک کارخانه ۵/ ۲ تنی کنسانتره را در دست اجرا داریم که زمین و مجوزهای این کارخانه را دریافت کرده‌ایم.

محمدحسین بصیری افزود: پس از کارخانه به مرحله گندله‌سازی می‌رسیم که یک واحد گندله‌سازی در بافت نیز در دست اجرا داریم که پیمانکار آن قرارگاه خاتم‌الانبیاء است. پس از این مرحله نیز کارخانه احیاء مستقیم قرار دارد که آهن اسفنجی تولید می‌کند که در هلدینگ ماهان یک واحد آهن اسفنجی با عنوان احیاء استیل فولاد بافت با ظرفیت ۸۵۰ هزار تن مشغول به کار است که فاز دوم این کارخانه نیز یک واحد احیای مستقیم دیگر با ظرفیت ۸۵۰ هزار تن در سال با پیمانکاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء در دست اجراست که این فاز توسعه بیش از ۵۰ درصد همراه با پیشرفت فیزیکی بوده که امیدواریم تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: پس از آهن اسفنجی، واحد ذوب ما در فولاد بناب قرار دارد که بخشی اعظمی از آهن‌اسفنجی تولید شده به بناب حمل می‌شود و در آنجا ۴۵۰ هزار تن شمش تولید می‌کنند که در نهایت زنجیره فولاد تولیدات نوردشده داریم که در مجموع یک میلیون تن میلگرد و مقاطع فولادی تولید می‌کنیم.  

سایر شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ ماهان

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان با اشاره به سایر شرکت‌هایی که در مجموعه ماهان مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد:‌ در هلدینگ ماهان در کنار زنجیره تولید فولاد، شرکت‌های دیگری نیز مشغول به کار هستند که از جمله می‌توان به شرکت بازرگانی دانا اشاره کرد که کار واردات و صادرات مجموعه را انجام می‌دهد. در زمینه حمل و نقل نیز شرکت حمل و نقل پرچم‌بار را داریم که سال گذشته به هلدینگ ماهان اضافه شده است.

بصیری افزود:‌ همچنین کارخانه جمیل‌کرک بافت با تولید کرک و پشم را داریم که کارخانه‌ای بسیار قدیمی و سنتی به‌شمار می‌رود که این کارخانه برای مجموعه بیشتر حالت نوستالژی دارد.

وی ادامه داد: شرکت نفت و گاز لاوان در مجموعه داریم که در حوزه نفت و انرژی مشغول به کار است و در این راستا یکی از اقدام‌هایی که انجام داده‌ایم، آن است که بخشی از سهام یک شرکت با نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی شهر مجلسی استان اصفهان را خریداری کرده که برق پاک تولید می‌کند. به تازگی نیز قصد داریم وارد حوزه پتروشیمی شویم. علاوه بر این واحدها، چند ماه گذشته یک معدن سرب و روی را در دامغان خریداری کرده‌ که در حال استخراج است. همچنین یک مجتمع بین‌راهی در بافت ایجاد کرده‌ که شامل هتل و خدمات رفاهی بین‌راهی است که فاز نخست آن به پایان رسیده است و یک مجموعه گردشگری نیز شامل چند هتل و ویلا برای پذیرایی کارشناسان داخلی و خارجی احداث کرده‌ایم.

طرح‌های توسعه‌ای در آینده نزدیک

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان ادامه داد: علاوه بر تمام واحدهای ایجادشده، یک واحد ایجاد کرده‌ایم تا عملکرد شرکت‌ها را پایش کرده و مورد بررسی قرار دهد، از این رو در این راستا دفتر پی‌ام‌او را راه‌اندازی کرده‌ که در آن نرم‌افزارهایی را به کار گرفته‌ که داشبوردهای مدیریتی ایجاد کند تا هم میزان تولید خود را کنترل کرده و هم پروژه‌های خود را به صورت استاندارد به پیش ببریم.

بصیری در ادامه خاطرنشان کرد: در بناب نیز یک واحد اکسیژن پلنت ایجاد کرده که در دوران شیوع بیماری کرونا برای تامین اکسیژن به بیمارستان‌های شهرستان کمک کرده است. برای این کارخانه اکسیژن یک طرح توسعه ایجاد خواهیم کرد. همچنین در بناب یک احداث خط ریلی داریم که این طرح به پایان رسیده است که از این خط ریلی برای صادرات و خط مواد اولیه استفاده می‌کنیم و پروژه تامین آب و مدیریت پساب شهری پروژه تامین برق بناب را نیز با ظرفیت ۱۵۰ مگاوات پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: همچنین احداث یک کارخانه فروسیلیس با ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن در بناب را آغاز کرده‌ایم. در بناب تولید شمش ما ۴۵۰ هزار تن است که در این راستا طرح توسعه ذوب شاهین را داریم که ۴۵۰ هزار تن شمش به مجموعه اضافه خواهد کرد که در مرحله مقدماتی آن قرار داریم. یک پروژه خط تولید میلگرد و کلاف با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن را در فولاد بناب آغاز کرده‌ایم. همچنین یک پروژه ذوب با ظرفیت ۵/ ۱میلیون تن ورق گرم و اسلب در استان هرمزگان داریم که در حال گرفتن مجوزهای لازم برای آن هستیم. این طرح کارخانه بزرگی است که حدود ۵۰۰ میلیون یورو برای آن سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است. طرح بعدی ما پروژه پتروشیمی با تولید اسیداستیک با ظرفیت ۲۰هزار تن با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون یورو است که در سال جدید عملیات اجرایی آن را شروع خواهیم کرد. همچنین احداث نیروگاه برای تامین برق فولاد بافت با ظرفیت ۱۶ مگاواتی را در دست اجرا داریم که ایجاد آن در سال‌جاری جزو برنامه‌های هلدینگ قرار دارد. برخی طرح‌هایی که با مناقصه برنده شده‌ایم نیز شامل احداث کارخانه فروکروم اسفندقه با ظرفیت ۲۰ هزار تن است که مرحله نخست مناقصه را برنده شده‌ و منتظر جواب نهایی آن هستیم.

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان ادامه داد: در سال‌جاری همچنین یک واحد کنسانتره مس در جنوب کرمان را داریم که بخشی از سهام شرکت اکتشافات پایا است. کل شرکت‌های بزرگ فولادی و سنگ آهنی یک مجموعه کنسرسیومی به نام شرکت پایا را ایجاد کرده‌اند که متشکل از ۱۲ شرکت است که ما یکی از سهامداران آن هستیم. در این شرکت کارهای خوبی انجام و نزدیک به ۶۰ محدوده معدنی آن شناسایی شده که در حال گرفتن پروانه‌های اکتشاف و بهره‌برداری آن هستیم.

دغدغه‌های پیش‌روی تولید

مدیرعامل «شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان» در ادامه با اشاره به مهم‌ترین دغدغه‌هایی که با آن روبه‌رو هستند، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که سال گذشته با آن روبه‌رو بودیم که کار مجموعه را تحت‌الشعاع خود قرار داد و البته سایر صنایع نیز به آن مبتلا هستند، قطعی ناگهانی برق و در برخی مواقع گاز است.

بصیری با تاکید بر این موضوع که در حقیقت صنایع، چوب سیاست‌های غلط گذشته را می‌خورند که دست‌اندرکاران فکری به حال تامین برق و گاز کشور نکرده‌اند، گفت: در اوج مصرف برق دولت به‌راحتی برق صنایع را قطع کرده و میلیاردها تومان ضرر به شرکت‌های خصوصی تحمیل می‌کند. البته در فصل سردتر همین دغدغه درباره گاز نیز وجود دارد.  

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان در ادامه افزود: به‌دلیل قطعی برق در سال گذشته، ما تصمیم گرفتیم که برای برطرف کردن نیازهای خود نیروگاه احداث کنیم؛ از همین‌رو سال گذشته مطالعات آن را انجام دادیم که امسال احداث آن را عملیاتی خواهیم کرد. البته اصولا کار صحیحی نیست که شرکت‌ها نیروگاه ایجاد کنند، اما برای ادامه روند تولید خود چاره‌ای جز ایجاد آن نداریم.

بصیری در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که این روزها مطرح می‌شود، افزایش عوارض صادرات در زنجیره فولاد است که این عوارض را ۱۷درصد اعلام کرده‌اند که این سیاست سبب ضرردهی شرکت‌های فولادی خواهد شد. این عوارض سبب افزایش قیمت تمام‌شده فولادی می‌شود که در نهایت سبب زیان‌دهی شرکت‌های فولادی خواهد شد. مبنای این تصمیم‌گیری، تصمیم‌گیری صحیحی نیست.   وی در ادامه تاکید کرد: دولت‌ها باید از شرکت‌ها حمایت به عمل آورند که زمینه‌ساز رشد آنها شوند و در نهایت از مالیات‌گیری از این شرکت‌ها برای خود درآمدزایی کند. این سیاست‌ها ممکن است که در کوتاه‌مدت برای دولت درآمدزا باشد،‌ اما در بلندمدت شرکت‌ها را ورشکسته می‌کنند. دولت‌ها باید هوشمندانه کسری بودجه خود را تامین کنند و در این راستا از شرکت‌ها حمایت به عمل آورند که در این صورت زمینه‌ساز رشد اقتصادی خواهند شد.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل «شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان» در پاسخ به این پرسش که شعار سال‌جاری «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است در راستای این شعار چه اقداماتی انجام می‌دهید، گفت: هلدینگ ماهان از سال گذشته مطالعاتی در راستای ایجاد مرکز نوآوری و فناوری طرح و تنظیم کرده‌ است و قصد دارد که در قالب این مرکز نوآوری و فناوری، از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت به عمل آورد. بصیری در ادامه توضیح داد: در کشور مراکز مختلفی از استارت‌آپ‌ها و مراکز رشد حمایت به عمل می‌آورند، بدین‌گونه که ایده‌های جدید را می‌گیرند و از بخش‌های صاحب ایده که سرمایه ندارند، حمایت به عمل می‌آورند یا به بخش‌های کوچک در صنعت که ایده دارند، کمک می‌کنند تا روی پای خود بایستند. حمایت ما از استارت‌آپ‌ها از حوزه‌های معادن، صنایع معدنی، فولاد و انرژی خواهد بود. این طرح را در این راستا نوشته‌ایم و به‌دنبال مجوزها برای آن هستیم.دنیای اقتصاد

 

دیدگاهتان را بنویسید