229990

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد:

در راستای خودکفایی صنعت فولاد، هزینه تولید محصولات فولادی ۵۰ دلار کاهش یافت

دنیای معدن- عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در میزگرد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد گفت: با بومی سازی بخش های مختلف صنعت فولاد، هزینه تولید هر تن محصولات فولادی را از ۱۳۰ دلار به ۸۰ دلار کاهش دادیم.

به گزارش دنیای معدن به نقل از ایراسین، سیدرضا شهرستانی در این میزگرد افزود: در این حوزه و در تامین مواد اولیه و تجهیزات و ماشین آلات صنعت فولادی هزینه های این حوزه حدود ۵۰ دلار کاهش یافته است.

وی بیان کرد: با وجود کاهش هزینه‌های تولید در صنعت فولاد و زنجیره فولاد به خصوص در حوزه آهن اسفنجی و بخش های   بالادستی صنعت فولاد کشور نیازمند سرمایه گذاری است.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد: صنعت فولاد به شرایط بلوغ رسیده است و در ساخت تجهیزات به خودکفایی رسیده و باید در زمینه نوآوری های جدید در این حوزه بیش از پیش گام برداریم.

شهرستانی یادآور شد: ساخت تجهیزات و دستگاه های تولید صنایع فولاد در کشور با وجود جوانان متخصص و توانمندهیچ مشکلی نداریم ولی باید در این حوزه به نوآوری‌های جدید توجه جدی داشته باشیم.

وی تاکید کرد:  هم اکنون کشورمان در ساخت تجهیزات می تواند به عنوان یکی از صادرکنندگان ماشین آلات مورد نیاز صنعت فولاد در جهان مطرح شود و برای دستیابی به نوآوری های جدید در صنعت فولاد می‌توانیم در این حوزه سرمایه‌گذاری های بزرگی را انجام دهیم و بخش خصوصی می‌تواند در این عرصه نقش آفرینی کند.

وی گفت: امارات در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۲ میلیارد دلار صادرات داشته است در حالی که پایه این افزایش صادرات سالهای قبل در امارات بنا گذاشته شده است.

وی اظهار داشت: برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن محصولات فولادی در کشور نیازمند ۳۰ میلیون تن سنگ آهن هستیم در حالی که در این زمینه کمبود وجود دارد و برای دستیابی به نسل چهارم صنعت مهم‌ترین مسئله ما در این بخش انجام سرمایه گذاری ها به خصوص در تولید سنگ آهن است .

IMG_9719

بزرگمهر غفرانی مدیر توسعه و تکنولوژی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در این میزگرد تخصصی اظهار داشت: ما باید در بخش های سرمایه گذاری کنیم که توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی تاکید: ما باید هرگونه سرمایه گذاری ها در صنعت فولاد را باید در حوزه کیفی ‌سازی انجام دهیم.

غفرانی افزود: در شرایطی قرار داریم که تولید بیش از ۳۵ میلیون تن محصولات فولادی در کشور مهال است لذا سرمایه گذاری در حوزه تولید مواد اولیه در کشور ضروری است.

وی گفت: بهترین سرمایه گذاری در کشور سرمایه گذاری در حوزه انرژی های خورشیدی است که همه صنایع به‌ آن نیاز دارند..

وی یاد آور شد: مدیر عامل شرکت چادر ملو دستور داده اند که اگر کار آفرینی حاضر شود به محصولاتی که چادر ملو نیاز دارد سرمایه گذاری کند که از خارج از کشور وارد می شود اگر ساخت آن را در داخل انجام دهد مواد اولیه رایگان در اختیار قرار می دهد و مجوز آن را به نام سرمایه گذار صادر می کند.

غفرانی گفت: چادر ملو با هرگونه سرمایه گذاری در تولید انرژی خورشیدی استقبال می کند.

 

IMG_9723

سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: اگر رقابت در این حوزه به خوبی شکل نگیرد تولید آهن و فولاد در کشور دچار مشکلات می‌شود لذا هرگونه رقابت در این عرصه باید به صورت سیستماتیک شکل بگیرد.

وی گفت: در بخش معادن و اکتشاف فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد ولی به خوبی از این فرصت ها تاکنون استفاده نشده است.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران اظهار داشت: باید در بخش‌های مختلف ورود کنیم و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی و با توجه به نقدینگی بالا در کشور از این منابع برای رسیدن به این فرصت ها استفاده کنیم.

عسگرزاده بر نوآوری و فعالیت استارتاپ ها در صنعت فولاد کشور تاکید کرد و افزود: ما باید استارت آپ ها را در صنعت فولاد افزایش دهیم تا از این فرصت‌ها بتوانیم به خوبی بهره برداری کنیم.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران در عین حال اظهار داشت: اگر نیاز ها بر اساس منطق باشد فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود را به خوبی نشان می دهند تا سرمایه‌گذاران با ریسک کمتری در صنایع مختلف کشور سرمایه‌گذاری کنند.

وی اظهار داشت: باید در حوزه صنعت و فولاد کشور استراتژی خوبی داشته باشیم و نباید با تغییر دولت‌ها این استراتژی‌ها نیز تغییر پیدا کند.

دبیر سنگ‌آهن ایران در ادامه این میزگرد افزود: هم اکنون قطعی گاز برای شرکت‌های فولادی سبب شده است که شاهرگ این صنایع قطع شود لذا برای تامین گاز و انرژی صنایع فولادی باید در کشور فکر اساسی شود و نباید اجازه دهیم این صنعت به این دلایل متضرر شود.

عسگرزاده افزود: ما در حوزه اکتشاف و  معادن کمبود زیادی داریم و در این بخش می توانیم با توجه به ذخایر قابل توجه سنگ آهن به میزان زیاد در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم تا حوزه اکتشاف و زنجیره تولید دچار کمبودی در این عرصه نشوند.

مدیرکل کانون دانشگاه صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این میزگرد تاکید کرد: آنچه که به نظر می رسد بخشی از مشکلات ما در صنعت چالش های زیرساختی است و مراکز تحقیق و توسعه می توانند بخش زیادی از این مشکلات را برطرف کنند.

 

IMG_9703

لاله ملک نیا افزود: این مشکلات مهم صنعت کشور به شرایط اقتصادی مرتبط نیست و احیای برخی از صنایع به دست جوانان متخصص کشورمان عملی است و نباید سرمایه‌گذاری جدیدی در حوزه هایی که مشکل داریم انجام شود.

وی تاکید کرد: در جایی که مشکل داریم باید سرمایه‌ گذاری‌ها احیا شود و با استفاده از روش‌های جدید و نوآوری ها باید این سرمایه‌گذاری‌ها را احیا کنیم .

وی تاکید کرد: ایجاد استارت آپ ها برای برخی از صنایعی که مشکل دارند در کشورمان ضروری است و نباید دوباره چیزی که داریم آن را مجدداً بسازیم بلکه با استفاده از مراکز تحقیق و توسعه می‌توانیم ارتباط صنعت و دانشگاه را عملیاتی کنیم تا قدم های مهمی برای رفع مشکلات صنایع مختلفی کشور برداریم .

مدیرکل کانون دانشگاه صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ما در نسل دوم دانشگاه ها قرار داریم  و برای ورود به نسل سوم و چهارم دانشگاهی میتوانیم فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت فولاد را با ۲۲ هزار هیات علمی که در این دانشگاه وجود دارد با انجام مشاوره های مناسب به کمک این صنعت بیاییم.

 وی یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان ۱۱ خرداد ماه سال آینده همایش بزرگی را برگزار خواهد کرد و مدیران صنایع فولاد می‌توانند در این همایش حضور فعالی داشته باشند.

 

IMG_9728

 کارشناس ارشد حوزه تولید آهن اسفنجی نیز در این میزگرد افزود: صنعتگران در کشور ما باید بدانند با استفاده از توانمندی های داخلی به کار خود را ادامه دهند.

 علی خنجری افزود: سرمایه‌گذار باید به دنبال تولید کلاف غیر آلیاژی پر کربنی در  این حوزه باشند و نوردیها را نیز می توانند در تولید کلاف سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس ارشد حوزه تولید آهن اسفنجی اظهار داشت: هم اکنون علم و تخصص ما نشان می دهد که به طرف تولید فولاد کیفی گام برداریم و بتوانیم کیفیت محصولات فولادی خود را در کشور ارتقا دهیم.

 در پایان این میزگرد تعدادی از شرکت کنندگان و مدیران شرکت های صنایع فولادی کشور مسائل و مشکلات این صنعت را با اعضای این پنل و میزگرد مطرح کردند که پاسخ‌های لازم نیز  در این همایش ارائه شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید