230952

رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت اعلام کرد‌

بومی‌سازی ۹۰ درصدی قطعات در فولاد مبارکه

دنیای معدن: فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ توانست حدود ۹۰ درصد از نیازهای قطعات یدکی، تجهیزات و مواد مصرفی خود را از داخل کشور تامین کند و همچنین هم‌اکنون مشغول توسعه فرآیند بومی‌سازی است.

به گزارش دنیای معدن، رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه در مورد سهم این شرکت از بومی‌سازی در صنعت فولاد کشور گفت: فولاد مبارکه موتور محرکه و پیشران صنعت فولاد در امر بومی‌سازی است و اولین واحد بومی‌سازی در صنایع فولادی کشور، در این شرکت راه‌اندازی و بعد از آن این دانش بین بسیاری از شرکت‌های فولادسازی و سایر صنایع کشور به اشتراک گذاشته شد.

مهدی شهیدی افزود: علاوه بر صنعت فولاد کشور سایر صنایع کشور نیز از فرآیند فوق منتفع می‌شوند و نیروی جوان و تحصیلکرده کشور به این خودباوری رسیده‌اند که با تکیه بر توان داخلی می‌توان علاوه بر رفع نیازهای موجود قدم در طراحی، به‌روزآوری و توسعه صنعت در زمینه‌های مختلف بگذارند.

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه در حال حاضر ۹۰درصد از قطعات مورد نیاز خود را داخلی‌سازی کرده است، تصریح کرد: بومی‌سازی اقلام مورد نیاز در این شرکت به لحاظ کمی ‌و کیفی حرکتی رو به جلو داشته و طبق هدف‌گذاری‌های انجام شده این حرکت همواره در مسیر بهبود و پیشرفت بوده است.

رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: در سال ‌جاری از خروج حدود ۲۷۹ میلیون دلار ارز از کشور با استفاده از فرآیند بومی‌سازی و ساخت داخل جلوگیری شده است.

وی در مورد برنامه‌های افزایش سطح جلوگیری از خروج ارز خطوط تولیدی در شرکت فولاد مبارکه گفت: در راستای سیاست‌های شرکت درصدد هستیم که فرآیند بومی‌سازی را در سطح همه اقلام مورد نیاز در گروه فولاد مبارکه گسترش دهیم و با استفاده از تجمیع نیازهای این گروه بتوانیم سهم بیشتری در بومی‌سازی اقلام موردنیاز و همچنین تولید تجاری این اقلام در سطح کشور ایفا کنیم.

شهیدی افزود: با سیاستگذاری کلان که در سطح ایمیدرو و انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد انجام گرفته زنجیره اتصال شرکت‌های فولادسازی در سطح کشور با تمرکز روی بومی‌سازی شکل گرفته است، این شرکت‌ها طی جلسات مشترک و برگزاری نمایشگاه‌های سالانه نسبت به اشتراک‌گذاری تجربیات خود اقدام می‌کنند و طی هم‌افزایی تجربیات و تبادل نظر در جلسات مشترک نیاز به طراحی و پیاده‌سازی سیستم اعلام نیاز شرکت‌های فولادسازی و اعلام توانمندی شرکت‌های سازنده با رویکرد تخصصی مطرح شد که خوشبختانه منتج به طراحی نرم‌افزار کارلینک توسط شرکت ایریسا شد. به گفته وی، نتیجه کار گروهی فوق در سطح ملی و استفاده از ابزارهای نوین تکنولوژی نظیر همین نرم‌افزار موجب نهادینه شدن این حرکت در سطح ملی و یکسو شدن سیاست‌های حاکمیتی حول توان داخلی خواهد شد و امید است به سمت خودکفایی هرچه بیشتر کشور و استفاده حداکثری از سرمایه و دانش ایرانی پیش رویم.

رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه در مورد تحولات تولید در این شرکت پس از پیروزی انقلاب اسلامی ‌تصریح کرد: صنعت فولاد ایران تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ‌یک صنعت با محصولات محدود و وابسته به نیروی مهندسی و فنی خارجی بود. بعد از انقلاب، رویکرد به این سمت پیش رفت که علاوه بر توسعه این صنعت جهت تولید محصولات جدید و توسعه و افزایش کمی ‌و کیفی سبد محصولات فولادی، به سمتی حرکت کنیم که در گام اول درحوزه بهره‌برداری و تعمیرات کارخانه‌های فولادی و در گام‌های بعدی در به‌روزآوری، طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنعت با استفاده از توانمندی‌های نیروی کار ایرانی خودکفا شویم . وی خاطرنشان کرد: برای نیل به اهداف یاد شده باید حرکتی گروهی در کشور صورت می‌گرفت تا ضمن تمرکز و تجمیع امکانات موجود بتوان نقاط قوت و نقاط قابل بهبود در راه رسیدن به این فرآیند را شناسایی کرد. با توجه به اینکه در اوایل انقلاب صنعت فولاد در کشور صنعتی نوپا بود برای خودکفایی در طراحی، ساخت و تامین اقلام مورد نیاز خطوط باید زیرساخت‌هایی در کشور تشکیل می‌شد.  شهیدی ادامه داد: بر این اساس تداوم حرکت بومی‌سازی در صنعت فولاد موجب شد که اکتساب تکنولوژی و دانش فنی طراحی و ساخت اقلام مورد نیاز این صنعت در داخل کشور نهادینه شود و مجموعه‌های صنعتی در کشور قدم در مسیر طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز این صنعت بگذارند. وی با اشاره به نقش فولاد مبارکه در تحولات تکنولوژیکی در صنعت گفت: با توجه به پیشرفت و ارتقای تکنولوژی در فولاد مبارکه می‌توان تغییرات و پیشرفت آن را پایش و نتایج حاصله را برای کل صنعت فولاد کشور تعمیم داد.

رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه با اشاره به روند تکامل فرآیند بومی‌سازی در فولاد مبارکه افزود: در ابتدای راه‌اندازی این شرکت، اغلب قطعات مورد نیاز این صنعت از خارج تامین می‌شد، همزمان با راه‌اندازی و بهره‌برداری از خطوط تولیدی در فولاد مبارکه، این خطوط تولید نیاز به تامین قطعات و تجهیزات پیدا کردند تا بتوانند تولید خود را به صورت پایدار تداوم بخشند. در ابتدا، بر اساس نقشه‌های موجود، اقدام به سفارش ساخت قطعات مورد نیاز ساده و با تکنولوژی پایین در شرکت‌های سازنده شد و درصدی از نیاز قطعات یدکی کارخانه فولاد مبارکه مرتفع شد.

به گفته وی، با اعتماد مدیران فولاد مبارکه به بخش خصوصی، شرکت‌های سازنده در سطح کشور، اقدام به تجهیز کارگاه، جذب سرمایه‌گذار و نیروی انسانی متخصص کردند و مشارکت در ساخت قطعات مورد نیاز فولاد مبارکه سرعت گرفت. شهیدی تصریح کرد: در ادامه این روند فولاد مبارکه با توجه به مزیت‌های کیفی، اقتصادی و تامین پایدار که ساخت داخل کردن قطعات برای آن ایجاد کرده بود، به این نتیجه رسید که حرکت ساخت داخل را به صورت نظام‌مند سرعت بخشد. بر این اساس مدیران وقت فولاد مبارکه تصمیم گرفتند تا ساختاری را در درون شرکت فولاد مبارکه به اسم مدیریت ساخت داخل ایجاد کنند. این فرآیند با تهیه نقشه‌های مهندسی معکوس و دفترچه‌های فنی ساخت، ارزیابی سازندگان توانمند و کنترل کیفی قطعات ساخت داخل توسط واحدهای مربوطه شروع به کار کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این میان وقتی شرکت‌های سازنده قطعات با دفترچه‌های فنی مواجه شدند، به این نتیجه رسیدند که جهت ادامه همکاری با فولاد مبارکه، باید دفاتر فنی را در داخل ساختار خود ایجاد کرده و توسعه دهند. بر این اساس اولین قدم در راستای استفاده از نیروی انسانی تحصیلکرده و دانشگاهی در این شرکت‌ها، به این نحو شکل گرفت و شرکت‌ها به سمت تولید قطعات تخصصی پیش رفتند و در اغلب مواقع این تولیدات به محصول روتین این شرکت‌ها مبدل شد. رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه تاکید کرد: روند فوق تا سال ۹۰ ادامه یافت و نتیجه حاصل شده در دوره ۱۰ ساله این حرکت، جهش عظیم در سهم ساخت داخل اقلام مورد نیاز فولاد مبارکه و بلوغ ساختار مهندسی و ساخت شرکت فولاد مبارکه و همچنین شرکت‌های سازنده ایجاد شد .

وی افزود: با توجه به توانمندی ایجاد شده در کشور جهت بهره‌مندی از این توانمندی، فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۰ اقدام به طراحی و ایجاد ساختار بومی‌سازی در بدنه سازمان خود کرد و عزم خود را جهت جلوگیری از خرید خارج قطعات با تکنولوژی بالا و پیچیده جزم کرد، این مهم تنها با کار گروهی و مشترک امکان‌پذیر بود .

شهیدی تصریح کرد: دانش بهره‌برداری، تعمیرات و طراحی همکاران فولاد و همچنین مدارک فنی و مستندات دانشی فولاد مبارکه در کنار دانش، تجهیزات و تجربیات نیروی انسانی شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان موتورهای محرک این حرکت شد.

به گفته وی، سیاست مجریان این ساختار بر این اساس است که علاوه بر بومی‌سازی اقلام مورد نیاز فولاد، سازندگان در زمینه‌های فعالیت تخصصی خود به درجه‌ای از توانمندی دست یابند که محصولات‌شان از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشد و همچنین سبد محصولات خود را در زمینه تخصصی مربوطه تکمیل کنند. به‌طور مثال در بسیاری از زمینه‌های فعالیت مورد نیاز فولادی نظیر پمپ‌ها و شیرهای سیالاتی، مبدل‌ها، قطعات تخصصی خطوط فولاد و‌... نیاز کشور به خارج مرتفع شد و این قابلیت در کشور ایجاد شده که طراحی خطوط جدید بر مبنای محصولات ایرانی صورت پذیرد.

رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه افزود: در نتیجه کار گروهی انجام شده از سال ۹۰ تا کنون، به میزان ۷۱۶۸ قطعه از تجهیزات پیچیده و با تکنولوژی بالا برای اولین بار در داخل کشور طراحی و ساخته شد و در اختیار خطوط تولیدی فولاد مبارکه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: صنعت فولاد ایران طی سال‌های گذشته توانست تحولات عمیقی را تجربه کند که دامنه آن، از بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز خطوط تولیدی گرفته تا مواد اولیه و فناوری‌های مورد نیاز برای تولید انواع ورق‌های فولادی کشیده شده و جلوگیری از واردات و ارزبری برای تامین نیاز خطوط تولیدی و حتی ارزآوری برای تامین نیازهای ارزی دیگر تولیدکنندگان و کارخانه‌های تولیدی را به دنبال داشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید