224252

۳ قرارداد جدید به فهرست قبلی اضافه شد؛

ایمیدرو هم استارت می زند/آخرین به‌روزرسانی عرضه های کشف پریمیوم در بورس کالا

دنیای معدن: در راستای طرح وزارت صمت مبنی بر استفاده از ابزارهای نوین مالی بازار سرمایه در مدیریت هوشمند بازارهای کالایی و رفع دغدغه های تولید، انعقاد قراردادهای بلندمدت میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صنایع معدنی از چهارشنبه این هفته در قالب قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا آغاز می شود که فولاد خوزستان، ایمیدرو و آلومینای ایران هر یک به ترتیب برای انعقاد قراردادهای کشف پریمیوم تختال، آهن اسفنجی و شمش آلومینیوم اعلام آمادگی کرده اند. براساس اعلام قبلی نیز عرضه های تختال فولاد هرمزگان، مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران و شمش بلوم شرکت های چادرملو و جهان فولاد سیرجان چهارشنبه هفته جاری در قالب قرارداد کشف پریمیوم عرضه خواهد شد؛ از میان عرضه ها تنها عرضه آهن اسفنجی در روز شنبه آینده انجام می شود.

۱۵۰۰ تن شمش آلومینیوم

به گزارش «دنیای معدن»؛ در تازه ترین به روز رسانی عرضه های کشف پریمیوم در سایت بورس کالا آمده است که چهارشنبه این هفته ۲۶ آبان ماه ۱۵۰۰ تن شمش آلومینیوم هزار پوندی شرکت آلومینای ایران در قالب ۳ قرارداد کشف پریمیوم روی تابلوی معاملات بورس کالا می رود و تاریخ معامله نهایی این ۳ قرارداد به ترتیب ۵ دی، ۳ بهمن و اول اسفندماه سال ۱۴۰۰ است.

براساس اطلاعیه عرضه کشف پریمیوم شمش آلومینیوم در هر ماه از دی تا اسفند، یک قرارداد ۵۰۰ تنی نهایی و تحویل می شود.

همچنین تاریخ تحویل اولین قرارداد کشف پریمیوم شمش آلومینیوم، ۸ دی ماه سال جاری اعلام شده و تحویل در سایر قراردادها به ترتیب ۶ بهمن ماه و ۴ اسفند ماه امسال خواهد بود.

نوع تسویه معاملات در این قراردادها به صورت نقدی بوده و مهلت تسویه کشف پریمیوم ۳ روز کاری بعد از معامله نهایی اعلام شده است که فرمول محاسبه قیمت پایانی، قیمت مبنا به اضافه پریمیوم خواهد بود.

مرجع قیمت مبنا در معاملات شمش آلومینیوم میانگین موزون هفتگی معاملات ۳ هفته آخر گروه کالایی قبل از معامله نهایی در نظر گرفته شده است.

فولاد خوزستان هم خود را رساند

علاوه بر شرکت آلومینای ایران، شرکت فولاد خوزستان هم آماده عرضه تختال C خود برای عرضه در قالب کشف پریمیوم است و به این ترتیب ۱۵۰ هزار تن تختال C این شرکت در قالب ۲ قرارداد کشف پریمیوم روی تابلوی معاملات بورس کالا می رود و تاریخ معامله نهایی قراردادها ۱۲ بهمن ماه و ۱۷ اسفندماه سال ۱۴۰۰ است.

براساس اطلاعیه عرضه کشف پریمیوم تختال C در ماه های بهمن و اسفند هر قرارداد به میزان ۷۵ هزار تن نهایی و تحویل می شود.

همچنین تاریخ تحویل اولین قرارداد کشف پریمیوم تختال فولاد خوزستان، ۱۲ اسفند ماه سال جاری اعلام شده و تحویل در قرارداد دوم ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ خواهد بود و حمل کالا فقط به مقصد کارخانجات نوردی مجاز اعلام شده است.

نوع تسویه معاملات در این قراردادها به صورت نقدی بوده و مهلت تسویه کشف پریمیوم ۳ روز کاری بعد از معامله نهایی اعلام شده و فرمول محاسبه قیمت پایانی، قیمت مبنا به اضافه پریمیوم خواهد بود.

مرجع قیمت مبنا در معاملات تختال میانگین موزون هفتگی معاملات ۳ هفته آخر گروه کالایی قبل از معامله نهایی در نظر گرفته شده است.

ایمیدرو هم استارت می زند

شنبه هفته آینده ۲۹ آبان ماه نیز ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و متعلق به کارخانه میانه در قالب ۱۰ قرارداد کشف پریمیوم روی تابلوی معاملات بورس کالا می رود و تاریخ معامله نهایی قراردادها از اول دی ماه آغاز و تا ۴ اسفندماه سال ۱۴۰۰ ادامه دارد.

براساس اطلاعیه عرضه کشف پریمیوم آهن اسفنجی ۵ قرارداد ۲ هزار تنی در دی ماه، ۴ قرارداد ۲ هزار تنی در بهمن ماه و یک قرارداد ۲ هزار تنی دیگر در اسفند ماه نهایی و تحویل می شود.

همچنین تاریخ تحویل اولین قرارداد کشف پریمیوم محصول مذکور، ۶ دی ماه سال جاری اعلام شده و تحویل در سایر قراردادها به ترتیب تا ۹ اسفند ماه امسال ادامه می یابد.

نوع تسویه معاملات در این قراردادها به دو صورت نقدی و اعتباری بوده و مهلت تسویه کشف پریمیوم ۳ روز کاری بعد از معامله نهایی اعلام شده و طبقه روال عرضه ها در این روش، فرمول محاسبه قیمت پایانی، قیمت مبنا به اضافه پریمیوم خواهد بود.

مرجع قیمت مبنا در معاملات آهن اسفنجی میانگین موزون هفتگی معاملات ۳ هفته آخر گروه کالایی قبل از معامله نهایی در نظر گرفته شده است.

۳ عرضه دیگر روز چهارشنبه

پیش از این نیز اطلاع رسانی شده بود که چهارشنبه این هفته ۲۶ آبان ماه ۳۰ هزار تن مس کاتد از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران در قالب ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم، ۱۲۰ هزار تن شمش بلوم شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و ۴۸ هزار تن شمش بلوم شرکت جهان فولاد سیرجان هر یک در قالب ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم و ۶۰ هزار تن تختال C شرکت فولاد هرمزگان در قالب ۳ قرارداد کشف پریمیوم روی تابلوی معاملات بورس کالا می روند.

شرایط پیش پرداخت خریداران

گفتنی است، در این معاملات خریداران ۶ درصد ارزش علی الحساب تقریبی بهای تقریبی قرارداد کشف پریمیوم را به عنوان پیش پرداخت باید نزد اتاق پایاپای به عنوان تضمین تودیع کنند.

تودیع این تضمین یا به صورت وجه نقد و از طریق حساب وکالتی بوده یا از طریق واریز وجه نقد به حساب تضامین اتاق پایاپای است و یا اینکه از طریق ارائه ضمانت نامه حسن انجام تعهدات به میزان همان ۶ درصد به ذی نفعی شرکت بورس کالای ایران خواهد بود.

علاوه بر این اشاره به این نکته ضروری است که عرضه کنندگانی که قبلا جهت عرضه تضامینی را به اتاق پایاپای ارائه کرده باشند از مانده تضامین آزاد می توانند جهت این پیش پرداخت استفاده کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید