229784

مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران :

گروه ملی در حال درمان است / در زمینه توقف تولید و پرداختی‌ها به کارگران حق می‌دهیم

دنیای معدن: مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران با بیان اینکه در طول ۲۶ ماه گذشته همه مطالبات قانونی کارگران شرکت پرداخت شده است، گفت: امیدواریم با اصلاح نحوه قیمت‌گذاری محصولات و مواد اولیه از سوی وزارت صمت و همچنین تامین سرمایه در گردش شرکت در سال آینده بتوانیم وضعیت تولید را بهبود ببخشیم و شرایط مطلوب‌تری را برای پرسنل شرکت مهیا کنیم.

به گزارش دنیای معدن، نادر جعفریوسفی در گفت و گویی با اشاره به آخرین وضعیت گروه ملی فولاد ایران و تجمعات گروهی از کارگران این کارخانه در روزهای اخیر اظهار کرد: گروه ملی فولاد سال‌ها دچار مشکل شده بود و حدود دو سال است که از وضعیت عدم پرداخت حقوق‌ها به کارگران، فاصله گرفته است اما در این دو سال به طور همزمان با مشکلاتی در چرخه صنعت فولاد مواجه شده‌ایم که گریبان شرکت را گرفته است.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که در حوزه فولاد کشور وجود دارد گریبان همه شرکت‌های نوردی را گرفته است، افزود: نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه برای شرکت‌های نوردی به شکلی است که فاصله و اختلاف هزینه میان خرید شمش و فروش محصول کمتر از ۲ تا ۳درصد است و حتی هزینه‌های جاری شرکت را نیز پوشش نمی‌دهد.

مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران گفت: بخش عمده‌ای از شرکت‌های نوردی کشور که محصولاتی مثل تیرآهن و... تولید می‌کنند، دچار بحران شدید شده‌اند زیرا فاصله قیمت مواد اولیه و قیمت فروش محصول نزدیک به صفر است و سودی عاید این شرکت‌های تولیدی نمی‌شود.

جعفریوسفی ادامه داد: گروه ملی با حدود ۸ سال آسیب‌دیدگی، بدهی‌های کلان و مطالبات کارگری در این شرایط با وضعیت بسیار دشواری مواجه است. در این شرایط دشوار و در ۲۶ماه گذشته تاکنون براساس پیگیری‌های انجام‌شده، حقوق همه کارگران به موقع پرداخت شده است.

وی افزود: در این شرکت در دوره‌هایی چندین ماه حقوق کارگران معوق می‌ماند و پرداخت نمی‌شد اما از ابتدای امسال علاوه بر افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارگران براساس اعلام اداره کار، شرکت ۸ تا ۱۰ درصد نیز بر حقوق کارگران اضافه کرد و شرکت در مقایسه با عملکرد گذشته خود در این مدت بهتر عمل کرده است.

مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران گفت: اینکه ما نتوانسته‌ایم مثل دیگر شرکت‌های فولادی، فروشنده‌های شمش و فروشنده‌های محصولات خاص عمل کنیم و  در زمینه رقم‌ پرداخت‌ها به پرسنل، با چنین شرکت‌هایی فاصله داریم به دلیل این است که حاشیه سود این شرکت‌ها بالا است و به دلیل کم بودن فاصله نرخ مواد اولیه و قیمت محصول نهایی، دست ما در پرداخت‌ها بسته است.

جعفریوسفی با بیان اینکه شرایط اقتصادی در کشور دشوار است، افزود: ما به کارگران حق می‌دهیم اما باید گفت مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم فقط گریبان شرکت گروه ملی فولاد ایران را نگرفته است و همه افراد و شرکت‌ها در جامعه با شرایط دشوار اقتصادی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه در طول ۲۶ ماه گذشته همه مطالبات قانونی کارگران شرکت پرداخت شده است، ادامه داد: انتظار کارگران و پرسنل شرکت این است که گروه ملی مانند دیگر شرکت‌های فولادی باشد اما باید گفت که ماهیت کار ما متفاوت است و از نظر درآمدی با دیگر شرکت‌ها فرق داریم.

مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران با اشاره به وضعیت تولید در این شرکت بیان کرد: امسال شاهد قطعی‌های مکرر برق در فصل تابستان بودیم و از این رو چندین ماه تولید را از دست دادیم. در این زمینه کارگران حق دارند که به توقف تولید اعتراض کنند و ما نیز خواهان تولید مستمر در شرکت هستیم.

جعفر یوسفی ادامه داد: در شرایط اقتصادی فعلی بیش از دو سوم ظرفیت همه شرکت‌های نوردی در کشور خالی است و عمده این شرکت‌ها در بحث تولید محصولات با مشکلات جدی مواجه هستند. گروه ملی در این شرایط دشوار حقوق همه کارگران را پرداخت کرده است و دیگر مزایا از جمله بیمه، بیمه تکمیلی، وام‌ها و... را نیز بدون هیچ مشکلی انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حد توان شرکت آسیب دیده گروه ملی فولاد ایران، به کارگران رسیدگی و توجه شده است، افزود: این کارخانه در حال درمان است و کارگران مجموعه نیز باید در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند. به همه کارگران و پرسنل حق می‌دهیم که درآمدهای آن‌ها پایین است اما همه باید شرایط دشوار شرکت را در نظر بگیرند.

مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران با اشاره به اینکه ما نیز مانند کارگران علاقه‌مند به افزایش تولید هستیم، گفت: قطعی برق، افت فشار گاز، مشکلات سرمایه در گردش، فرسودگی تجهیزات و... از مهمترین مشکلاتی هستند که برای تولید با آن‌ها مواجه هستیم.

جعفریوسفی ادامه داد: امکان اخذ تسهیلات بانکی با توجه به بدهی‌های کلان شرکت برای ما وجود ندارد اما با کمک‌های سهامدار شرکت، بخشی از سرمایه در گردش مورد نیاز ما تامین شده است. در این زمینه به دنبال راهکارهایی هستیم تا سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت را تامین کنیم.

وی افزود: امیدواریم با اصلاح نحوه قیمت‌گذاری محصولات و مواد اولیه از سوی وزارت صمت و همچنین تامین سرمایه در گردش شرکت در سال آینده بتوانیم وضعیت تولید را بهبود ببخشیم و شرایط مطلوب‌تری را برای پرسنل شرکت مهیا کنیم.

مدیرعامل گروه ملی فولاد ایران با بیان اینکه شرکت ما قدیمی‌ترین شرکت نورد کشور است و بسیاری از قطعات کارخانه‌ ما فرسوده است، گفت: این شرکت را نباید مثل یک شرکت جدید و نوپا که به تازگی راه‌اندازی شده است نگاه کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید