231676

معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه خبر داد؛

ارتقای چشم‌گیر ضریب ایمنی در فولاد مبارکه

دنیای معدن: معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی شرکت فولاد مبارکه از ارتقای چشم‌گیر ضریب ایمنی در فولاد مبارکه خبر داد و گفت: برای بهبود سلامت کارکنان و افزایش ایمنی سازمان راهکارهای عملیاتی به کار می‌بریم.

به گزارش دنیای معدن، مهدی کفایت اظهار کرد: در سازمان‌های بین‌المللی کارگری، تعداد کارگرانی که در اثر حوادث شغلی جان خود را از دست می‌دهند حدود ۲٫۳ میلیون نفر در سال برآورد شده است و تقریبا سالانه ۳۳۷ میلیون حادثه شغلی و ۱۶۰ میلیون بیماری شغلی در جهان اتفاق می‌افتد. رها کردن این سرمایه‌ها و افراد و بی‌توجهی به سلامتی و جان آن‌ها در چنین شرایطی قابل‌پذیرش نیست.

معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: هر یک از این سرمایه‌ها و کارکنان باید با اطمینان خاطر کامل از اینکه روز کاری بدون حادثه‌ای را سپری خواهند کرد، بر سر شغل خود حاضر شوند. توجه به سلامتی افراد و ایمن کردن محیط کار نه‌تنها امر پرهزینه یا زمان‌بری نیست؛ بلکه باعث کاهش هزینه‌های ناشی از حوادث می‌شود و از همه مهم‌تر باعث نجات زندگی کارکنان و حتی خانواده‌های آن‌ها خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌ها و خط‌مشی‌های ایمنی که به‌خوبی طراحی و مدیریت شوند باعث کاهش حوادث و هزینه‌های مادی و غیرمادی آن خواهند شد، خاطرنشان کرد: در این سازمان‌ها معمولا سه رویکرد سازمانی، مهندسی و فردی به مدیریت اثربخش ایمنی کارکنان باید مدنظر قرار گیرد.

کفایت با اشاره به اینکه یک برنامه موفق با سه رویکرد سازمانی، مهندسی و فردی در اثربخشی ایمنی کارکنان مؤثر است، تصریح کرد: علاوه بر رویکردهای مذکور، براساس تحقیقاتی که به‌منظور مدیریت موفق ایمنی با هدف کاهش حوادث صورت گرفته، موارد تعهد سازمانی، خط‌مشی، انضباط و نگهداری سوابق مسائل ایمنی از ملزومات این مهم شناسایی شدند.

تعهد سازمانی قلب مدیریت ایمنی است

وی به تشریح تعهد سازمانی پرداخت و توضیح داد: تعهد سازمانی قلب مدیریت ایمنی است و شامل تعهد مدیران همه سطوح و کارکنان در سراسر سازمان نسبت به مسائل ایمنی می‌شود. خط‌مشی، انضباط و نگهداری سوابق مسائل ایمنی نیز شامل طراحی استانداردها و سیاست‌های ایمنی است که اعمال انضباط در خصوص کسانی که مسائل ایمنی را رعایت نمی‌کنند، از اجزای بسیار مهم مدیریت ایمنی محسوب می‌شود.

معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: خط‌مشی‌ها و برنامه‌های ایمنی و سلامت در ارتباط با محافظت کارکنان از مخاطرات ناشی از محیط کار یا شرکت است. این برنامه نشان‌دهنده نگرانی مدیران عالی سازمان از مخاطراتی است که کارکنان را تهدید می‌کند و نحوه برخورد یا جلوگیری از این حوادث را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه خط‌مشی‌ها و برنامه‌های ایمنی و سلامت از سه قسمت تشکیل شده است، گفت: در خط‌مشی عمومی، قصد کارفرما از انجام برنامه‌های ایمنی و سلامت مشخص می‌شود که این خط‌مشی باید بر ۴ نکته اساسی اعم از ایمنی کارکنان و عموم، امنیت محیط کار و سلامت کارکنان، تلاش مدیران واحدها و تیم‌ها در جهت پیاده‌سازی و اجرای روش‌های ایمن و سلامت و در نهایت قوانین ایمنی و سلامت سازمان مطابق با روحیه کارکنان و قانون کار تأکید کند.

کفایت در ادامه سازمان سالم و ایمن را توصیف کرد و افزود: در سازمانی سالم و ایمن، علاوه بر تشریح محیط کاری ایمن؛ مسئولیت مدیر عالی، نقش کمیته محافظت و وظایف متخصصان در زمینه ایمنی و سلامت کارکنان بیان می‌شود.

وی به جزییات برنامه برای اجرای خط‌مشی ایمنی و سلامت در محیط کار پرداخت و گفت: آموزش اثربخش ایمنی یکی از فاکتورهای مهم در کاهش ضریب خطر در محیط کار است چراکه تحقیقات نشان داده، کارکنان آموزش دیده در زمینه مسائل ایمنی کمتر دچار حادثه می‌شوند.

حفاظت از سرمایه‌های انسانی یک امر ضروری است

معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی شرکت فولاد مبارکه به برگزاری کمیته‌های ایمنی هم اشاره‌ای کرد و افزود: معمولا کارکنان از طریق کمیته‌های ایمنی در برنامه‌های ایمنی مشارکت می‌کنند که این کمیته از کارکنان سطوح مختلف سازمان و حداقل یک عضو از واحد سرمایه‌های انسانی تشکیل می‌شود. کمیته ایمنی در دوره‌های زمانی منظم بر مسائل ایمنی محیط کار نظارت می‌کند، مسائل ایمنی را مورد بازبینی قرار می‌دهد و توصیه‌هایی برای پیشگیری از وقوع حوادث ارائه می‌کند.

وی بازرسی، تحقیق و ارزیابی را هم از علل مهم افزایش ضریب ایمنی در محیط کار برشمرد و خاطرنشان کرد: برای بازرسی نباید منتظر دیگران بود. این بازرسی می‌تواند توسط کمیته فنی یا هماهنگ‌کننده امور ایمنی در نواحی صورت پذیرد. این افراد محیط کار را از لحاظ ایمنی مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در مورد حوادث ناشی از کار تحقیق می‌کنند. تحقیق در مورد مسائل ایمنی برای جلوگیری از وقوع حوادث صورت می‌گیرد که در نهایت با رعایت این راهکارها می‌توان محیط کار ایمنی را در سازمان فراهم کرد و از سرمایه‌های انسانی حفاظت نمود که این حرکت یک امر ضروری و واجب عینی است.ایراسین

 

دیدگاهتان را بنویسید