227391

در راستای بهینه سازی تجهیزات در فولاد خراسان انجام شد:

تعویض سیستم مگنت جرثقیل در واحد انبار شمش فولادسازی

دنیای معدن: طرح جایگزینی سیستم مگنت دائم با نمونه ی غیردائم بر روی جرثقیل سقفی 24تنی برای اولین بار در مجتمع فولاد خراسان به دست کارکنان متخصص و توانای این مجتمع انجام شد.

به گزارش دنیای معدن، مدیرپشتیبانی فنی و انرژی و سیالات مجتمع «فولاد خراسان» گفت:  پرسنل پرتلاش واحد نت جرثقیل فولاد خراسان توانستند با برنامه ریزی مدون و به کارگیری ظرفیت نیروی انسانی¬های ماهر و خودباور نسبت به تعویض سیستم مگنت دائم جرثقیل و به کارگیری مگنت غیر دائم در این واحد اقدام کنند.

رضا قربانی در توضیح اهمیت و چگونگی اجرای این پروژه گفت: امروزه جرثقیل های مگنتی در صنایع، برای حمل قطعات بزرگ (آهن، فولاد و چدن) از جایگاه ویژه ای برخوردارند.  مزیت سیستم های مگنت نسبت به چنگ ها، قلاب ها و سایر ادوات باربرداری این است که بدون آسیب به بار، در کمترین زمان ممکن عملیات باربرداری را بدون دخالت مستقیم نیروی انسانی انجام می دهد و در نتیجه، سرعت بارگیری و تخلیه بار افزایش می‌یابد.

وی در ادامه گفت: به دلیل تحریم¬های ظالمانه و دشواری تأمین مگنت های جرثقیل از خارج از کشور و نیز زمان بر بودن و  هزینه بالای تعمیر مگنت های دائمی، تصمیم گرفته شد که در کوتاه ترین زمان، یک مجموعه کامل از مگنت اصطلاحأ غیر دائم که شامل: ترانس ، یک جفت مگنت، تابلو مگنت و یک سِت کامل باطری است، جایگزین سیستم موجود گردد.

رئیس نت تعمیر و نگهداری جرثقیل در بیان تفاوت این دو سیستم گفت: مگنت هایی که قبلاً به جرثقیل متصل بوده  از نوع آهنربای دائم (اصطلاحأ پرمننت) بوده و در صورتی که برق جرثقیل به هر دلیلی  قطع می شد، می توانست بار یا محصول را در هر ارتفاعی و برای هر میزان زمانی که نیاز بود، بدون خطر سقوط نگه دارد که مطمئنأ این سیستم نسبت  به سیستم مگنت غیر دائم از نظر ایمنی، عملکرد بهتری دارد در عین حال سیستم مگنت غیر دائم را می توان به عنوان سیستمی مناسب، جایگزین نمود که می تواند بار را در زمان قطع برق برای مدت زمانی تا یک ساعت و حتی بیشتر از این زمان(بسته به توان باطری های بک آپ) نگه دارد و در صورتی که از باطری این سیستم برای باز کردن ترمز قلاب نیز استفاده شود، جرثقیل قابلیت بر زمین گذاشتن بار به صورت ایمن و بدون اتصال به برق شبکه، را خواهد داشت.

محمدرضا قاسمی افزود: با همکاری همکاران نت جرثقیل این پیشنهاد در بازه ی زمانی کمتر از دو هفته اجرایی و سیستم مگنت جدید با قدرت بالا راه اندازی شده و در حال بهره برداری است.

به گفته قاسمی از دیگر مزایای این  سیستم؛ در دسترس بودن تمامی قطعات، قیمت تمام شده بسیار کمتر و قدرت جذب بیشتر محصول و در نتیجه سرعت عمل بیشتر آن می باشد.

 رضا قربانی ،مدیر پشتیبانی فنی وانرژی و سیالات در پایان از حمایت‌های معاونت بهره برداری، واحدهای تعمیرات، خرید تجهیزات و قطعات یدکی و همچنین از همکارانی که در انجام این طرح همکاری داشتند، صمیمانه قدردانی کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید