222522

تقلای طلا برای بازگشت به مسیر صعودی

دنیای معدن: قیمت طلا در معاملات روز قیمت طلا دوشنبه تقریبا تغییری نداشت و برای احیا از ریزشی که روز جمعه تحت تاثیر صعود بازده اوراق قرضه و دلار آمریکا داشت، درتقلا بود.

به گزارش دنیای معدن، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و در ۱۷۶۸ دلار و شش سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز جمعه ۱.۶ درصد سقوط کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۷۶۷ دلار و ۸۰ سنت قرار گرفت.

صعود بازده اوراق خزانه آمریکا که هفته گذشته به بالاترین رکورد چند ماهه رسید، به جذابیت سرمایه گذاری در طلا که دارایی بدون بازدهی است، ضربه زد. بازده اوراق خزانه روز جمعه پس از انتشار آماری که رشد چشمگیر خرده فروشی آمریکا در سپتامبر را نشان داد و انتظارات برای افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره را تقویت کرد، افزایش فوق العاده ای پیدا کرد.

کایل رودا، تحلیلگر شرکت IG Markets در این باره گفت: فشارهای قیمت در سراسر جهان به اقدام بانکهای مرکزی برای تحکیم سیاست پولی فوریت بخشیده است و این موضوع برای طلا خوب نیست و قیمت آن را به مرور پایینتر می برد.

ارزش دلار هم قوی تر شد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گرانتر کرد.

همچنین آماری که نشان داد اقتصاد چین در سه ماهه سوم تحت تاثیر قطعی های برق و محدودیتهای عرضه که به فعالیت کارخانه ها آسیب زد، رشد آهسته تر از حد انتظاری داشته است، واکنش سرمایه گذاران را به دنبال داشت.

به گفته رودا، این نگرانی وجود دارد که محدودیتهای عرضه برای رشد اقتصادی بد بوده و فشارهای صعودی روی تورم را تشدید می کنند اما بازارها نشان می دهند که بانکهای مرکزی ریسکهای تورم را در اولویت قرار می دهند و سیاست پولی را تحکیم می کنند حتی اگر به رشد اقتصادی ملایمتری منتهی شود.

طلا اغلب پناهگاه امن دارایی در برابر تورم ناشی از تدابیر محرک مالی است اما افزایش نرخهای بهره و تعدیل برنامه های محرک مالی بانکهای مرکزی، هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و به جذابیت سرمایه گذاری در آن آسیب می زند.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص "اس پی دی آر گلد تراست" که بزرگترین صندوق ETF تحت پشتوانه طلا در جهان است، ۰.۳ درصد کاهش یافت و از ۹۸۲.۷۲ تن در روز پنج شنبه به ۹۸۰.۱ تن در روز جمعه رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۲۳ دلار و ۳۱ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، ۱۰۵۰ دلار و ۷۶ سنت معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، به ۲۰۶۳ دلار و ۵۵ سنت رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید