231027

نخستین سری لوکوموتیو های باری مپنا در البرز تحویل فولاد مبارکه شد

دنیای معدن- نخستین سری لوکوموتیوهای باری مدل «MAP۲۴» گروه صنعتی مپنا مستقر در شهرستان فردیس استان البرز روز یکشنبه در آیینی تحویل شرکت فولاد مبارکه اصفهان شد.

به گزارش دنیای معدن، عباس علی آبادی مدیرعامل گروه صنعتی مپنا در مراسم تحویل نخستین سری از لوکوموتیوهای MAP۲۴ باری مپنا به فولاد مبارکه گفت: طبق یک قرار داد ۵۰  رام لوکوموتیو  باری تا ۲ سال آینده  تحویل فولاد مبارکه می شود که امروز هشت رام آن در  فردیس  البرز در اختیار فولاد مبارکه قرار گرفت.

وی اظهار داشت:  امروز محصولات مپنا  در اختیار شرکت های بزرگ کشور قرار می گیرد که حرکت بزرگی برای تامین نیازهای داخلی  است که البته مپنا پیش از این اقدامات دیگری از جمله احداث نیروگاه در کشور انجام داده است.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: در گذشته همکاری گروه صنعتی مپنا با فولاد مبارکه به صورت ارگانیک و سازمان یافته نبود اما مروز شاهد همکاری منسجم بین این ۲  مجموعه صنعتی کشور هستیم.

علی آبادی افزود: لوکوموتیو MAP۲۴ با قدرت سه هزار و ۳۰۰ اسب بخار بوده  که ۷۸ درصد قطعات آن به دست نیروی متخصص ایرانی طراحی و تولید شده است و از نظر کیفیت با لوکوموتیوهای وارداتی برابری می‌کند؛  نگهداری و تعمیر این دستگاه در داخل انجام می‌شود  که هزینه‌ها در این زمینه به کمترین سطح خود رسیده است.

وی  اظهار داشت : از آنجا که لوکوموتیو ماشینی گران‌قیمت محسوب می‌شود ساخت ، تعمیر و نگهداری آن در داخل کشور امتیازی بزرگ است ؛ یکی دیگر از نکات متمایزکننده این دستگاه از دستگاه‌های مشابه، طراحی فضای باز کابین لوکوموتیوران و امکان کاربری آسان برای او و سایر کارکنان است.

علی آبادی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مؤثر در موفقیت ، طراحی و تولید این محصول، مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای طرح عظیمی بود که برای اولین بار در کشور اجرا می‌شد. با تقسیم مراحل طراحی و تولید محصول به پنج بخش اصلی و ایجاد زیرمجموعه‌ها و زیرشاخه‌هایی در هر بخش، روند تولید ساده‌تر شد و سرعت کار افزایش پیدا کرد. این پنج بخش اصلی شامل شاسی و بدنه لوکوموتیو، بوژی‌ها، سیستم برق و کنترل، سیستم انتقال قدرت و سیستم ترمز بود.

وی گفت: تاکنون ۲۰ رام  لوکوموتیو MAP۲۴ وارد خط ریلی کشور شده و پنج دستگاه دیگر در حال آماده‌سازی برای بهره‌برداری است تعداد ۱۰ دستگاه از این لوکوموتیوها به شرکت‌های خصوصی واگذار شده است.

وی افزود: در زمان حاضر، قرارداد ساخت ۳۵ رام دیگر MAP۲۴ میان شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا و شرکت چندوجهی مپنا امضا شده است که طبق برنامه زمان‌‍بندی تحویل خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: با ورود لوکوموتیوهای MAP۲۴ به خطوط راه‌آهن کشور ، قدم بزرگی در راه پیشرفت تولید داخلی  برداشته شده و ظرفیت حمل بار افزایش یافته  ضمن آنکه امکانات بیشتری هم برای جابه‌جایی کالاها ایجاد شده است؛ امکاناتی که زیرساخت لازم برای رشد اقتصاد ریلی کشور را فراهم می‌سازد.

 

دیدگاهتان را بنویسید