226947

بخش فولاد ضد زنگ در سال 2022 صعودی خواهد بود

دنیای معدن: موسسه MEPS ایتالیا: سال 2021 یک سال استثنایی برای صنعت فولاد ضد زنگ جهان بود. اکثر شرکت ها در سراسر زنجیره تامین نتایج مالی قوی را برای این دوره گزارش کرده اند. فولادسازان از افزایش قابل توجه قیمت های فروش منتفع شدند. این علیرغم افزایش هزینه های ورودی آنهاست. بسیاری از این کارخانه ها در پی چندین فصل رشد متوالی، سودهای بی سابقه ای را ثبت کردند.

به گزارش دنیای معدن، علیرغم کاهش سرعت فعالیت در پایان سال، اکثر فعالان بازار نسبت به چشم انداز سال 2022 خوش بین هستند. با این حال نظرات درمورد چشم انداز کوتاه مدت تقاضا و قیمت فولاد ضد زنگ متفاوت است.

خریداران در ماه های اخیر به طور فزاینده ای در خرید خود محتاط شده اند. گسترش سویه امیکرون، تورم رو به رشد و محدودیت های زنجیره تامین به چالش فعالیت های تجاری در سال جدید تداوم می بخشد.

با نزدیک شدن به پایان سال 2021، قیمت فولاد ضد زنگ در تمام مناطق در سطوح بالا باقی مانده است و میانگین ارزش پایه نورد سرد 304 کارخانه اروپا اکنون برابر با بالاترین رکورد ثبت شده از ژانویه 2007 است. در آمریکا این رقم قابل مقایسه به اوج قبلی خود نیست اما در بالاترین سطح خود در 14 سال گذشته قرار دارد.

با این وجود دیدگاه های پیش رو درمورد قیمت های جهانی به ویژه برای محصولات نوردی که با افزایش های اخیر پر شتاب تر شده، به تدریج بدبینانه می شود. با این حال هیچ سقوطی در ارزش معاملات فولاد ضد زنگ پیش بینی نشده است و انتظار می رود قیمت ها کندتر از افزایش آنها در دوره 12 ماه گذشته، کاهش یابد.

در آسیا کاهش پیش بینی شده در هزینه های مواد خام همراه با تقاضای فصلی کم احتمالا فشار منفی بر ارزش های فروش قبل از سال نو قمری (سال نو چینی) وارد می کند. با این حال کاهش تولید در منطقه باید عرضه را محدود کرده و اندازه هر گونه کاهش قیمت را محدود کند.

انتظار می رود افزایش بیشتر قیمت های پایه آمریکای شمالی با کاهش فعالیت های خرید در نیمه اول سال آینده محدود گردد. با این وجود انتظار می رود عرضه از سوی تولیدکنندگان فولاد ضد زنگ داخلی همچنان محدود بماند. این موضوع به حفظ قیمت ها در سطوح بالا در کوتاه مدت کمک می کند.

پیش بینی می شود که ارزش معاملات محصولات تخت اروپایی به ویژه ورق های تخت و ورق های نورد سرد در اوایل سال جدید به سمت بالا حرکت کند چراکه دسترسی به آنها همچنان محدود خواهد بود.

با این حال موجودی برای اکثر گریدها و اندازه ها رو به رشد است. انتظار می رود کاهش تقاضا سطح افزایش قیمت ها را که خریداران فولاد ضد زنگ آماده پذیرش آن در دوره مذکور هستند را محدود نماید.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید