230089

در نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی عنوان شد؛

سازمان‌ها به پایداری نوآوری بها دهند/ به سمت راه‌های تحقق نوآوری پایدار

دنیای معدن- معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اهمیت پایداری نوآوری در سازمان‌ها، گفت: برای تحقق نوآوری پایدار در سازمان نیازمند نیروی انسانی نوآور، زمینه و بستر نوآوری و محتوای نوآوری هستیم.

به گزارش دنیای معدن و به نقل از ایراسین، سید علیرضا شجاعی صبح امروز سه‌شنبه سوم اسفندماه در نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی با اشاره به چگونگی نوآوری پایدار در سازمان‌ها، اظهار کرد: نوآوری سازمانی پایدار ریشه در فرهنگ استراتژی کسب و کار دارد و به عنوان مزیت رقابتی شرکت‌ها محسوب می‌شود.

وی با طرح سه پرسش درخصوص جایگاه پایداری نوآوری در شرکت، افزود: جایگاه نوآوری در شرکت چیست و چطور می‌توان آن را ارزیابی کرد و چقدر شرکت می‌تواند به نوآوری بها دهد؟

عضو هیئت مدیره و معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی گفت: نوآوری با دستورالعملهای اجرایی و به ویژه دولتی مغایرت دارد و مدیران دولتی اختیار برای ایجاد بستر نوآوری ندارد. این در حالی است که در شرکت‌های بزرگ کره جنوبی این شعار رایج است که همه کارکنان در شرکت ما می‌توانند اشتباه کنند اما اجازه تکرار اشتباه ندارند. حال این پرسش مطرح است که آیا چنین رویکردی در شرکت‌های متداول است.

وی با اشاره به اینکه نتایج نظرسنجی از ۱۰۶ مدیر ارشد ۸۵ درصد در تشخیص مساله مشکل دارند، گفت: مشخص شد آنچه که آنها با آن دست به گریبان هستند، حل مساله نیست بلکه شناخت مساله‌ها است.

عضو هیئت مدیره و معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به گزارش منتشر شده در روز هوای پاک، اظهار کرد: قانونی که در سال ۹۴ مصوب شده است تنها ۱۰ درصد آن اجرا شده است و نتیجه آن به طور کلی با بررسی کیفیت هوای کشور در سالهای اخیر کیفیت هوا بهبود نیافته است که نشان می‌دهد ما در تشخیص مساله دچار مشکل هستیم.

وی با اشاره به حلقه مفقوده تبیین در ساختار چالش و راهکار، اذعان داشت: نقش تعریف مساله ۹۰ درصد در رفع مساله نقش دارد که ثابت می‌کند تعریف دقیق صورت مساله مهمتر از حل مساله است.

شجاعی با اشاره به ۵ سطوح مسائل، گفت: سطح اول با عنوان استاندارد در تخصص مربوطه کاملا شناخته شده است. در سطح دوم با عنوان بهبود در سیستم فعالی با روش‌هایی که در صنعت اجرا می‌شود هماهنگی دارد و در سطح سوم اختراع در عصر حاضر به خلق یک نسل جدید از سیستم با روش‌هایی خارج از فناوری‌هایی که در علوم وجود دارد در ارتباط است و سطح پنجم مساله به اکتشاف اشاره دارد که به معنای خلق یک سیستم جدید براساس کشف علم جدید است.

وی با اشاره به اینکه ۷۷ درصد مسائل شرکت‌ها یا استاندارد است یا با بهبود جزئی، رفع می‌شود، خاطرنشان کرد: در رقابت‌های فشرده و پیچیده جهانی، شرکت‌هایی موفق هستند که بتوانند نیازهای پنهان مشتریان را کشف کرده و با جلب رضایت آن‌ها، هیجان را در مشتریان زنده نگه دارند.

عضو هیئت مدیره و معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی به فرایند حل خلاق مساله پرداخت و پیشنهاد کرد: سازمان‌های متعالی و پیشرو از تجزیه و تحلیل محیط، فرصت خلق می‌کنند و تکنیک نقشه های روند (TREND MAPS)، یاری رسان است.

وی به مزایای تکنیک نقشه‌های روند (TREND MAPS) اشاره کرد و توضیح داد: با این تکنیک می‌توان خلل، نواقص و نیازهای بازار را کشف کرد و آینده و نیازهای آتی بازار را پیش بینی کرد. این تکنیک به ایجاد انگیزه خلاقیت در افراد و گروه‌ها می‌انجامد و مبنای اطلاعاتی خوبی برای R&D محصولات جدید است. هدایت توجه فرد به سوی نیازهای مشتری و همچنین اثبات ضرورت تغییر و نوآوری در سازمان و ارزیابی موارد فوق بخش دیگری از تکنیک نقشه‌های روند است.

 

دیدگاهتان را بنویسید