229623

«دنیای معدن» گزارش می دهد:

گندله سازی بهاباد نماد بومی سازی، توسعه پایدار و شکست تحریم

دنیای معدن: صنعت فولاد کشور با رویکرد بومی سازی در حقیقت برای عینیت بخشیدن به توانمندی های مهندسی و عملیاتی در عرصه ملی است و در این چارچوب ایجاد وساخت پروژه گندله سازی بهاباد (یزد) را می توان به عنوان نماد بومی سازی و توسعه پایدار و شکست تحریم های ظالمانه قلمداد کرد که از سوی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در دست اجراست.

پروژه گندله سازی بهاباد یکی از پروژه های توسعه ای در زنجیره تامین مواد اولیه در شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان محسوب می شود که اکنون در مرحله نصب تجهیزات قرار دارد .

برخی از تجهیزات این پروژه در داخل کشور بومی سازی ، ساخت و تامین شده و برخی از آنها مانند " بالینگ دیسک ها، رولر اسکرین ها، سیستم اتوماسیون،  سیستم کنترل آلودگی مانند فیلترها و تابلو و ترانس ها در این فهرست جای دارند.

همچنین افزایش ظرفیت تولید در تکنولوژی میدرکس، بومی سازی شده در آهن و فولاد غدیر ایرانیان به عنوان یکی دیگر از پروژه های توسعه پایدار به حساب می آید.

واقعیت پیش رو اینکه، مقوله بومی سازی تنها با خرید سخت افزار آن شدنی نیست .

درعین حال برخی از  کشورها توانسته اند موانع توسعه یافتگی را از سر راه بردارند و به پیشرفت برسند و این مهم نشان از توانمندی و بهره گیری از الگوی نهاد گرایی به ویژه نحوه نگاه این الگو به عملکرد اقتصادی سازمان و تولید و انتقال تکنولوژی و داشتن دانش ضمنی است.

امروز بومی سازی مبتنی بر شناسایی ، کسب و به روز آوری دانش در ابعاد مختلف تکنولوژی،  فرایند ، تجهیزات و ساخت با بهره مندی از توانمندی های مهندسی و سازندگان داخل کشوراست.

دانش بومی و تو سعه پایدار ، اصول توسعه پایدار را اینگونه می توان خلاصه کرد که توسعه باید از لحاظ تولید، مواد اولیه، نیروی انسانی،  تجهیزات و مسائل زیست محیطی ، پایداری ، تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح و از نظر اقتصادی کارا و با نقشه راه سازمان و نگرش و برنامه های بلند مدت سازمان ، سازگار باشد.

DSC_2034

توجه به  دانش بومی از ضروریات توسعه پایدار

براساس اصول چهل گانه در منشور توسعه پایدار ، توجه به مساله  دانش بومی بطور مستقیم و غیرمستقیم بعنوان یکی از ضروریات توسعه پایدار مورد تاکید قرار گرفته است که در بستر رویکرد مشارکتی و کار تیمی شکل می گیرد و در نهایت تجهیزات و تولیدات با تکنولوژی های برتر  را ایجاد می کنند.

صنعت آهن و فولاد هم چند سالی است با این رویکرد و نگرش پایدار اقدام به ایجاد توسعه نموده و فرهنگ بومی سازی را در ارکان این صنعت نهادینه کرده است.

ایجاد توسعه و تمرکز بر توسعه بومی سازی در صنعت آهن و فولاد مستلزم موارد زیادی است و می بایست مواد اولیه و منابع مورد نیاز را برای تولید فراهم کند و در ادامه منابع مالی ، تجهیزات و نیروی انسانی است که در این چرخه تا فروش محصول توسعه پایدار را ایجاد می نمایند. در این میان تجهیزات نقش بسیار  مهمی را در این صنعت ایفا می کند.

اعتقاد شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان بومی سازی

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان از بدو تاسیس در راستای توانمند سازی پتانسیل ساخت داخل کشور با اعتقاد به بومی سازی،  تلاش‌های مستمر و گسترده ای را برنامه‌ریزی و عملیاتی نموده است و در این راستا از کارگاه ها و ‌کارخانجات صنعتی،  شرکت های دانش بنیان ، نخبگان دانشگاهی و صنعتی و مراکز نوآوری در کشور بهره مند شده است.

DSC_2035

فاکتور  اولیه در تامین تجهیزات

استفاده از بهترین و  در دسترس ترین تکنولوژی مورد استفاده در این صنعت در ایران به عنوان فاکتور اولیه در تامین تجهیزات محسوب می‌شود. درعین حال در داخل کشور تامین کنندگان متعددی وجود دارند که با توجه به مسائل تحریم نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند .

بنابراین با توجه به مشخصه صنعت آهن و فولاد  که تجهیزات محور هستند و می بایست در راستای پیشرفت های روز دنیا تجهیزات خود را بکار گیرند، با در نظر گرفتن انقلاب صنعتی نسل چهارم و دیجیتالی شدن لجستیک و زنجیره تامین و هوشمند سازی و در زنجیره تامین تجهیزات و مواد اولیه و پایداری مورد نیاز در این زمینه، الزام آور است که حرکت  درون سازمانی نیز شکل بگیرد و اهداف سازمان در این راستا قرار بگیرد.

همچنین مدیریت سازمان برخلاف تفکر سنتی،  ارتباطات و  همکاری در طو ل این زنجیره ارزش و استفاده از تجارب و دانش بومی خود و استفاده از ظرفیت های موجود در داخل کشور در این هم افزایی و  پایداری گام بردارند.

فعالیت چشمگیر در مسیر بومی سازی

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان چند سالی است که در راستای توسعه پایدار و انجام فعالیت های بومی سازی و ایجاد ظرفیت های بهینه در این صنعت بطور چشم گیری قدم برداشته است.

این شرکت یکی از زنجیره های تولید آهن و فولاد در کشور است و در زنجیره تامین فولاد هم مانند دیگر زنجیره های تولید ، یک شرکت مواد اولیه برای دیگر شرکت ها محسوب می شود.

واقعیت اینکه از معدنکاری تا تولید شمش و ... یک زنجیره تامین و یک ارزش را خلق می کنند .همانطور که می دانیم گستردگی تجهیزات و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در واحد احیا مستقیم آهن و فولاد غدیر ایرانیان به چشم می خورد.

تجهیزات باارزشی که تامین و تدارک آن بسیار پرهزینه و گاهی اوقات به دلیل تامین از خارج کشور و با

وجود تحریم ها بسیار زمانبر و پرهزینه هستند.

استفاده از ظرفیت های بومی استان، سازند گان و تامین کنندگان داخلی ، برخورداری از دانش فنی قابل قبول نیروی انسانی در بخش های بهره برداری و امور مهندسی و پشتیبانی فنی، خود گویای همه چیز است.

همچنین با شناسایی تجهیزات بحرانی و گلوگاهی ، تجهیزات سرمایه ای ، پیش بینی زمان های تامین تجهیزات و قطعات یدکی ، بسیاری از تجهیزاتی را که تامین آن با مشکل مواجه شده بود،  در قالب پروژه های بهبود مستمر ، توسط دانش های فنی درون سازمان طراحی،  ساخته و بومی سازی نموده است. ضمن اینکه بر خی از تجهیزات مانند انالایزر گاز در واحدهای احیا مستقیم که گاز در واحدهای احیای مستقیم آهن یکی از مهمترین مراحل فرایند محصول است و ارتباط مستقیمی با کیفیت و کمیت محصول دارد.

این تجهیز سرمایه ای توسط دانش فنی داخلی طراحی و ساخته شده است .سنسورهای دمایی از نوع       RTD ، بومی سازی پنل گریس پمپ از جمله مواردی هستند که بومی سازی شده آند.

DSC_2036

بخش پایانی

تبدیل مدول ۸۰۰ هزار  تنی به ۱.۲ میلیون تن

شرکت اهن و فولاد غدیر ایرانیان با توجه به نیاز داخل، اعمال محدودیت ها و تحریم های خارجی در تامین قطعات و تجهیزات و همچنین توسعه صادرات ، مسیر پیشرفت و بهینه سازی تولید را در پیش گرفت که بتواند بومی سازی تبدیل مدول ۸۰۰ هزار تنی را به مدول یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی عملیاتی نماید و گامی بزرگ در توسعه تولید آهن اسفنجی بردارد و در اولین فاز این پروژه با بروز آوری تجهیزات خط تولید ، مقدار اسمی تولید را از ۸۰۰ هزار تن به یک میلیون تن در سال می رساند.

همچنین فاز دوم آن نیز پس از تامین برخی تجهیزات در سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد و هدف اجرای این دو فاز این است که تولید از مقدار ۸۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

بنابراین می توان گفت در زنجیره تامین فولاد در داخل کشور، مسئله بومی سازی و ایجاد توسعه پایدار به امر مهمی تبدیل شده است و همه این عوامل دست به دست هم می دهند که یک زنجیره ارزش را ایجاد نمایند و شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید