223185

رونق بازار فولاد عراق یا جان گرفتن بازار فولاد ایران؟

دنیای معدن: یکی از اخبار مهم در بازار فولاد ایران، صادرات برخی از کالاهای فولادی به کشورهای همسایه از جمله عراق است. خوشبختانه تولید کنندگان فولاد در کشور علاوه بر تامین نیاز داخلی امکان صادرات آن را نیز به کشورهای مختلف فراهم آورده اند. همانطور که می دانید فولاد به عنوان صنعت مادر شناخته شده است. بنابراین تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی کشور دارد.

به گزارش دنیای معدن، مسئله مهمی که در این میان ذهن فعالان حوزه آهن آلات را به خود درگیر کرده است، نقش صادرات فولاد ایران بر بازار داخلی است. شاید با خود سوال کنید که آیا صادرات محصولات فولادی همچون میلگرد، نبشی، ورق فولادی و ... به عراق و دیگر کشورها برای بازار داخلی یک فرصت محسوب می شود یا یک تهدید است. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

وضعیت بازار صادرات فولاد ایران

با وجود تحریم های سیاسی در این چند سال، برخی از افراد نگران تاثیر منفی آن بر صادرات فولاد ایران هستند. اما مسئله تحریم ها تا به اکنون نتوانسته است تاثیر آنچنانی بر صادرات در این حوزه داشته باشد و تولیدکنندگان داخلی همچنان بخشی از سهم فولاد بازارهای جهانی را تامین می کنند.

با این حال مهم است بدانید که برای ادامه این فعالیت ها، شناسایی بازارهای جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است و افراد فعال در حوزه صادرات فولاد ایران باید برای پشت سرگذاشتن هرگونه چالشی با یک تیم حرفه ای مشاوره داشته باشند.

دقت داشته باشید که ورود به بازار صادرات فولاد ایران بدون دانش و تخصص کافی می تواند با ضررهای زیادی همراه باشد. تجربه متخصصان و افراد باتجربه در این حوزه که اطلاعات کافی برای رصد بازار و پیش بینی قیمت ها دارند، برگ برنده محسوب می شود.

چرا فولاد ایران در بازارهای جهانی طرفدار دارد؟

فولاد ایران در بازارهای جهانی به خصوص عراق، افغانستان و ارمنستان و گرجستان تقاضای زیادی دارد. بدون شک کشورهای مقصد برای خرید کالاهای فولادی ایران دلایل خاص خود را دارند که در این بخش به مهم ترین آن موارد اشاره می کنیم.

قیمت ارزان فولاد ایران یکی از دلایل اصلی برای ترغیب خرید کشورهای مصرف کننده می باشد. قیمت رقابتی محصولات آهنی توجه برخی از کشورهای همسایه و اروپایی را به صنعت فولاد کشور جلب کرده است.

کیفیت محصولات آهنی موضوع دیگری است که باعث افزایش رونق بازار فولاد ایران شده است. همچنین همسایگی با بسیاری از کشورها، در بحث افزایش صادرات فولاد موثر است. زیرا باعث حمل ونقل راحت و از طرفی کاهش هزینه های صادرات آن می شود. شاید دلیل دیگر برای سهم زیاد صنعت فولاد ایران در صادرات میلگرد و دیگر کالاهای آهنی به عراق با مسائل قومیتی، مذهبی و نزدیکی فرهنگی در ارتباط باشد.

با وجود تمام این ها باید بگوییم که لازمه تداوم صادرات فولاد ایران به بازارهای جهانی تولید محصولات باکیفیت و مطابق با استانداردها است. همچنین برای رونق آن، تولیدکنندگان باید همیشه به دنبال ایجاد قیمت رقابتی باشند.

سهم ایران در رونق بازار فولاد عراق

کشور عراق در بحث زیرساخت ضعیف است و این می تواند یک فرصت مناسب برای به دست آوردن بازار فولاد این کشور باشد. از طرفی ایران با توجه به قیمت رقابتی و کیفیت فولاد، از وضعیت خوبی برای تامین نیاز فولاد کشور عراق برخوردار است. در این میان ترکیه رقیب سرسخت ایران محسوب می شود. هر گونه بی توجهی مسئولین می تواند باعث پیروزی ترکیه در این رقابت باشد.

همانطور که اطلاع دارید در چند ماه پیش به دلیل قطعی برق، لطمه بزرگی به کارخانه های تولید کننده مقاطع فولادی کشور وارد شد که به دنبال آن بخشی از سهم بازار فولاد ایران در عراق به ترکیه واگذار شد. همچنین مشکل نقل و انتقال ارز تاثیر منفی بر سهم صادرات فولاد ایران به عراق داشته است.

با توجه به موارد بالا ایران برای افزایش صادرات مقاطع فولادی ازم است که در وهله اول مشکل نقل و انتقال ارز را برطرف کند و از طرفی با بازارسازی و بازارشناسی، چالش های موجود را از بین ببرد. به طور حتم رونق صنعت فولاد در افزایش ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد کشور دارای ارزش فراوانی است. بنابراین ضروری است که به طور ویژه به بحث صادرات مقاطع فولادی توجه شود.

روند صادرات فولاد ایران به چه مواردی بستگی دارد؟

1.یکی از عوامل موثر بر روند صادرات محصولات فولادی، وضعیت اقتصادی است. در صورتی که اوضاع اقتصادی روبه راه باشد، تقاضا افزایش پیدا می کند و این در روند صادرات تاثیر مثبت می گذارد. در حالی که اوضاع اقتصادی نابه سامان، باعث کاهش تقاضا و در نتیجه رکود صادرات می شود.

2.کالاهای جانشین هم می توانند تا حدودی صادرات فولاد را تحت تاثیر قرار دهند. با پیشرفت علم و تکنولوژی همیشه محصولات جانشین وارد میدان می شوند و در دراز مدت می توانند بازار را متحول کنند. به عنوان مثال پلاستیک و آلومینیوم در برخی از صنایع به عنوان جانشین کالاهای فولادی مورد استفاده قرار می گیرند.

3.عوامل سیاسی هم در می توانند در اوضاع صادرات موثر باشند. البته با توجه به امکان پیش بینی حوادث سیاسی ممکن است که این مورد نادیده گرفته شود. با این حال باید با اجرای راهکارهای درست، پیش گیری های لازم جهت رکود صادرات انجام شود.

4.دو عامل موثر دیگر در روند صادرات فولاد، قیمت و کیفیت مقاطع فولادی هستند. طبیعی است که هر چه میلگرد، ورق فولادی، نبشی، تیرآهن و ... با قیمت کمتری عرضه شوند و از کیفیت بیشتری برخوردار باشند، رونق صنعت فولاد را به دنبال خواهند شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید