232043

استفاده از خدمات و محصولات دانش بنیان، محور تولید و اشتغال آفرینی شرکت فولاد اقلید

دنیای معدن - شرکت فولاد اقلید پارس، دانش بنیان بودن خدمات و کالای مورداستفاده در کارخانه آهن اسفنجی خود را محور عملیات تولید و اشتغال آفرینی، قرار داده است.

به گزارش دنیای معدن، اولین تفاهم نامه همکاری شرکت فولاد اقلید نیز با شرکت دانش بنیان پیشگامان صنایع آسیا صورت گرفت تا درزمینهٔ ساخت، تعمیرات، خدمات پس از فروش و همچنین تأمین قطعات یدکی کمپرسورهای واحدهای احیاء مستقیم از خدمات و محصولات این شرکت دانش بنیان استفاده گردد.

در این اقدام علاوه بر کاهش هزینه های شرکت، جلوگیری از خروج ارز از کشور، حمایت از تولید داخل و اشتغال آفرینی بیشتر، به دانش بومی شده ارج نهاده شد تا دانشمندان ایرانی باانگیزه بیشتری به پژوهش های علمی خود درزمینهٔ صنعت فولاد بپردازند.

رهبر معظم انقلاب اولین سال قرن جدید را «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام گذاری کردند؛ رویکردی که پیش تر نیز توسط ایشان مطرح شده بود و اکنون به عنوان محور عملیاتی دستگاه های مختلف اجرایی کشور تعیین گردیده است.

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید در زمان عقد این تفاهم نامه با بیان اینکه، در فولاد اقلید سعی خواهد شد بیشترین استفاده از منابع داخلی صورت بگیرد تا متعاقب آن کمترین وابستگی به خارج فراهم شود، افزود: به دنبال آن هستیم که برای ساخت واحد فولادسازی با ظرفیت 1 میلیون تن، کمپرسورها بومی سازی شود و وابستگی به خارج کمتر باشد.

این فعال حوزه فولاد و آهن اسفنجی، با اشاره به اینکه طرح های فولادی کشور به خاطر تأخیر طولانی در بهره برداری از آن ها عملاً با خارج شدن از صرفه اقتصادی و توجیه اقتصادی مواجه می شدند، تصریح کرد: درنتیجه همکاران و مدیران و کارکنان فولادسازی، به این فکر افتادند که برای تعمیرات و تأمین قطعات، باید بومی سازی کنند و در ساخت ماشین آلات نیز نیاز به صنایع داخلی افزایش یافت و شرکت های داخلی، متخصصان و نخبگان برای بومی سازی، انتقال دانش فنی، مهندس معکوس و ساخت و تأمین قطعات و ماشین آلات برنامه ریزی کردند، لذا بحث اساسی در واحدهای احیا بومی سازی بوده است و ما به عنوان کارفرما و مجری، به دنبال این بوده ایم که موضوع بومی سازی قطعات و ماشین آلات، باثبات و امنیت بیشتری همراه شود.

وی افزود: تعدادی از مهندسان ما که در خارج از کشور آموزش دیده اند، اتفاقات و تحولات ویژه ای را ایجاد کرده اند و در صنعت فولاد کشور کارکرده و حتی در دوره جنگ نیز در خط مقدم کار و صنعت بوده اند، در احیای کشور باید از دانش و تجربه آن ها استفاده کنیم.

مهندس حمیدرضا آستانه، مدیرعامل شرکت پیشگامان صنایع آسیا نیز در این مراسم گفت: شرکت پیشگامان از 4 سال پیش شروع به ساخت قطعات کمپرسورها کرده و در حال حاضر به فنّاوری ساخت این تجهیزات دسترسی کامل پیداکرده است و آمادگی این را دارد که به صورت کامل این تجهیزات را تولید کند.

وی همچنین اضافه نمود: خودمان قطعات را تولید کرده و کل فولاد ایران از این قطعات یدکی استفاده می کنند، علاوه بر آن بازسازی کمپرسورها را انجام می دهیم که کمپرسورهای فرسوده در مجموعه ما بازسازی می شوند و به خط تولید برمی گردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید