222653

مدیرعامل فولاد خراسان

تامین «پایدار» و «کیفی» انرژی و مواد اولیه صنعت فولاد دچار مشکل است

دنیای‌معدن: تامین «پایدار» و «کیفی» مواد اولیه به‌ویژه درخصوص کنسانتره سنگ‌آهن با توجه به محدودیت در ذخایر سنگ‌آهن موجود کشور، لزوم سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی و معدنی در ابتدای زنجیره تولید و احداث کارخانه‌های استحصال کنسانتره را ایجاب می‌کند. تامین پایدار زیرساخت‌های انرژی نیز یکی دیگر از اولویت‌های صنعت فولاد است.

به گزارش دنیای معدن،  مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در این راستا عنوان کرد: کمبود برق و قطع مکرر و برنامه‌ریزی‌نشده برق در سه ماه تابستان سال‌جاری خسارات جبران‌ناپذیری به تحقق اهداف و برنامه‌های تولیدی داشته است. طبیعتا توقفات تولید در همه شرکت‌های معدنی و فولادی، علاوه بر خسارت ناشی از کاهش تولید، خسارت جدی به تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت‌ها وارد می‌کند.

کسری غفوری در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دیماند برق این شرکت ۲۴۰ مگاوات ساعت بوده و تنها امکان استفاده ۱۰درصدی از آن فراهم شده، به تبع ایفای تعهدات شرکت در پاسخگویی به مشتریان داخلی و صادراتی تحت‌الشعاع قرار گرفت. چنین آسیب‌هایی در کوتاه‌مدت و بلندمدت منجر به خدشه در روابط مشتریان و ایجاد چالش در سهم بازار می‌شود.

 

عدم تحقق بودجه تعیین ‌شده سالانه و پیامدهای مستقیم کاهش تولید، نظیر دستیابی به اهداف و برنامه‌ها، تاخیر در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی، تحقق چشم‌انداز سازمان را با موانع بسیاری مواجه می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل تامین برق بر بازار فولاد هم تاثیر منفی خواهد گذاشت، گفت: بله، چرا که محدودیت در تامین انرژی، یک ریسک استراتژیک و مخاطره بزرگ بر سر راه تولید صنایع فولادی است که با وجود تمام پیش‌بینی‌ها و تلاش‌های انجام ‌شده اثر خود را بر تحقق برنامه‌های تولیدی نشان داد. مسلما این کاهش تولید که با کاهش عرضه همراه خواهد بود، بالانس نقطه سر به سری عرضه و تقاضا را به سمت افزایش قیمت تغییر داده و خواهد داد. مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان با اشاره به تامین مواد اولیه در زنجیره فولاد کشور تصریح کرد: تامین «پایدار» و «کیفی» مواد اولیه به‌ویژه درخصوص کنسانتره سنگ‌آهن با توجه به محدودیت در ذخایر سنگ‌آهن موجود کشور، لزوم سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی و معدنی در یکپارچگی افقی به ابتدای زنجیره تولید و احداث کارخانه های استحصال کنسانتره را ایجاب می‌کند. از سویی لزوم نگاه بلندمدت به حوزه اکتشاف را به عنوان راهبردی آینده‌نگرانه پررنگ‌تر کرده است.

غفوری با اشاره به راهکارهایی برای تامین پایدار زیرساخت‌های انرژی عنوان کرد: چالش کمبود برق  از سال گذشته نمود یافته و در سال‌جاری به صورت کاملا مشهود اثرات خود را در حوزه تولید صنایع فولادی نمایان کرده است، همچنین معضل خشکسالی و کمبود آب به‌واسطه ناپایداری‌های اقلیمی و نیز عدم تکافوی گاز، چالشی اساسی است. عدم کفایت سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های اجرا شده در تامین انرژی و سایر زیرساخت‌های کشور، ضرورت سیاستگذاری‌های کلان و بازنگری در احداث نیروگاه‌های برق و بهره‌گیری از ظرفیت آب‌های آزاد جنوب و شمال کشور و مطالعات گسترده را در این‌باره پررنگ کرده است. مشارکت صنایع فولادی و معدنی و بهره‌مندی از حمایت‌های وزارت نیرو، به ‌ویژه در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های نوین، می‌تواند در این خصوص بسیار راهگشا باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید