229092

معاون وزیر صمت:

تامین مواد اولیه صنایع فولاد یک دغدغه است

دنیای معدن: معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تاکید کرد که تامین مواداولیه صنایع فولاد یک دغدغه محسوب می‌شود که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

وجیه‌الله جعفری با همراهی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، رئیس سازمان صمت استان فارس، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران و جمعی دیگر از مسئولان ملی و استانی از فرآیند در دست احداث طرح توسعه مجتمع صنعتی فولاد غدیر نی‌ریز بازدید کردند.

به گزارش دنیای معدن، جعفری با بیان اینکه برخی از طرح‌ها و پروژه‌های فولادی ما از زمان کلنگ‌زنی تا به اکنون تاریخی شده‌اند، مطرح کرد: توقع می‌رفت برخی از این پروژه‌ها زودتر به بهره‌برداری برسد اما به دلائل مختلف این روند طولانی شده است که البته مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در حال پیشرفت فیزیکی مناسبی جهت افزودن خط تولید فولاد جهت بهره‌برداری است.

 

62170405

وی با اشاره به ایجاد سامانه جامع فولاد در راستای ساماندهی واحدهای تولیدی، افزود: تامین مواد اولیه یکی از دغدغه‌های اصلی بخش فولاد است که با توجه به محدودیت ذخیره‌سازی بایستی در تامین مواد اولیه و زیرساخت‌های لازم در عرصه چارچوب مشخصی را برای سرمایه‌گذاری تعریف کنیم تا تولیدکنندگان بتوانند به صورت مستمر و پایدار در یک بازه زمانی مشخص فعالیت و تولید پایدار داشته باشند.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه برداشت از معادن باید با مطالعات و برنامه‌ریزی مشخص انجام شود، گفت: سازمان ایمیدرو از طریق سیاست اضافه کردن ظرفیت ذخیره‌سازی معادن خود به مدار مصرفی تولیدکنندگان از سرمایه‌گذاری‌ها پاسداری خواهد کرد.

جعفری با تاکید بر لزوم توسعه متوازن و اهمیت ایجاد صنایع پایین دستی، گفت: در این زمینه بخش خصوصی از بخش دولتی موفق‌تر عمل کرده است و باید توجه شود که زیرساخت‌ها و مواد اولیه را  به صورت متوازن توسعه دهیم.

وی در رابطه با گرفتن محدوده معدنی و رها کردن آن افزود: در زمینه اکتشافات باید نگاه علمی و سیستماتیک حاکم شود.

تامین آب واحدهای تولیدی از خطوط انتقال دریا، بکارگیری ظرفیت ذخیره‌سازی در سرمایه‌گذاری‌های جدید، در نظر گرفتن ساز و کار تامین مواد اولیه در بورس، نقش سهامداری و حاکمیتی سازمان ایمیدرو، حل مشکلات مربوط به تامین آب، برق، گاز و ریل، مسئولیت‌های اجتماعی از دیگر موارد مطرح شده توسط رئیس سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به آن اشاره شد.

عبدالعظیم خادم‌حمزه، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه در دهه اخیر توجه خوبی به صنعت استان فارس شده است، مطرح کرد: استان فارس در زمینه گردشگری، کشاورزی و حتی پزشکی یک قطب بسیار مهم در کشور است که در حال حاضر در ریل صنعتی شدن قرار دارد.

وی افزود: دولت مطالبات کارخانجات و واحدهای تولیدی را در سطح ملی و استانی پیگیری خواهد کرد که در حال حاضر دید خوبی نسبت به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان وجود دارد.

خادم‌حمزه با اشاره به اینکه مجتمع صنعتی فولاد غدیر نی‌ریز نیازمند ایجاد یک کمربند سبز در محدوده و اطراف خود است، بیان داشت: این اقدام در حفاظت از محدوده کارخانه و کاهش آلایندگی موثر است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به اینکه باید ثروت خلق بشود تا برای سرمایه‌گذاران سود و منفعت ایجاد شود، خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی در نظر داشته باشند که بخشی از درآمد خود را به عنوان مسئولیت اجتماعی هزینه کنند.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه تمامی دست‌اندرکاران مجتمع صنعتی فولاد غدیر نی‌ریز به عنوان سربازان اقتصادی در پیشبرد امور نقش‌آفرینی دارند، مطرح کرد: در حال حاضر در این کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت نامی حدود ۸۰۰ هزار تن تولید می‌شود که با در نظر گرفتن طرح توسعه‌ای فولاد این مجتمع صنعتی که در دست احداث است با سرمایه‌گذاری نزدیک به شصت هزار میلیارد ریال نیز فرصت شغلی برای حدود ۹۰۰ نفر فراهم شده است.

ایزدی در رابطه با این پروژه گفت: پروژه فولاد این مجتمع صنعتی در دست احداث است که در بخش‌های مختلف عمرانی و زیربنایی، تجهیزات، ساختمانی و ... به ویژه در سال جاری پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است که در مجموع ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی ارزیابی می‌شود.

رئیس سازمان صمت استان فارس در رابطه با ضرورت توانمندسازی اقتصاد استان فارس، گفت: خط قرمز ما در سازمان صمت طولانی شدن زمان رسیدگی به درخواست‌های تولیدکنندگان و مراجعه‌کنندگان است که انتظار داریم بخش عمده‌ای از نیاز مصرفی و خدمات لازم در اجرای طرح‌های توسعه نیز از درون استان تامین شود.

ایزدی خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره ارزش فولاد در این مجتمع صنعتی بنا بر سیاست‌های محرومیت‌زدایی استانی دولت و منطبق بر برنامه ملی تولید فولاد در سال ۱۴۰۱ می‌باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در پایان اظهار داشت: اخیرا مطالعات و اکتشافات معدنی استان فارس در دست انجام است که نقش مهمی در تامین خوراک صنایع معدنی خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید