222275

تابستان پربار فولادسازها

دنیای معدن : شرکت های تولیدکننده فولاد با اینکه به دلیل مشکلاتی مانند قطعی برق در مرداد و شهریور نتوانستند فروش بالایی را تجربه کنند، اما در مجموع تابستان خوبی از نظر فروش داشته اند.

به گزارش "دنیای معدن" «ارفع»: آهن و فولاد ارفع در دوره یکماهه شهریور، به مبلغ فروش ۴۹۵ میلیارد تومانی دست یافت که نسبت به میانگین درآمد ماهانه ۵ ماه ابتدای سال ۳۷ درصد و نسبت به مردادماه ۴۱ درصد افت درآمد داشته است. همچنین این شرکت نسبت به دوره یکماهه مشابه سال قبل ۲۸/ ۱۰ درصد کاهش درآمد داشته است. گفته می شود یکی از دلایل کاهش درآمد فولاد ارفع در شهریور و همین طور مرداد ماه به مشکلات برقی این تولیدی برمی گردد.

همه فروش شرکت در این ماه داخلی بوده و هیچ صاراتی نداشته است. این در حالی است که به صورت کاملا برعکس عملکرد ۶ماهه شرکت بسیار موفقیت آمیز بوده و در تابستان ۱۴۰۰با رشد ۶۴ درصدی نسبت به فصل بهار به یک رکورد فروش فصلی رسیده است.

شرکت آهن و فولاد ارفع توانسته با صادرات ۱۳۰ هزار و ۱۲۲ تن محصول، رشد ۲۶۴ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کند و به درآمد ۱۷۲۵ میلیارد تومانی برسد. این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل (۳/ ۲۰۵ میلیارد تومان) به میزان ۷۴۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین شرکت در این دوره ۲,۶۹۱ میلیارد تومان فروش داخلی داشته و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این مقدار برابر با ۲/ ۲,۳۶۲ میلیارد تومان بوده که ۹/ ۱۳ درصد افزایش یافته است.

به طور کل در ۶ماه ابتدایی سال، شرکت ۴.۴۱۶ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۲ درصد رشد داشته است. از لحاظ مقدار فروش در ۶ ماه ابتدایی سال، شرکت حدود ۳۴۱ هزارتن شمش فولادی فروخته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افت داشته است (هرچند همان طور که گفته شد صادرات شرکت در این ۶ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا ۶/ ۳ برابر شده است).

«ارفع» در شهریورماه ۳۴ هزار تن شمش فولادی فروخته که نسبت به مردادماه ۴۰ درصد افت داشته است. میانگین نرخ فروش شمش (داخلی و صادراتی) شرکت، نسبت به مردادماه حدود ۷/ ۱ درصد افت داشته است.

«فولاد»: فولاد مبارکه فصل تابستان ۱۴۰۰ را با رشد ۱۲۰ درصدی درآمد نسبت به تابستان ۱۳۹۹ پشت سر گذاشت. این فولادساز در شهریور ۸/ ۱۲.۰۵۷ میلیارد تومان فروش ثبت کرد که ۳۵ درصد نسبت به فروش ۲/ ۸.۹۴۰ میلیارد تومانی ثبت شده در مرداد افزایش داشته است. همچنین درآمد شرکت نسبت به میانگین ماه های قبل ۵/ ۱۱درصد و نسبت به دوره یکماهه مشابه سال قبل ۸/ ۱۱۸درصد افزایش داشته است.

طبق اطلاعات ماهانه این شرکت، مقدار فروش در مرداد ۴۳۷ هزار تن بوده که با ۳۲ درصد افزایش در شهریور، به ۵۷۵ هزار تن رسیده است. نرخ فروش محصولات گرم نیز نسبت به مرداد ۵ درصد افزایش داشته است.

مجموع فروش شرکت از ابتدای سال مالی تاکنون به ۷/ ۶۶.۰۸۴ میلیارد تومان می رسد که ۱۴۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته اما مقدار فروش شرکت با کاهش ۶ درصدی در این مدت مواجه شده و به ۳۵۹۹ هزار تن رسیده است. ۶۲۰ هزار تن از این مقدار در بازارهای خارجی به فروش رفته است.

«کاوه»: فولاد کاوه جنوب کیش در شهریورماه توانست افت عملکرد دوماهه گذشته را به خوبی جبران کند و به همان سطح ۳ ماه ابتدای سال برسد.

این شرکت در دوره یکماهه شهریور، به مبلغ فروش ۱۴۰۰ میلیارد تومانی دست یافت که نشان دهنده رشد ۱۱ نسبت به میانگین ماهانه ۵ماه ابتدای سال و رشد ۷۴ درصدی نسبت به مرداد ماه دارد. همچنین درآمد شرکت نسبت به دوره یکماهه مشابه سال قبل ۷۹/ ۳ درصد کاهش داشته است.

طبق گزارش فروش این شرکت، در ۶ماه ابتدایی سال ۷۶۸۲ میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۷ درصد رشد داشته است. از لحاظ مقدار فروش محصولات، در ۶ماه ابتدایی سال ۶۰۵ هزار تن محصول فروخته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افت داشته است. کاوه در شهریورماه حدود ۱۰۰هزار تن بیلت فروخته که نسبت به ماه قبل خود ۶۶ درصد رشد داشته است. نرخ فروش شمش بیلت داخلی و شمش بیلت صادراتی در شهریورماه نسبت به مردادماه به ترتیب ۹/ ۳ و ۲/ ۳ درصد رشد داشته است.

«فولاژ»: شرکت فولاد آلیاژی ایران در شهریور ماه به فروش ۷۱۸ میلیارد تومانی دست یافت که ۴۰ درصد بیشتر از ماه گذشته است. میانگین مبلغ فروش در ۵ماه گذشته برابر با ۶۹۵ میلیارد تومان بوده است. جمع فروش شرکت در دوره ۶ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰ به ۴۱۹۰ میلیارد تومان رسید که رشد ۷۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد. مقدار فروش شرکت در شهریور با رشد ۲۷ درصدی نسبت به مرداد به بیش از ۲۷ هزار تن رسید. نرخ فروش محصولات آلیاژی نیز با رشد ۲ درصدی نسبت به ماه گذشته به ۲۶ میلیون تومان در هر تن رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید