223806

رضازاده، مدیر واحد مهندسی صنایع و تعالی سازمانی فولاد سنگان مطرح کرد:

واحد مهندسی صنایع و تعالی سازمانی با نظام‌مند کردن فعالیت های لازم، به عملکرد شرکت انسجام می دهد

دنیای معدن: دکتر رضازاده عنوان کرد: شرکت فولاد سنگان بمنظور ترسیم نقشه راه تعالی سازمان در ابتدا به بررسی انواع نظام های مدیریتی پرداخت تا متناسب با شرایط شرکت بهترین مسیر را در پیش گیرد.

نظام مدیریت استراتژیک

مدیر واحد مهندسی صنایع و تعالی سازمانی فولاد سنگان تشریح کرد: اولین گام برای شرکتی جوان که تنها دو سال از فعالیت خود را پشت سر گذاشته، استقرار مدل مدیریت استراتژیک در سال 98 بود که پس از مطالعات فراوان و برگزاری جلسات متعدد به تحلیل مسائل درون و برون سازمانی پرداخته و نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای سازمان شناسایی گردید. با استقرار این نظام، اهداف استراتژیک سازمانی را در راستای تحقق چشم انداز شرکت تعریف کردیم، در طول سال 99 به جاری سازی این نظام با رویکرد کارت امتیازی متوازن پرداخته و شاخص ها و پروژه های استراتژیک بصورت ماهیانه مورد ارزیابی و پایش قرار می گرفت که شاهد بینش و نگرش مثبت مجموعه بودیم به طوریکه معاونتهای مختلف شرکت با نظارت دقیق، اقدامات محول شده به واحدهای مربوطه را طبق زمانبندی تعیین شده به انجام رساندند.

نظام مدیریت فرآیندی

دکتر رضازاده ادامه داد: در قدم دوم شرکت را مجاب به استقرار نظام مدیریت فرایندی کردیم. همان طور که می دانید تمامی امورات جاری شرکت در قالب فرآیندهایی صورت می پذیرد که شامل ورودی، فعالیت ها و خروجی می باشند و با دیگر فرآیندها نیز در تعامل و ارتباط هستند. لزوما یک فرآیند در داخل یک معاونت انجام نمی شود و ممکن است نیازمند همکاری چند معاونت باشد. اگر این یا فرایند به‌درستی تعریف نشود گلوگاه‌هایی در مسیر کار پیش می‌آید و با عث هدررفت زمان و بالطبع منابع سازمان خواهد گردید. یکی از کارهایی که واحد تعالی انجام داد این بود که این گلوگاه‌ها را شناسایی کرده و سیستم را در اصطلاح روان کند، فرایندهای زائد را حذف و فرایندهای ضروری را اضافه کند. با توجه به اینکه شاخص های عملکردی و نتایج برای ما مهم بود سعی داشتیم با کمترین منابع حداکثر بازده را داشته باشیم تا سیستم کاملا بهره ور باشد.

وی افزود: در ادامه این مدل کمیته ای تحت عنوان «دفتر مدیریت فرآیند» متشکل از کارشناسان و مدیران خبره ایجاد کردیم و در این تیم به عنوان بازوی این نظام، فرآیندها و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کردیم. این کمیته دو سال است که شروع به کار کرده و بالغ بر 12 کلان فرآیند، 40 فرآیند و 158 زیر فرآیند شناسایی شده که شناسنامه فرآیندی دارند و ما برای هرکدام از این فرآیندها مالک، ناظر و همکار فرآیند و همچنین ذینفعان و شناسنامه شاخص ها را شناسایی و تعریف کردیم. همچنین مرحله ارزیابی فرآینده با مصاحبه، بازدید میدانی، بررسی شاخص های عملکردی و … انجام شده است و نتیجه آن شد که 470 پروژه و اقدام بهبود را شناسایی کردیم تا در نتیجه اجرای این پروژه ها، سازمانی ایده آل و چابک داشته باشیم. حدود یک ماه است که اجرای این پروژه ها آغاز گردیده و امید است تا پایان سال پروژه های اولویت دار سازمان را بتوانیم انجام داده و تحول شگرفی در عملکرد سازمان ایجاد نماییم.

نظام مدیریت آراستگی

رضازاده اظهار داشت: از سال گذشته استقرار نظام مدیریت آراستگی را آغاز کردیم که در تمام بخشهای ستادی و تولید پیاده سازی شده و گردش کارها و دستورالعمل های آن تعریف و ابلاغ گردید که این موضوع تأثیر بسزایی در خلق یک محیط باکیفیت و آراسته می‌تواند داشته باشد. در نتیجه بهره برداران ماشین آلات و تجهیزات با فرهنگ خود کنترلی علاوه بر انجام وظایف اصلی خود به حفظ و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات و محیط کار می‌پردازند و نقش مشارکتی خویش را با اجرای فعالیت‌های 5 گانه نظام 5S در تیم های کاری نمایانگر می‌سازند.

وی افزود: با آموزش این نظام به پرسنل شرکت، همواره محیطی آراسته و عاری از هرگونه آلودگی خواهیم داشت.

 

 

نظام مدیریت دانش

مدیر واحد مهندسی صنایع و تعالی سازمانی فولاد سنگان بیان کرد: نظام مدیریت دانش در برنامه های شرکت برای سال آینده گنجانده شده است تا دانش کسب توسط پرسنل به صورت سازمان یافته شناسایی و جمع آوری شود و در اختیار شرکت باشد. این اقدام به صورت سیستماتیک انجام خواهد شد تا با خروج یک فرد از سیستم، دانش و اطلاعات آن بخش محفوظ مانده و در اختیار نفرات بعدی قرار گیرد.

کسب نشان های استاندارد

رضازاده خاطرنشان کرد: در طول این مدت، فرآیندهای سازمان را طوری طرح ریزی کردیم که تمامی نظام های مدیریتی از جمله  استانداردهای بین المللی قابلیت پیاده سازی بر روی آن را داشته باشد. در حال حاضر استانداردهای 9001، 14001 و 45001 که از ضروری ترین استاندارد ها برای هر سازمان می باشد، در اولویت فولاد سنگان قرار گرفته است. در این استانداردها که الزاماتی در حوزه های رهبری، فرآیندها، ذی نفعان، ایمنی، محیط زیست و … وجود دارد، می بایست در سازمان پیاده سازی گردیده و پس از آن توسط شرکت های گواهینامه دهنده مورد ممیزی قرار گرفته و گواهینامه استاندارد صادر گردد. طبق برنامه ریزی صورت گرفته در ماه جاری ممیزی مرحل اول این استانداردها در شرکت فولاد سنگان انجام و انشالله تا پایان ماه آتی موفق به کسب آنها خواهیم شد.

تعالی سازمانی:

وی افزود: هم چنین ما در راستای استقرار الگوی تعالی سازمانی، برای نخستین بار در جایزه ملی تعالی سازمانی شرکت کرده و موفق به دریافت تقدیر نامه یک ستاره شدیم که هدفگذاری ما برای امسال دریافت تقدیر نامه سه ستاره است.

نظام پیشنهادها:

دکتر رضازاده در خصوص تحول و بهبود مشارکت توضیح داد: در نظام پیشنهادات، کارکنان شرکت نظرات و پیشنهادات خود را در راستای بهبود شرایط موجود ارائه می دهند .خوشبختانه توانستیم با اجرای طرح های تشویقی در مدت کوتاهی سرانه پیشنهادات را از یک پیشنهاد به ازای هر نفر به بیش از سه پیشنهاد ارتقا داده که این موضوع حس تعلق پذیری کارکنان شرکت را افزایش داده است.

مدیر واحد مهندسی صنایع و تعالی سازمانی فولاد سنگان در ادامه به اقدامات اولویت دار این واحد در بخش مهندسی صنایع اشاره کرد و گفت: مدیریت بهینه کاوی و مدیریت تکنولوژی برای ما اهمیت بسزایی دارد. با استقرار نظام مدیریت بهینه کاوی همواره می توانیم شاخص های کلیدی عملکرد شرکت را با شرکت های پیشرو مقایسه کرده و برای بهبود آنها تلاش نماییم و در نظام مدیریت تکنولوژی نیز به دنبال این موضوع هستیم که با ترسیم یک درخت تکنولوژی و شناسایی تکنولوژی های موجود، سطح تکنولوژی شرکت را هم تراز با تکنولوژی های روز دنیا نگه داشته و همگام با شرکت های سرآمد صنعت فولاد حرکت نماییم.

 

دیدگاهتان را بنویسید