224895

با تکیه‌بر توانمندی‌های داخلی صورت گرفت؛

تولید محصول جدید موردنیاز صنایع تریلرسازی و خودروسازی در مجتمع فولاد سبا

دنیای معدن: محصول جدید موردنیاز در صنایع تریلرسازی و خودروسازی با تکیه‌بر توانمندی‌های داخلی در مجتمع فولاد سبا تولید شد.

به گزارش دنیای معدن، بهمن خلیلی مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: در طرح‌های توسعه مجتمع فولاد سبا، پاسخ به نیازهای صنعتی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و تأمین مواد اولیه صنایع خودروسازی و تریلرسازی که از صنایع مهم کشور محسوب می‌شوند نیز در دستور کار این مجتمع صنعتی است.

وی افزود: در همین راستا و با توجه به استراتژیک بودن دو صنعت خودروسازی و تریلرسازی در کشور، مجتمع فولاد سبا اقدام به تولید گرید QSTE 500 TM  نموده که یکی از محصولات پرکاربرد در تریلرسازی است. این محصول با تکیه‌بر دانش و توانمندی‌های متخصصان داخلی و در راستای توسعه محصولات کاربردی در صنایع کشور تولید گردیده که باعث افتخار این مجموعه است.

مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا با تأکید بر ضرورت پیروی از منویات مقام معظم رهبری برای تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» خاطرنشان کرد: تلاش و پشتکار کارکنان دلسوز فولاد سبا در تمامی مراحل قبل و بعد از توسعه، از دلایل اصلی تولید این محصول در جهت تکمیل سبد تولیدات این مجتمع محسوب می‌شود.

آرش حاجی‌پور رئیس متالورژی و روش‌های تولید مجتمع فولاد سبا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: گرید QSTE 500TM از زیرمجموعه‌های فولاد پراستحکام کم‌آلیاژ (HSLA) است که مطابق با استاندارد SEW092 تولید می‌شود و این فولاد در صنایع تریلرسازی سنگین مانند شاسی تریلی کاربرد فراوانی دارد و از نیازهای صنعت کشور است.

وی در ادامه افزود: این گرید قبلا در فولاد مبارکه تولید شده بود، اما با توجه به مقدار زیاد عناصر میکروآلیاژ به‌کاررفته در آن و همچنین توانایی‌های مجتمع فولاد سبا ازجمله تولید فولاد تمیز عاری از ناخالصی، توانایی انجام شکل‌دهی نرم (Dynamic Soft Reduction)، دقت ابعادی بالا (تحویل محصول مشتری مطابق با استاندارد DIN)، توانایی انجام عملیات ترمومکانیکال در نورد و مصرف عناصر میکروآلیاژی کمتر، تصمیم به بازطراحی و تولید در مجتمع فولاد سبا گرفته شد و با توجه به توانمندی‌های خط پیشرفته سبا و همچنین دانش و توانایی کارکنان این مجتمع امیدواریم که تولید این محصول به‌دلیل دقت ابعادی بالاتر منجر به افزایش رضایت و کاهش ضایعات شود.

روح‌اله جمالی کارشناس تولید فولادسازی مجتمع فولاد سبا نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: این فولاد حاوی عناصر آلیاژی کربن، منگنز، سیلیس، نیوبیوم و تیتانیوم است، بنابراین در تولید این گرید موارد فوق باید رعایت شوند. کنترل کربن تخلیه با توجه به محدودیت ارسال کربن 0.06 به ایستگاه، استفاده از درصد منگنز کم‌کربن موردنیاز و در ادامه فرایند، کنترل کربن ورودی به کوره پاتیلی،  از دقت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اذعان داشت: در فرایند متالورژی ثانویه این گرید، ابتدا عملیات سرباره‌سازی شامل احیای اکسیدهای سرباره، ایجاد ویسکوزیته و بازیته مناسب برای سرباره انجام شده و پس از انجام عملیات گوگردزدایی و افزودن کمبود عناصر آلیاژی گرید، طبق کارت ساخت برای سیلیس و منگنزو نیوبیوم در نظر گرفته می‌شود و پیش از عملیات، کلسیم تریتمنت، عنصر تیتانیوم به خاطر سوخت‌وساز بالا به آن اضافه می‌شود.

فرهاد فرهمند کارشناس دفتر فنی تولید مجتمع فولاد سبا نیز در این باره گفت: با اعلام برنامه گرید جدید، تنظیمات و پارامترهای لازم در ماشین ریخته‌گری ایجاد و در حین تولید با کمک همکاران در واحد ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا جهت کنترل پارامترهای مؤثر در کیفیت اسلب، اقدامات لازم به‌منظور عدم ایجاد ناخالصی‌های اکسیدی در حین فرایند ریخته‌گری تختال نازک انجام شد.

مهدی ناظم‌الرعایا رئیس خط نورد پیوسته مجتمع فولاد سبا نیز بیان کرد: با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق در جلسات مشترک با واحد برنامه‌ریزی تولید و دفتر فنی تولید ورق فولاد گرید ۶۰۸۳ برای نخستین بار در ناحیه نورد گرم مجتمع فولاد سبا آغاز شد؛ برای تولید این ورق فولادی خاص علاوه بر در نظر گرفتن استحکام کششی و تنش تسلیم بالا، باید نیروهای نوردی، سرعت قفسه‌ها، نیروهای بندینگ و خنک‌کاری به‌صورت دقیق تنظیم شوند تا محصول نهایی به استحکام موردنظر برسد؛ بنابراین تولید محصولات موردنظر با ضخامت ۴ و ۵ میلی‌متر با تأییدیه کنترل کیفی جهت استفاده در شاسی خودرو به ثمر رسید.

احمد ترازوی‌زر کارشناس برنامه‌ریزی مجتمع فولاد سبا نیز در این خصوص عنوان داشت: در راستای برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده جهت تولید گرید QSTE 500TM، هماهنگی‌های لازم با واحدهای مرتبط در خصوص ثبت کارت ساخت و ثبت سفارش آزمایشی این محصول انجام گرفت و پارامترهای نوردی تولید این محصول ازجمله دمای خروجی از نورد، الگوی خنک‌کاری در بستر و دمای نهایی کلاف‌پیچی، مطابق با طراحی‌های انجام‌شده در واحد MPT مجتمع فولاد سبا در سیستم لحاظ شد و در نهایت این محصول با همکاری کارکنان بهره‌برداری سبا، تولید و به سبد محصولات گروه فولاد مبارکه اضافه شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید