224479

بزرگی مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس، در کنفرانس Planex۲۰۲۱ تشریح کرد

صنعت فولاد ایران، فرصتها و تهدیدها

دنیای معدن/محبوبه ناطق- در دومین روز کنفرانس بین‌المللی Planex2021 با موضوع " بررسی صنعت فولاد و مواد اولیه" سعید بزرگی مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس، با موضوع صنعت فولاد، فرصت‌ها و تهدیدها گفت: ایران در زمینه فولاد فرصتهای بسیار خوبی مانند تامین اب از خلیج فارس و دریای خزر با رعایت مسائل زیست محیطی، فرصت ویژه صادرات با بهره‌گیری از بنادر صادراتی دارد.

به گزارش دنیای معدن، وی افزود: هندوستان طرح توسعه‌ای فولاد ۴۰۰ میلیون تنی دارد که با تکیه بر فرصت منطقه مکران ایران و سنگ اهن افعانستان است و ایران در مسیر می‌تواند فرصت ایجاد ارزش افزوده بر سنگ آهن افغانستان ایجاد کند و باید برای چتین فرصتی از الان آمادگی داشته باشیم.

وی افزود: این امر تعامل دو طرفه قوی می‌خواهد و در این مسیر باید فرصت‌های به وجود امده را با تمام قوا حفظ کنیم.

بزرگی تصریح کرد: نیازمند ورود جدی به حوزه تکنولوژی استحصال سنگ‌اهن هماتیت است و ایران ذخایر خوبی در این زمینه داریم.

وی ادامه داد: ارزش هزینه‌کرد برای به دست اوردن این تکنولوژی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کارخانمات فولاد نامه های قطعی گاز را دریافت کرده‌اند گفت: با قطع تولید در ۵ ماهه بهار و تابستان و حالا قطع گاز ۴ ماهه در زمستان، باید با معجزه واحدهای فولادی را اداره کرد.

بزرگی با بیان اینکه مزیت ایران در تولید فولاد میدرکس بادسترسی و قیمت ارزان گاز بود که هر دو این مزیت‌ها در حال از دست رفتن است  اظهار داشت: به زودی کوره‌های بلند وارد چرخه تولید فولاد می‌شوند که در این صورت باید خودمان را آماده آلودگی‌های وسیع زیست محیطی باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت ادامه یافتن فرستادن تکنسین‌های خود به کشورهای صنعتی چون المان و ایتالیا گفت: متاسفانه یکی از تهدیدهای فعلی در فولاد، نه فرار مغزها که فرار کارگرهای ماهر فولادی به کشورهایی مثل قطر و عمان است که با فاصله جعرافیایی کم با ایران و حقوق‌های بسیار خوب در حال جذب کارگران ما هستند و اطلاع دارم حداقل ۵۰ دعوتنامه به دست کارگرانی که می‌شناسم رسیده است.

بزرگی بحث آمایش سرزمینی را یکی از وظایف و ضروریات حاکمیتی دانست و گفت: با وجود مشکلات زیست محیطی زیاد برای تامین آب صنایع فولادی که عمدتا در کویر ایران است بازهم شاهد صدور مجوز صنایع آب بر هستیم. با شکست در هر کدام از این واحدها سرمایه‌های ملی نابود خواهد شد.

مدیر عامل صبافولاد خلیج فارس با بیان اینکه تجربه هلدینگ واحدهای کوچک در عرصه سیمان مثبت بوده، افزود: هلدینگ سیمانی خلیج فارس در عرصه بین‌المللی حرفهای زیادی برای گفتن دارد چرا این تجربه برای فولادی‌ها انجام نمی‌شود تا قدرت چانه‌زنی و حیات انها افزایش یابد؟

وی به کمبود منابع مالی واحدهای فولادی اشاره کرد و اظهار داشت: واحدهای تحقیق و توسعه واحدهای فولادی باید با جوینت شدن با شرکت‌های تکنولوژی‌محور خود را احیا کنند.

مدیر عامل صبافولاد خلیج فارس تاکید کرد: مدیران فولادی که توسط دولت منسوب می‌شوند به ویژه مدیران باتجربه، ریسک‌ و خطرپذیری پایین‌تری در مقابل پاسخگویی در آینده دارند اما با ریسک پایین و مدیران کوتوله نمی‌توان مجموعه‌ای را اداره کرد.

 

 

WhatsApp Image 2021-11-17 at 00.08.13

 

WhatsApp Image 2021-11-17 at 00.05.38

 

WhatsApp Image 2021-11-17 at 00.05.37

 

WhatsApp Image 2021-11-17 at 00.05.37(2)

 

WhatsApp Image 2021-11-17 at 00.05.37(1)

 

WhatsApp Image 2021-11-17 at 00.03.11

 

WhatsApp Image 2021-11-17 at 00.03.11(1)

 

WhatsApp Image 2021-11-16 at 23.18.52(1)

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید