232276

ویدئو: چرایی وضع عوارض صادراتی فولاد

حجم ویدیو: 4.35M | مدت زمان ویدیو: 00:02:28 دانلود ویدیو

دنیای معدن: آخرین روز‌های زمستان ۱۴۰۰، ستاد تنظیم بازار مصوب کرد تا از صادرات صنایع فلزی و معدنی، عوارض دریافت شود و وزارت صنعت بیستم فروردین امسال با ابلاغ یک بخشنامه، اجرای این مصوبه را آغاز کرد.

به گزارش دنیای معدن، دریافت عوارض صادراتی با واکنش های متعدد هم از سوی تولیدکنندگان و هم از سوی فعالان بازار سرمایه همراه بود.

آقای بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد می گوید: بر اساس قانون باید سه ماه از وضع عوارض صادراتی تا زمان اجرای آن فاصله باشد اما ما شاهد بودیم که به صورت یک شبه و به فاصله بسیار کوتاهی از زمان ابلاغ این بخشنامه، دریافت عوارض در گمرکات کشور عوارض آغاز شد.

جنگ روسیه و اوکراین که باعث کاهش عرضه جهانی فولاد شده یکی از دلایل اصلی دریافت این عوارض است تا جلوی خروج بی‌رویه فولاد گرفته شود و تامین نیاز داخل در اولویت باشد.

آقای علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت می گوید: در این بخشنامه, قیمت مبنا بر اساس قیمت دی ماه ۱۴۰۰ تعیین و عوارض بر این مبنا به صورت پلکانی در نظر گرفته شده است بطوریکه هر چقدر افزایش قیمت نسبت به قیمت مبنا به وجود بیاید، درصد عوارض پرداختی هم از 2 تا ۲۲ درصد افزایش می یابد.

انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نامه ای به وزیر صنعت خواستار لغو این عوارض شدند.

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می گوید: احتمالا اطلاعات نادرستی به ستاد تنظیم بازار ارائه شده و صدور این بخشنامه درحالی است که ما سالانه ۳۰ میلیون تن تولید فولاد داریم و نیاز کشور ۱۶ میلیون تن است که مازاد آن را می‌توان صادر کرد.

اما مسئولان وزارت صنعت معتقدند شرایط امسال تولید متفاوت از سال های گذشته است و ممکن است تولید ما کاهش یابد.

رضا محتشمی پور معاون معادن وزارت صنعت می گوید: ما در صنعت در ماه‌های آینده محدودیت هایی از لحاظ توزیع انرژی خواهیم داشت و این موضوع بر میزان تولید ما اثر گذار خواهد بود به طوری که تولید ما نه برای مواد اولیه، بلکه به دلیل تامین انرژی ممکن است کاهش یابد.

این بخشنامه فقط به مدت سه ماه اعتبار دارد و چنانچه شرایط جهانی عرضه فولاد تغییر کند ممکن است مصوبه دریافت عوارض هم تمدید نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید