226493

معاون بهره‌برداری شرکت مطرح کرد

نقش کلیدی فولاد مبارکه در پروژه انتقال آب به فلات مرکزی

دنیای‌ معدن: از سال‌های ۹۶ و ۹۷ بحث شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج‌فارس یا دریای عمان به فلات مرکزی ایران ازجمله اصفهان برای مصارف صنعتی مطرح بود که خوشبختانه با مشارکت فعال فولاد مبارکه شرکتی تحت عنوان «تامین آب صفه» تاسیس شد و مسوولیت این پروژه را بر عهده گرفت.

به گزارش دنیای معدن، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه سهام عمده شرکت «تامین آب صفه» متعلق به شرکت فولاد مبارکه است، گفت: تاکنون مطالعات مسیر خط لوله این پروژه تحت مدیریت این شرکت انجام شده است و امیدواریم به‌زودی با مجوزهایی که اخذ می‌شود، عملیات اجرایی خط انتقال آب هم شروع شود. پس از آغاز عملیات اجرایی پروژه و تکمیل آن طی ۳ تا ۵ سال آینده، کل نیاز صنایع فلات مرکزی به‌ویژه اصفهان به آب تازه از محل این پروژه تامین خواهد شد.

عباس اکبری‌محمدی با اشاره به دسته‌بندی پروژه‌های آبی این شرکت افزود: به‌طورکلی پروژه‌های کاهش مصرف آب فولاد مبارکه به سه دسته تقسیم می‌شود،  دسته اول پروژه‌های مرتبط با تامین نیاز آبی شرکت فولاد مبارکه است که بیشتر بر تامین آب تازه از طریق پساب شهرهای اطراف استوار است. بر این اساس تاکنون شبکه جمع‌آوری، تصفیه و انتقال پساب ۹ شهر اطراف به فولاد مبارکه ایجاد شده است. این پساب پس از انتقال به شرکت تحت عملیات تصفیه پیشرفته قرار گرفته و سپس به‌عنوان آب صنعتی در خطوط تولید استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: دسته دوم، پروژه‌های مرتبط با کاهش میزان مصرف آب در خطوط تولیدی است. بر این اساس فرآیندهای تولیدی به‌گونه‌ای اصلاح می‌شود که آب مصرفی کاهش یابد. در این خصوص پروژه‌های بسیاری تعریف ‌شده که برخی از آنها تکمیل شده، برخی در حل تکمیل و برخی نیز به دلیل جدید بودن در دست اقدام است.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم در این خصوص، پروژه «اصلاح و جایگزینی سیستم‌های کولینگ تر واحدهای تولیدی با کولینگ‌های هیبریدی» است که کاهش مصرف آب قابل‌توجهی را در فرآیندهای تولیدی به دنبال خواهد داشت. نخستین قرارداد مرتبط با واحد احیای مستقیم منعقد شده و پروژه‌های مرتبط با سایر بخش‌های خطوط تولید نیز در مرحله تهیه اسناد مناقصه است که به‌زودی انجام خواهد شد. با اجرا و تکمیل این پروژه‌ها حجم آب مطلق استفاده شده به‌شدت کاهش خواهد یافت. امید است با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، آب موردنیاز شرکت فولاد مبارکه به‌جز آب شرب و آب بهداشتی موردنیاز پرسنل طی ۴ تا ۵ سال آینده از طریق پساب تصفیه‌شده تامین شود.

وی افزود: دسته سوم هم پروژه‌های مرتبط با بازچرخانی و کاهش هدررفت آب است. در این خصوص پروژه تعویض لوله‌های شبکه‌های سیار طی چند سال گذشته تقریبا به‌صورت ۱۰۰ درصدی اجرا شده و کل شبکه‌های مرتبط با انتقال سیالات و آب نوسازی شده است. با اجرای این پروژه در حال حاضر هیچ هدررفتی در این زمینه نداریم؛ پروژه‌های مرتبط با بازچرخانی آب نیز در مراحل پایانی خود است که با راه‌اندازی کامل آنها، کیفیت آب صنعتی تولیدشده از پساب صنعتی خطوط تولید بهبود می‌یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید