224917

در نشست “چشم انداز فولاد ایران، فرصت ها و چالش ها” مطرح شد

تلاش بیگانگان برای حذف ایران؛ مهم ترین چالش صنعت

دنیای معدن: به اعتقاد مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات، در حال حاضر مهم ترین چالش پیش روی صنعت فولاد، تلاش بیگانگان برای حذف ایران از معاملات جهانی است؛ این در حالیست که فعالان صنعت، مهمترین چالش را کمبود انرژی می دانند؛ کمبود انرژی در کشوری همچون ایران که دارای ذخایر بسیار است، ناشی از مدیریت نادرست است.

به گزارش دنیای معدن، نشست رویداد استراتژیک با موضوع چشم انداز فولاد ایران، فرصتها و چالش ها، بعدازظهر امروز (سه شنبه) توسط اندیشکده سیاست گذاری و مطالعات صنعت و معدن وابسته به مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور احسان نمازی زاده( رئیس اندیشکده) امیرحسین نادری،( مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات) و محمد آقاجانلو (مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران) برگزار شد.

در این نشست، امیر حسین نادری- مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات، مهم ترین چالش پیش روی فولاد را تلاش بیگانگان برای حذف ایران از معادلات جهانی دانسته و گفت: چنانچه از صنایع فولادی سوال شود که بزرگ ترین واصلی ترین چالش صنعت چیست، تنها پاسخی که ارائه می دهند، کمبود برق و گاز است. البته این موضوع برای ذوب آهن اصفهان صدق نمی کند. در کشوری که ۳۰ هزار مگاوات برق تولید می کند، کمبود برق ناشی از مدیریت ناصحیح است.

وی افزود : صنایع فولاد حاضر هستند برق و گاز را با چند برابر خریداری کنند اما به صورت مستمر به آن ها دسترسی داشته باشند. در حال حاضر، مهم ترین چالش پیش روی ما، تلاش بیگانگان برای حذف ایران از معادلات جهانی است.

نادری ضمن اشاره به اینکه مقرر شده است که خط لوله گاز ترکمنستان به افغانستان و پاکستان و هندوستان اجرایی شود، گفت: بدین ترتیب هندوستان با ۳۰ میلیارد تن سنگ آهن به گاز فراوان هم دسترسی داشته باشد و آن را به فولاد تبدیل کند، تبدیل به قدرت خواهد شد. ضمن اینکه در جنوب کشور نیز قطر در حال ارسال گاز به عمان است. با دسترسی به گاز، آن ها نیز خواهند توانست تمام گندله های تولیدی خود را به آهن اسفنجی تبدیل کنند؛ بنابراین ایران بایستی با وجود تمام شرایط تحریمی، بتواند جایگاه خود را حفظ و توسعه صنایع فولادی را متوقف نکند.

اسناد استراتژیک ارائه شود

در ادامه احسان نمازی زاده-رئیس اندیشکده سیاست گذاری و مطالعات صنعت و معدن- ضمن تاکید بر لزوم ارائه اسناد استراتژیک در حوزه فولاد و صنایع فلزی و معدنی، خواستار اهتمام و مشارکت همه فولادسازان در تدوین برنامه ها و ارائه راه حل شد.

همچنین محمد آقاجانلو-مدیر عامل شرکت ملی فولاد- نیز ضمن اعلام صریح این موضوع که معادن کشور در دست عده ای معدود بلوکه و قفل شده است، اظهار کرد: در حال حاضر شرکت های بزرگی هستند که آمادگی انجام اکتشاف معدنی را دارند اما به دلیل برخی مقررات دولتی قادر به کار نیستند.

وی افزود: این درحالیست که در حوزه زیرساخت ها نیز بایستی حداقل ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت می گرفته که تاکنون محقق نشده است.

صدور گواهی صرفه جویی انرژی برای صنایع بزرگ در آینده نزدیک

علی نقوی-مدیر عامل بورس انرژی- نیز در این نشست ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود، خبر داد: به زودی برای صنایع بزرگ کشور، گواهی صرفه جویی انرژی صادر می شود و صنایعی که با به کارگیری تجهیزات مدرن، سبب کاهش مصرف برق خود شوند، می توانند معادل حجم برق صرفه جویی شده، حداقل به مدت سه سال انژری را در اختیار خود گرفته و بتوانند آن را صادر کنند؛ البته که فعلا صادرات انرژی ممنوع است اما باید رفع شود.ایسنا

 

دیدگاهتان را بنویسید