229555

مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان در گفتگوی اختصاصی با دنیای معدن مطرح کرد:

بالغ بر ۹۰ درصد تجهیزات مکانیکال در ایران ساخته می شود

دنیای معدن-صبا نمایشی: مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان گفت: امروز با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ، ایران به جایگاهی رسیده که در صنعت فولاد بالغ بر ۹۰ درصد تجهیزات مکانیکال در داخل کشور ساخته می شود.

اسدالله فرشاد در گفت وگو با خبرنگار دنیای معدن تصریح کرد: اکنون تامین کنندگان زیادی فعالیت دارند که با توجه به مساله تحریم،  نقش ارزنده ای در صنعت به ویژه آهن و فولاد ایفا می کنند و این صنعت هم تجهیزات محور است و باید در چارچوب پیشرفت های روز دنیا تجهیزات خود را بکار گیرد .

 

REZ_2323

وی یاداور شد: مقایسه میان صنعت نفت با فولاد گویای آن است که در یکدوره ۷۰ ساله، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

گام های بلندی برداشته اند ، حال آنکه صنعت فولاد عمر ۵۵ ساله دارد و در حوزه بومی سازی ظرف یک دهه گذشته اکثر تجهیزات مصرفی فولاد که در بخش های مکانیکال،  الکتریکال، ابزار دقیق و در فروالیاژها وارداتی بودند، امروز داخلی سازی می شود.

فرشاد خاطرنشان ساخت: برآوردهای انجام شده نشان می دهد هرتن فولاد تولیدی در کشور ارزبری بالغ بر ۱۰۰ دلار دارد و اکنون پس از چهار دهه داخلی سازی به عنوان یک اصل در فولاد سازی‌ها باور پذیر شده است.

جمهوری اسلامی امروز با تولید ۳۰ میلیون تن شمش فولادی جایگاه دهمین فولاد ساز جهان را دارد و ظرفیت این بخش نزدیک به ۴۵ میلیون تن است.

مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان افزود: امروز در راستای رویکرد بومی سازی پروژه گندله سازی بهاباد از سوی این واحد صنعتی در حال نصب تجهیزات است که ظرفیت سالانه آن چهار میلیون تن است و انتظار می‌رود به ظرفیت پنج میلیون تن برسد.

وی یاداور شد: برخی از تجهیزات این واحد گندله سازی مانند بالینگ دیسک ها، رولر اسکرین ها، سیستم اتوماسیون،

سیستم کنترل آلودگی مانند فیلترها و تابلو و ترانس ها بومی و داخلی سازی شده است.

فرشاد ابراز امیدواری کرد: دولت ( وزارت صمت ) صنعت فولاد را در حوزه تولید و ساخت تجهیزات و قطعات حمایت کند که نهضت بومی سازی و ساخت داخل بیش از پیش شتاب گیرد.

براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ ظرفیت فولاد سازی کشور به ۵۵ میلیون خواهد رسید، اکنون بنابر گزارش های رسیده بیش از ۸۰ درصد این مسیر طی شده است.

امسال ۳۰۰ میلیون دلار قرار داد بین شرکت های تولید کننده فولاد با سازندگان تجهیزات مبادله شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید