225222

تلاش فولادسازان برای حفظ بازارهای صادراتی

دنیای معدن - کتایون ملکی: تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور با وجود بحران انرژی موفق به ثبت رشد در آمارهای فروش و صادرات خود شدند اگرچه به‌نظر می‌رسد تولید آنها رشدی را شاهد نبوده است. در واقع تولیدکنندگان سعی داشته‌اند بازارهای صادراتی را از دست ندهند. متاسفانه در سال‌های اخیر به ویژه سال‌جاری چالش‌هایی همچون کمبود مواد اولیه و انرژی به دغدغه اصلی تولیدکنندگان فولاد تبدیل شد. نگرانی از بابت تامین انرژی به میزانی رسید که فولادی‌ها خود برای ساخت نیروگاه وارد کار شده درخواست همراهی وزارت نیرو برای ارائه مجوز‌های لازم را داشتند. در واقع تولیدکنندگان فولاد درصدد رفع موانع موجود در مسیر تولید به میدان آمده‌اند تا بتوانند بهره‌برداری کافی از ظرفیت‌های ایجاد شده را داشته باشند.

در تابستان جاری به دلیل کمبود برق و محدودیت‌های اعمال شده، کاهش بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود ضرری ۶میلیارد دلاری به این صنعت وارد کرد. درنتیجه اجرایی شدن اقدامات لازم برای رفع این مشکل از ضرورت‌هایی است که در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت و دو وزیر صمت و نیرو را پشت یک میز نشاند تا تفاهم‌نامه همکاری برای ساخت نیروگاه را منعقد کنند.  اما با این حال بررسی وضعیت صادرات و فروش بزرگان فولاد در کنار مشکلات موجود نشان می‌دهد که  سعی بر آن داشتند تا با اجرایی کردن تمهیدات لازم، دوران محدودیت را جبران و اجازه ندهند تاثیر چندانی بر صادرات و فروش آنها داشته باشد.  بدون شک میزان صادرات از عوامل بسیار مهم در درآمدزایی شرکت‌های فولادی است. به هر میزان که صادرات افزایش یابد، فروش و سوددهی نیز بیشتر می‌شود، اتفاقی که در استقبال از سهام‌ فلزی حاضر در بورس تاثیر‌گذار است. در میان تولیدکنندگان فولاد، فولاد مبارکه اصفهان با در اختیار داشتن مجموعه‌های مختلف پرچمدار صنعت فولاد است. درواقع این مجموعه نقش مهمی ‌در تولید و صادرات فولاد ایفا می‌کند و باید آن را از ستون‌های اصلی صنعت فولاد کشور دانست.

درآمد حاصل از فروش شرکت فولاد‌مبارکه در ۶ ماه سال جاری به میزان ۶۶۰هزار  میلیارد ریال بود که رشد ۱۴۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را به ثبت رسانده است. همچنین درآمد حاصل از فروش داخلی این شرکت در مدت زمان یاد شده ۵۶۵هزار  میلیارد ریال بود که نسبت به ۶ ماه اول ۱۳۹۹ رشدی ۹۶درصدی داشته است. در بخش صادرات نیز در ۶ ماه سال جاری این شرکت شاهد فروش ۸/ ۹۴ هزار میلیارد ریالی بود که نسبت به ۶ ماه سال گذشته رشدی ۳۷۵ درصدی داشته‌ است.  در واقع مبارکه در کنار بحران‌های موجود تلاش کرده تا حضور خود در بازارهای صادراتی را افزایش دهد و سرمایه موجود  را برای اجرای طرح‌های توسعه و ارتقای تکنولوژی تامین کند.  البته لازم به توضیح است که بحران کمبود برق از نظر تولید وزنی بر فعالیت این مجموعه اثر‌گذار بوده و آن را با کاهش ۵درصدی نسبت به ۶ ماه اول ۱۳۹۹ مواجه کرد.

  رشد ۸۰ درصدی درآمد در فولاد خوزستان

فولاد خوزستان نیز به عنوان دیگر تولیدکننده بزرگ فولاد کشور و دومین قطب تولید فولاد خام   موفق به ثبت درصد‌های افزایشی در تناژ تولیدی و فروش صادراتی شده است.  این شرکت در حال حاضر با وجود بحران برق در تابستان به بیش از ۲۰ کشور جهان محصولات تولیدی خود را صادر می‌کند.  البته محدودیت‌های انرژی توانست نزدیک به ۵۲۹ هزار تن تولید در این مجموعه را در ۶ ماهه کاهش دهد. فولاد خوزستان در ۶ ماه  سال‌جاری موفق به فروش یک میلیون و ۶۴۶ هزار و ۱۴۱ تنی محصول نهایی در بازارهای داخلی و صادراتی شد، اما در حوزه صادرات مشخصا ۹۰۳هزار و ۷۵۵ تن محصول نهایی صادر شده است.  همچنین در ۶ ماه سال‌جاری ۲۰۱هزار میلیارد ریال فروش در فولاد خوزستان به ثبت رسید که رشد ۸۰درصدی نسبت به مدت مشابه ۹۹ داشته است.

  رشد ۱۰۵درصدی ارزش دلاری صادرات ذوب‌آهن

ذوب‌آهن اصفهان که لقب مادر فولاد ایران را از آن خود کرده  در ۶ ماه اول سال‌جاری با صادرات ۶۰۵ هزار و ۶۰۶تنی موفق به ثبت رشد ۱۰۵درصدی از نظر ارزش دلاری و ۳۱درصدی از نظر وزنی شد.  البته ذوب‌آهن اصفهان به دلیل تکنولوژی خود چندان در بحران برق با مشکل همراه نبود، اما در مقابل بحران کمبود مواد اولیه و آب از چالش‌های اصلی این مجموعه محسوب می‌شود. با این حال ذوب‌آهن در ۶ ماه ۱۴۰۰ موفق به رشد ۱۰درصدی در تولید چدن شد که میزان فروش داخلی و صادراتی آن نقش مهمی ‌در افزایش سود ناخالص داشت. ذوب‌آهن اصفهان براساس عملکرد خود توانست رشد ۹۰درصدی در سود را به ثبت رساند.

  جهش درآمدی در فولاد خراسان

فولاد خراسان نیز در نیمه اول سال ۱۴۰۰ با جهش درآمدی مواجه شد.  از سوی دیگر صادرات این مجموعه در مدت زمان یاد شده به حدود  ۱۲۶هزار تن رسید درحالی که میزان صادرات در مدت مشابه سال گذشته ۳۳هزار و ۵۰۰ تن بود. درواقع رشد چشمگیر صادرات توانسته جهش درآمدی را رقم زند.  فولاد خراسان با صادرات ۷/ ۱۲۵تنی در ۶ ماه نخست سال جاری رشدی بیش از ۳۷۸ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. افزایش ۸۹ درصدی درآمد نیز از دیگر موارد مثبتی است که فولاد خوزستان در ۶ ماه اول سال‌جاری آن را ثبت کرده است.   این مجموعه در ۶ ماهه سال جاری موفق به فروش ۷/ ۳۶ هزار میلیارد ریال در بازار داخلی و ۳/ ۵۲ هزار میلیارد  ریال در بازار صادراتی شد.

  عزم فولاد هرمزگان در ثبت رکوردهای تولید

فولاد هرمزگان نیز با قرارگیری در منطقه ویژه خلیج فارس یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان فولاد کشور است که با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند حضور پررنگی در بازارهای صادراتی داشته باشد. فولاد هرمزگان در هفت ماهه سال‌جاری میزان ۷۴۷ هزار تن تختال به بازار داخل و خارج از کشور عرضه کرده است. هرمزگان با این میزان تولید موفق به ثبت رشد ۲درصدی در صادرات شد. از سوی دیگر با درآمد ۱۱۰هزار میلیارد ریالی توانست در مدت یاد شده رشد ۱۰۸درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ به ثبت برساند. این مجموعه با وجود خاموشی در تابستان همچنان در تلاش است تا رکوردهای تولید را یکی پس از دیگری به ثبت رساند.  بررسی آمارهای صادراتی و فروش فولادسازان مطرح نشان می‌دهد، با وجود مشکلاتی در تامین مواد اولیه و انرژی، این واحدها سعی بر تحقق برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای سال‌جاری دارند. حضور مداوم در بازارهای صادراتی از مهم‌ترین دلایل برای رشد صادرات در کنار عرضه محصولی با کیفیت است، اما در مقابل این تلاش وزارت صمت نیز باید حامی‌ تولید باشد و موانع موجود در مسیر توسعه را از میان بردارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید