230601

نتایج نظرسنجی در کنفرانس سالانه «مای استیل»:

عدم اطمینان بر روند قیمت فولاد چین در سال 2022 سایه افکنده است

دنیای معدن: پیش بینی روند قیمت‌ها در بازار داخلی فولاد چین برای بقیه سال جاری دشوار است، زیرا ابهامات در مورد سیاست‌های اقتصادی و صنعتی داخلی این کشور به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیک خارجی و افزایش نگرانی‌ها در مورد عرضه انرژی و قیمت نفت تشدید شده است.

به گزارش دنیای معدن، این نتیجه‌ای است که موسسه Mysteel Global از پاسخ‌ها به پرسشنامه اخیر صنعت فولاد داخلی و همینطور نقطه نظرات سخنرانان و نمایندگان در کنفرانس سالانه 2022 این موسسه که در اواخر هفته گذشته در شانگهای برگزار شد، به دست آورد.

نکته مهم و برجسته روز پایانی کنفرانس، ارائه نتایج پرسشنامه توسط Mysteel بود که بر اساس پاسخ‌های 5485 شرکت‌کننده صنعتی در سراسر چین اتخاذ شد. براساس این نتایج 43 درصد از این افراد معتقد بودند میانگین قیمت‌های داخلی فولاد در سال جاری در مقایسه با سال 2021 حدود 5 درصد یا بیشتر، افزایش خواهد یافت. این در مقایسه با 25 درصدی است که معتقد بودند قیمت ها در سال جاری بیش از 5 درصد کاهش می یابد (نمودار پایین).

شرکت کنندگان در نظرسنجی شامل نمایندگان بنگاه های معدنی، کارخانه های فولاد، شرکت های بازرگانی، موسسات سرمایه گذاری و تحقیقاتی و مصرف کنندگان نهایی فولاد بودند.

در این نظرسنجی، 32 درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که نوسانات داخلی قیمت فولاد در محدوده 5 درصد چه صعودی و چه نزولی خواهد بود.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها اندکی بیشتر از خودی‌های صنعت انتظار رشد بیشتر قیمت در سال جاری را در مقایسه با کسانی که از عقب‌نشینی قیمت می‌ترسند، داشتند. این نتایج با نظرات مطرح‌شده در پانل‌ها در یک بحث آزاد در کنفرانس شانگهای منعکس شد.

خانم Ren Zhuqian ؛معاون Mysteel و میزبان میزگرد، خاطرنشان کرد: در واقع، اختلاف دیدگاه‌های بیان‌شده در سال جاری در تضاد با اجماع صورت گرفته در کنفرانس سالانه سال گذشته است، زمانی که همه شرکت‌کنندگان در مورد قیمت‌ها در سال 2021 خوش‌بین بودند.

آقای Bin Yixiang، رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی Ningbo Yixiang به عنوان یک شرکت بازرگانی مواد آهنی، گفت: من امسال نسبتاً بدبین هستم و اصلی ترین عامل تحرک قیمت ها در سال جاری در بخش املاک نهفته است. موسسه Mysteel Global خاطرنشان می کند که بخش املاک بزرگترین بخش مصرف کننده فولاد چین است.

وی اظهار تاسف کرد، به دنبال عملکرد ضعیف این بخش در طول 2021، فروش املاک چین در ژانویه تا فوریه بسیار بد بوده است. Bin اظهار داشت: پیمانکاران ساختمان برای پروژه‌های زیرساختی و توسعه املاک و مستغلات از محدودیت‌های نقدی جدی، به‌ویژه توسعه‌دهندگان املاک رنج می‌برند. او با تشریح عدم تمایل توسعه‌دهندگان املاک به خرید زمین و راه‌اندازی پروژه‌های جدید به دلیل کمبود نقدینگی، گفت: آن‌ها تقریباً در این مورد مشترک بوده و در یک سطح قرار دارند و هیچ کاری انجام نمی‌دهند.

«یوان ونجیونگ»؛ مدیرکل تجارت کامودیتی های فله شرکت Dao Fortune و صنایع مواد Zhejiang ،موافق این موضوع است که پیش بینی تحولات قیمت در سال جاری بسیار دشوار است. وی افزود: اینکه آیا دولت مرکزی تدابیر بیشتری برای نجات بخش املاک و مستغلات اتخاذ خواهد کرد و اینکه پکن مانند سال گذشته محدودیت های بیشتری بر تولید فولاد اعمال می کند بسیار نامشخص است.

«یوان» گفت: علاوه بر این ادامه تنش میان روسیه و اوکراین ابهامات بیشتری را به بازار افزوده است زیرا تنش ها ممکن است منجر به نوسان شدید قیمت مواد خام فولادی مانند سنگ آهن و همینطور محصولات نهایی فولاد شود.

با این حال Guo Xinwen ؛معاون مدیرکل شرکت آهن و فولاد Shougang Changzhi ،نسبتا خوش بین است و معتقد است با توجه به مقاومت بازارهای مواد خام، قیمت فولاد در سال جاری افزایش بیشتری خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در واقع این کارخانجات فولادی نیستند که قیمت فولاد را تعیین می کنند چراکه قیمت همه مواد اولیه بالا باقی مانده است. وی تصور کاهش قیمت سنگ آهن به زیر 120 دلار در هر تن را سخت خواند و گفت: قیمت زغال کک شو نیز فضای بیشتری برای رشد دارد چراکه واردات زغال سنگ از سوی کارخانه های چینی از روسیه و اوکراین تحت تاثیر درگیری دو کشور قرار خواهد گرفت.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید