230327

معاون شرکت مهندسی فولاد تکنیک:

دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، نیازمند زیرساخت‌های مورد نیاز، آب برق و گاز است

دنیای معدن- معاون برنامه ریزی شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک گفت: تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در کشور نیازمند زیرساخت‌های زیادی در حوزه انرژی، آب و برق است.

به گزارش دنیای معدن و به نقل از ایراسین، مهران محجوب نژاد در اولین کنفرانس تخصصی تکنولوژی های پیشرفته فرآوری سنگ آهن استیل پرایس افزود: هم اکنون ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های برق کل کشور است اما سهم ما در زنجیره تولید فولاد حدود ۹ درصد است.

وی افزود: مصرف گاز در حوزه انرژی و صنعت حدود ۵۶ درصد است اما در حوزه فولاد مصرف گاز طبیعی به ۵ درصد می رسد.

معاون برنامه ریزی شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک با بیان اینکه مصرف آب در صنعت فولاد نیز هم اکنون به دو دهم درصد رسیده است، افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت های مورد نیاز صنعت فولاد کشور نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برای تامین آب، برق و گاز در  این بخش است.

محجوب نژاد اظهار داشت: بررسی موازنه زنجیره فولاد از سنگ آهن تا فولاد خام در افق ۱۴۰۴ نشان می دهد که ما می توانیم در این بخش به تولید بین ۴۰ تا ۴۲ میلیون تن فولاد خام واقعی دست پیدا کنیم.

وی بیان کرد: در  حال حاضر علت کاهش تولید فولاد خام محصولات تخت و محصولات طویل فولادی در سال جاری نسبت به سال گذشته کمبود برق و گاز در برخی از ماه های سال در صنایع فولاد سازی کشور بوده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک یادآور شد: در سال گذشته تولید فولاد خام کشور به ۳۰ میلیون و ۳۰ هزار تن رسید در حالی که در سال جاری تاکنون تولید این محصول به حدود ۲۸ میلیون تومان می‌رسد.

محجوب نژاد افزود: در سال گذشته میزان تولید محصولات تخت فولادی به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید در حالی که امسال تولید این محصول به حدود ۸ میلیون  ۲۴ هزار تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ایران با تولید این میزان محصولات فولادی باز هم در رتبه دهم جهان قرار دارد اظهار داشت: با این حال امسال میزان تولید گندله در کشور به ۵۱ میلیون و ۴۸ هزار تن می رسد در حالی که در سال گذشته میزان تولید ما در این زمینه حدود  ۴۶ میلیون تن بوده است.

 معاون برنامه ریزی شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک یادآور شد: میزان تولید کنسانتره آهن در سال جاری به ۵۲ میلیون و ۵۰ هزار تن می‌رسد اما سال گذشته تولید ما در این زمینه ۴۹ میلیون و ۷۰ هزار تن  بوده است.

معاون برنامه ریزی شرکت مهندسی بین المللی فولاد تکنیک تاکید کرد: برنامه ریزی دولت جهت سرمایه گذاری در حوزه صنعت و ساختمان جهت افزایش مصرف داخلی و توسعه صنایع پایین دستی برای کمک به توسعه اشتغال و احداث واحدهای کوچک می تواند ما را در زمینه افزایش تولید فولاد در کشور یاری کند.

محجوب نژاد اظهار داشت:  توسعه صادرات و برنامه ریزی جهت تولید و صادرات محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا ،توسعه زیرساخت‌های انرژی، ریل، بندر، آب، گاز و برق، برنامه ریزی برای تامین مواد اولیه پایدار صنعت فولاد را می‌تواند در این زمینه بیش از پیش توسعه دهد.

وی تاکید کرد: توسعه صادرات در حلقه‌های زنجیره فولاد، انتقال واحدهای فولادی به جنوب کشور برای توسعه صادرات، کنترل هدفمند مجوزهای صادره نیز می تواند ظرفیت های تولید فولاد کشور را بیش از پیش تقویت کند اولین کنفرانس تخصصی تکنولوژی های پیشرفته فرآوری سنگ آهن استیل پرایس روز هشتم اسفندماه سال جاری با حضور کارشناسان، مهندسان مدیران صنایع فولادی و مدیران صنایع معدنی کشور در هتل پارسیان استقلال تهران برگزار می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید