224679

تیسن‌کروپ؛ ققنوس صنعت فولاد آلمان

دنیای معدن -نشریه Financial Times انگلیس: مانند ققنوس (Phoenix) که از خاکستر بر می خیزد، شرکت صنعتی آلمانی تیسن‌کروپ (Thyssenkrupp) نیز از خاکستر کوره های بلند فولادی خود بر می خیزد و آینده‌ای امیدوارکننده برای آن تصور می شود.

به گزارش دنیای معدن، این خبر موجب تسکین سهامدارانی شد که دچار رنج طولانی مدت شده اند. قیمت سهام تیسن‌کروپ از سال 2017 به نصف کاهش یافته است. هرچند در نتایج کل سال 2021 تیسن‌کروپ ،افزایش سودآوری بخش فولاد آن شایان توجه است، اما در حال حاضر چرخش به سمت انرژی هیدروژنی این شرکت می باشد که توجه همگان را به خود جلب کرده است.

پس از چند سال سخت، حتی سود عملیاتی ناچیز 796 میلیون یورویی تیسن‌کروپ در مقایسه با ضرر 1.76 میلیارد یورویی سال گذشته بسیار مطلوب بود که رونق صنعت فولاد اروپا بخش اعظم آن را فراهم کرد.

در حالی که در اروپا در 12 ماه گذشته، قیمت کامودیتی محصولات فولادی دو برابر شده است، تیسن‌کروپ نسبت به سال پیش رو احساس مثبتی دارد. این شرکت سود عملیاتی تا 1.8 میلیارد یورو را هدف قرار داده است که سهم بخش فولاد آن باید بیش از نیمی از آن را به خود اختصاص دهد.

اما وابستگی تیسن‌کروپ به فولاد کربن‌دار ناپایدار است. این شرکت در سال گذشته، پتانسیل تجارت الکترولیز هیدروژن سبز خود را ارتقا داد. این واحد که با نام (UCE)Uhde Chlorine Engineers شناخته می شود، یک واحد کوچک در بخش زیان ده Multi Tracks تیسن‌کروپ می باشد.

این ابرشرکت چندملیتی آلمانی باید جزئیات بیشتری در خصوص جدول زمانی عرضه اولیه عمومی سهام، در کنفرانس سرمایه گذاری ژانویه خود ارائه دهد. در اواخر سال گذشته، این شرکت به تحلیلگران گفت که واحد UCE تا 300 میلیون یورو درآمد ایجاد خواهد کرد.

اگر برنامه های اروپا در راستای ایجاد بیش از 40 گیگاوات ظرفیت الکترولیز هیدروژنی تا سال 2030 محقق شود، این درآمد افزایش خواهد یافت. این در حالیست که بر اساس تحقیقات Hydrogen Europe ، امسال این ظرفیت تنها حدود 200 مگاوات بوده که تقریباً همه آن از هیدروژن خاکستری تولید شده که از گاز طبیعی آلاینده بدست می آید.

در حالی که برای UCE یک ارزش گذاری 5 میلیارد یورویی مطرح شده است، شرکت تیسن‌کروپ تنها حدود دو سوم از این تجارت را در اختیار خود دارد، بنابراین حدود 3.3 میلیارد یورو از این رقم به این مجموعه اختصاص می یابد. این میزان در مقابل ارزش بازار 6.7 میلیارد یورویی این گروه بسیار مناسب به نظر می رسد.

سرمایه‌گذاران خوشبین در Bank of America معتقدند که واحد UCE می تواند به 500 میلیون تا یک میلیارد یورو درآمد دست یابد که این رقم حداقل در میان مدت قابل دستیابی خواهد بود. در مقایسه با ITM Power، یک شرکت بریتانیایی فعال در زمینه ذخیره انرژی و سازنده سلول های الکترولایزر که 125 برابر از بالاترین قیمت خود معامله کرد، UCE ممکن است واجد شرایط ارزش گذاری 5 میلیارد یورویی باشد.

تیسن‌کروپ زمانی دیگر مورد علاقه سرمایه گذاران بازار نبود، امروز شور و شوق متناقض بازار برای رالی کامودیتی ها و دوران انتقال به انرژی های آینده را به خود جلب کرده است. با در نظر گرفتن جهش 22 درصدی قیمت سهام این شرکت در هفته اخیر، مورد اخیر (هیدروژن سبز) بزرگترین تفاوت را ایجاد کرده است.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید