228268

«نخستین رویداد علم داده» از سوی یک شرکت فولادساز برگزار شد

برنامه فولاد هرمزگان برای پیشگامی در تحول دیجیتال

دنیای معدن -سارا اصغری : نخستین رویداد «علم داده» به همت مرکز نوآوری پارک علم و فناوری و شرکت فولاد هرمزگان در جهت تحول دیجیتال و بهره‌برداری از ظرفیت‌های علم داده به مدت سه روز از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ دی ماه در بندرعباس در حال برگزاری است. این رویداد شامل سمینار، کارگاه و مسابقه به صورت حضوری و غیرحضوری می‌شود و فرصتی است تا علاقه‌مندان به علم داده، بتوانند در حوزه‌های تحلیل داده، هوش مصنوعی، داده‌کاوی، انتقال تجربه و... به ارتقای سطح دانش خود بپردازند.

اهداف رویداد علم داده

به گزارش «دنیای معدن» در افتتاحیه این سمینار، دبیر اجرایی نخستین رویداد علم داده و مدیر متالورژی و طراحی و توسعه محصولات فولاد هرمزگان، درباره اهداف برگزاری این رویداد عنوان کرد: شرکت فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت سرآمد و پیشرو در بحث تحول دیجیتال چند سالی است که ورود پیدا کرده و نتایج خوبی نیز گرفته است. بالطبع فولاد هرمزگان این تحولات را پیگیری کرده است.  شاهین زارع در ادامه خاطرنشان کرد: هدف بعدی ما در سطح استان هرمزگان است و شناسایی این موضوع که صنایع و دانشگاه‌های استان تا چه حدی به سمت دیجیتال شدن در حرکت هستند. در حقیقت به نوعی شناسایی نیازهای دیجیتال در سطح استان به شمار می‌رود. موضوع دیگر سازمان‌هایی است که نیاز است به این موضوع ورود پیدا کنند.  زارع در ادامه با اشاره به ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، عنوان کرد: دانشگاه‌ها و نخبگان در سطح استان و ملی، صنایع و سازمان‌ها در سطح استان و ملی جزو ظرفیت‌هایی به‌شمار می‌رود که ما در این راستا از پارک‌‌های فناوری و پژوهشگران دعوت به عمل می‌آوریم تا در این رویداد ما را همراهی کنند. اگر این مسیر را به‌درستی پیش برویم، استان هرمزگان این ظرفیت را دارد تا تبدیل به یک الگوی ملی در زمینه علم داده شود.  وی با اشاره به جرقه آغازین رویداد علم داده، یادآور شد: ایده از یک تیم اجرایی با میانگین سنی زیر ۳۰ سال شکل گرفت که در پارک علم و فناوری مشغول به کار هستند و فولاد هرمزگان ‌مانند چتری حمایتی روی سر آنها ایستاد و از آنها حمایت به عمل آورد. با این گروه جلسه‌های در سطح ملی برگزار کردیم.  دبیر اجرایی این رویداد در پایان تاکید کرد: نگاه فولاد هرمزگان و حمایت از تحولات دیجیتال در حقیقت یک نگاه اجتماعی و حمایت از دانش و جوانان است.

از خروجی رویداد علم داده حمایت به عمل می‌آوریم

همچنین در رویداد علم داده، علی فتی، رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان عنوان کرد: درخصوص ضرورت تحول دیجیتال باید عنوان کنم که انقلاب صنعتی و نسل چهارم در دنیا مدتی است که مطرح شده و در کشور ما نیز چند سالی است که درباره انقلاب دیجیتال مباحثی عنوان شده است. البته باید یادآور شد که در صنعت فولاد از حوزه IT کمتر استفاده شده است.  فتی درباره ارتباط دانشگاه و صنعت عنوان کرد: در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت، ما بیشترین ارتباط را با شرکت فولاد هرمزگان داریم که در حقیقت این سمینار خروجی این رابطه است. از این رو ما در پارک علم و فناوری به عنوان یک حلقه واسط در خدمت عزیزان هستیم و اگر از این رویداد، خروجی داشته باشیم ما از آن حمایت به عمل می‌آوریم.

ضرورت و چرایی تحول دیجیتال

همچنین در ادامه نخستین رویداد علم داده، مجید نوک‌زاده، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت فولاد هرمزگان با عنوان گزارشی به نام «تحول دیجیتال در فولاد هرمزگان» به ایراد سخنرانی پرداخت. وی درباره چرایی و چیستی تحول دیجیتال عنوان کرد: تاریخچه انقلاب صنعتی ۵ نسل را پشت‌سر گذاشته است. در این ۵ نسل شاهد اختراع بخار، الکتریسیته، ورود کامپیوتر و سیستم فیزیکال بوده‌ایم و هم‌اکنون نیز در نسل پنجم قرار داریم. در ابتدا فاصله بین نسل‌ها بسیار طولانی بود، اما به تدریج این فاصله کمتر و کمتر شد.  نوک‌زاده در ادامه با اشاره به ویژگی‌های عصر دیجیتال عنوان کرد: در عصر دیجیتال، فناوری محدود به قشر خاصی نیست و تمام مردم دنیا با هر سطحی می‌توانند از آن بهره ببرند. وی ادامه داد: دیجیتال شدن با چند ویژگی سرعت‌محوری، کمرنگ شدن مرز کسب و کار، داده‌محوری، هوش مصنوعی، تجربه‌محوری، نوآوری، پلتفرم‌محوری و رقابت و همکاری همراه است.  مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت فولاد هرمزگان همچنین با اشاره به چرایی تحول دیجیتال عنوان کرد: یک زمانی دیجیتال شدن یک فرصت بود، این روزها یک ضرورت است، اما در آینده شرط بقا به‌شمار می‌رود.  نوک‌زاده در ادامه با اشاره به این موضوع که برای شروع تحول دیجیتال چه کرد و از کجا آغاز کرد، گفت: در مرحله نخست باید بتوانیم دانش خود را ارتقا ببخشیم، پس از آن باید تعیین هدف کنیم و سپس تبدیل هدف به برنامه عملیاتی است. مراحل بعدی نیز شامل تعیین منابع مالی، شفاف‌سازی پیام دیجیتال شدن برای کارکنان سازمان، جلب مشارکت کارکنان، استفاده از فرهنگ دیجیتال و ایجاد سیستم‌های انگیزشی است.

اقدام فولاد هرمزگان در زمینه تحول دیجیتال

مدیر فناوری اصلاعات و ارتباطات شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به اقداماتی که در زمینه تحول دیجیتال انجام شده است، عنوان کرد: فولاد هرمزگان در زمینه تحول دیجیتال فعالیت‌هایی را انجام داده است که در این زمینه می‌توان به برگزاری کارخانه هوشمندسازی فولاد اشاره کرد که در سال ۱۳۹۷ برگزار شد. سمینارهای هم‌اندیشی با مشارکت شرکت‌های مختلف انجام داده که در این رابطه از ظرفیت‌های شرکت فولاد مبارکه بهره گرفته است. همچنین در این راستا فرهنگ‌سازی بسیاری انجام داده است.

مجید نوک‌زاده با اشاره به این موضوع که هم‌اکنون فولاد هرمزگان در چه نقطه‌ای قرار دارد، خاطرنشان کرد: فولاد هرمزگان در دو دوره پیاپی در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ ارزیابی تحول دیجیتال را براساس مدل‌های مختلف انجام داده است.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد چشم‌انداز فولاد هرمزگان و هم‌راستای کردن تیم ارشد سازمان عنوان کرد: یکی از اقدام‌هایی که شرکت انجام داده، این است که در نظام مدیریت استراتژیک ما نقشه استراتژی شرکت را هرساله به‌روزرسانی کرده‌ایم. یکی از اهداف استراتژیک ما در حقیقت، استقرار تحول دیجیتال است که در بالاترین سطح ما این هدف را تعریف کرده‌ایم.

مدیر فناوری اصلاعات و ارتباطات شرکت فولاد هرمزگان ادامه داد: یکی از برنامه‌های شرکت، آن است که در ره‌نگاشت تحول دیجیتال، چشم‌انداز را تبیین و مالکان محوریت‌ها را مشخص و ساختار مسیر را نیز ایجاد می‌کنیم. در زمینه چشم‌انداز عملیاتی، یکی از اقداماتی که انجام شده، این بود که طی جلسه‌های مختلف که در سطح سازمان انجام شده، با استفاده از ظرفیت فناوری‌ها مطالعاتی را انجام داده‌ایم و به این موضوع توجه کرده‌ایم که در کجاها می‌توانیم با استفاده از این فناوری‌ها بهبود ایجاد کنیم. به عبارت دیگر، کاربردهای این فناوری را در تجارت فولاد شناسایی کرده‌ایم. برنامه‌های دیگر ما بحث تکمیل سبد پروژه و اجرای پروژه‌های پایلوت است. همچنین در شرکت یک پلتفرم ایجاد کرده‌ایم، چراکه در عصر دیجیتال نمی‌توان نیازهای شرکت را از طریق یک تامین‌کننده برآورده کرد، بلکه باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده به عمل آورد. در این پلتفرم از تمام ظرفیت سایر شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی بهره خواهیم گرفت. همچنین قصد ایجاد دفتر تحول دیجیتال را داریم که مطالعات آن انجام شده است.  نوک‌زاده همچنین با اشاره به تامین مالی خاطرنشان کرد: در زمینه تامین مالی نیز در قالب نظام استراتژیک اعتبارات مربوطه دریافت شده است.  وی با اشاره به سایر برنامه‌های فولاد هرمزگان در تحول دیجیتال عنوان کرد: یکی از برنامه‌های ما مشخص کردن برخی سفیران دیجیتال در بخش‌های مختلف سازمان است، چرا که یک واحد در یک تجارت بزرگ به تنهایی نمی‌تواند، مقوله تحول دیجیتال را به پیش ببرد، از این‌رو لازم است که از تعامل ارکان سازمان استفاده شود و در این راستا لازم است برخی افراد سازمان را به عنوان سفیر آموزش بدهیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید