223033

الیاف فورتا؛ جایگزین میلگردهای فولادی در کفسازی بتنی

دنیای معدن: امروزه استفاده از الیاف به عنوان یک ماده مسلح کننده، جهت افزایش مقاومت بتن افزایش پیدا کرده است.

به گزارش دنیای معدن، بنابر اعلام افزیر، در مقایسه با فولاد، با استفاده از الیاف مسلح کننده می توان مقاومت و دوام بتن را به طور همزمان و با کمترین هزینه افزایش داد. الیاف مسلح کننده بتن انواع مختلفی دارد که الیاف فورتا یا به اصطلاح FORTA (به معنای مقاوم) یکی از ایده آل ترین آن ها جهت مسلح سازی کف های بتنی می باشد. الیاف فورتا بتن تامین شده توسط مقاوم سازی افزیر از نوع الیاف ماکروسنتتیک بتن بوده که از کوپلیمر و پلی پروپیلن خالص تشکیل شده است و برای ساخت بتن الیافی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از الیاف به صورت رشته های بسیار نازک، در هم تنیده و شبکه ای تولیده شده و جهت افزایش مقاومت کف بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از الیاف مسلح کننده را می توان به عنوان بهترین جایگزین مسلح کننده های فولادی معرفی نمود که در صورت استفاده آن هزینه اجرای کف های بتنی در انواع مختلف سازه کاهش خواهد یافت.

مزایای استفاده از الیاف فورتا در بتن الیافی چیست؟

استفاده از الیاف فورتا منجر به کاهش جمع شدگی پلاستیک و در نتیجه کنترل هرگونه ترک خوردگی در بتن می شود. عمر سرویس دهی بتن به دلیل مقاومت الیاف فورتا در برابر خوردگی افزایش می یابد. از آنجایی که الیاف فورتا در داخل محیط بتن پخش می شود، مقاومت بتن در تمامی راستاها افزایش می یابد. این نوع از الیاف مقاومت بتن را در برابر خورد شدن افزایش می دهد. بنابراین کف های ساخته شده با بتن الیافی مقاومت بالایی در برابر بارهای ضربه ای خواهد داشت. با افزودن تنها یک کیلوگرم الیاف فورتا به بتن می توان به مقاومت معادل بتن مسلح شده با ۱۰ کیلوگرم الیاف فولادی رسید. استفاده از این نوع از الیاف در مقایسه با میلگردهای فولادی جهت مسلح ساختن بتن دارای صرفه اقتصادی بالاتری می باشد. با استفاده از این نوع از الیاف و در مقایسه با سایر روش ها زمان کمتری جهت مسلح کرده بتن مورد نیاز می باشد. با استفاده از الیاف فورتا در طرح اختلاط بتن کف، می توان تعداد درزهای کف را کاهش داد و در نتیجه احتمال ایجاد ترک در درز کاهش پیدا کرده بنابراین اجرای کف بتنی با صرفه اقتصادی همراه خواهد بود. الیاف فورتا از نوع مصالح دوستار محیط زیست می باشد.

جایگزین کردن مش های فولادی و آرماتور در کف های بتنی با الیاف فورتا

همانطور که در مقدمه اشاره گردید در بیشتر موارد الیاف فورتا را می توان به راحتی و با اطمینان بالا جایگزین تمام آرماتورهای غیر سازه ای کف های بتنی نمود. با این حال باید فاکتورهایی همچون مقدار ترک خوردگی مجاز در بتن، بار نقطه ای، بار ترافیک روزانه، ضخامت دال بتنی کف و زیراساس اجرا شده مدنظر قرار گیرد. از این رو پیشنهاد می گردد قبل از حذف آرماتورها و مش های فولادی با کارشناسان مقاوم سازی افزیر مشورت نمایید.

مقدار الیاف مورد استفاده در بتن چقدر است؟

الیاف فورتا را می توان در دوزهای مختلفی به کار برد که در ادامه به تاثیر هر کدام اشاره می گردد.

دوز مصرفی ۲ کیلوگرم بر متر مکعب

پیشنهاد می گردد جهت کنترل انقباض و تنش های دمایی در بتن، مقدار ۲ کیلوگرم الیاف فورتا در هر متر مکعب از بتن استفاده شود. این مقدار دوز مصرفی جهت اجرای کف های بتنی با باربری سبک مانند پیاده روها، خیابان های با بار ترافیک کم و موارد مشابه مناسب می باشد.

دوز مصرفی ۳ کیلوگرم بر متر مکعب

در طرح اختلاط بتن جهت کنترل ترک خوردگی و مقاومت در برابر بارگذاری متوسط، مقدار دوز مصرفی الیاف ۳ کیلوگرم در نظر گرفته شود. این مقدار دوز مصرفی برای کف های تجاری و همچنین انبارها مناسب می باشد.

دوز مصرفی ۴.۵ کیلوگرم بر متر مکعب

به منظور کنترل ترک خوردگی ناشی از کشش، اعوجاج و خستگی در بتن می توانید دوز مصرفی الیاف را برابر ۴.۵ کیلوگرم در هر مترمکعب بتن در نظر بگیرید. همچنین این مقدار از الیاف در مواقعی که عملکرد ویژه کف مورد انتظار است و موضوع ترمیم درزها و فاصله آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است مورد استفاده قرار می گیرد. در کف های بتنی انبارهای تجاری و صنعتی می توان از این مقدار دوز پیشنهادی استفاده نمود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید