224352

فولاد ایران با دلالی ترکیه به سوریه فروخته می‌شود

دنیای معدن: عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌گوید که تولیدکنندگان ایرانی ناچار هستند که فولاد خود را با تخفیف زیاد به تجار ترکیه بفروشند و سپس تجار ترکیه، فولاد ایران را با حاشیه سود قابل توجه به سوریه صادر می‌کنند.

به گزارش دنیای معدن، حکمرانان دمشق حالا پس از جنگ به فکر بازسازی زیرساخت‌های سوریه افتاده‌اند و درست در شرایطی که انتظار می‌رفت ایران سهم گسترده‌ای در بازسازی شهرهای سوریه و ساختمان‌سازی در این کشور داشته باشد، کاملا به حاشیه نشسته است و در عوض ترکیه یکه‌تاز بازار مسکن و شهرسازی این کشور شده است.

خبرگزاری دانشجو به نقل از الجزیره، نوشته است که هدف اصلی دولت ترکیه در دست گرفتن فرآیند بازسازی شهر حلب به‌طور کامل است و دولت ترکیه طرحی جامع برای بازسازی سه مرحله‌ای حلب آماده کرده است که از ساختمان‌سازی و زیر ساخت شبکه آب و برق این استان شروع شده و با تامین خدمات شهری ادامه دارد.

در این میان سهم ایران از صادرات مصالح ساختمانی از جمله سیمان و فولاد به سوریه ناچیز است و جالب است که بدانید سوریه حالا با واسطه از ایران فولاد می‌خرد.

سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد می‌گوید: متاسفانه ایران در بازار مصالح ساختمانی سوریه نقش چندانی ندارد و این کشور کمتر حاضر می‌شود که به صورت مستقیم از ایران فولاد بخرد. به همین علت صادرکنندگان ایرانی ناچار هستند فولاد خود را با تخفیف زیاد به ترکیه بفروشند و ترکیه فولاد ایران را به سوریه صادر می‌کند.

او ادامه می‌دهد: تا چندی پیش تجار ترک هر تن فولاد صادراتی ایران را با قیمت ۵۸۰ دلار خریداری کرده و با سود حدود ۱۷۰ دلاری به ازای هر تن، آن را به سوریه صادر می‌کردند.

قراردادهای گسترده انرژی بین روسیه و سوریه

در حال حاضر ترکیه و سپس چین و امارات بیشترین سهم را از بازار سوریه به خود اختصاص داده‌اند و روسیه موفق شده است سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در حوزه نفت و گاز سوریه انجام دهد. الجزیره نوشته که برخی قرارداد‌های اخیر روسیه با سوریه به‌ ویژه در زمینه نفت و گاز نشان از عزم جدی مسکو برای در اختیار گرفتن فرمان بازسازی سوریه دارد. روس‌ها در ژانویه ۲۰۱۸ توافق انحصار حق برداشت از منابع نفتی و گازی سوریه را با این کشور امضا کردند. فوریه ۲۰۱۸ نیز دو کشور توافقی ۵۰ ساله برای سرمایه‌گذاری روسیه در معادن فسفات تدمر شامل استخراج و تولید منعقد کردند. همچنین استخراج فسفات معادن اطراف حمص نیز در قراردادی به روسیه واگذار شده است. در اکتبر ۲۰۱۸ هم تفاهمی در زمینه بالا بردن کیفیت تأسیسات تولید نفت سوریه امضا شد. مسکو مارس ۲۰۱۸ قراردادی برای پروژه تولید برق در حمص، مسیر ریلی اتصال فرودگاه بین‌المللی دمشق به مرکز شهر و ایجاد تعدادی کارخانه صنعتی با دمشق منعقد کرد. وزیر انرژی روسیه نیز از تدوین نقشه راهی بین روسیه و سوریه برای بازسازی و توسعه میدان‌های نفتی سوریه خبر داد.

سهم ایران از بازار سوریه؛ فقط ۳ درصد

در این میان سهم ایران از اقتصاد سوریه فقط حدود سه درصد است و در ساخت و ساز و بازار مصالح ساختمانی این کشور هم تقریبا هیچ سهمی ندارد. فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سهم اندک ایران در اقتصاد سوریه به فارس گفته است: سهم ایران از بازار سوریه فقط سه درصد است و براساس آمارهای رسمی در چهار ‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸هزار تن کالا به‌ ارزش ۶۶ میلیون دلار از جمهوری‌اسلامی ایران به ‌کشور سوریه صادر شده است. این در حالی است که کشورهای ترکیه با ۳۸ درصد، چین ۲۰ درصد، مصر ۷ درصد، روسیه ۴ درصد و هند و لبنان با اندکی بیش از ۳ درصد در رتبه ‌اول تا ششم کشورهای صادرکننده به‌ سوریه قرار دارند. اقتصادآنلاین

 

دیدگاهتان را بنویسید