221818

مدیرعامل شرکت پوتو تابان معادن و فلزات خبر داد؛

افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی پرتو تابان به زودی/ شرکت‌های بازارگردان؛ بازوی اجرایی خوبی برای حفظ سهام هلدینگ‌های بزرگ هستند

دنیای معدن -دکتر مهدی ترابی مدیرعامل شرکت پرتو تابان معادن وفلزات به تاریخچه شکل گیری این شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی خود نیازمند یک بازوی اجرایی و فعال در حوزه بورس برای مدیریت سهام خود را داشت. که بر همین اساس تاسیس یک شرکت در قالب سهامی خاص را در برنامه‌ها و اولویت کاری قرار داده و نهایتا در فروردین سال گذشته، شرکت سرمایه‌گذاری پرتو تابان معادن و فلزات مجوز تأسیس گرفت و با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیارد ریال راه اندازی شد.

 

به گزارش دنیای معدن، وی تاسیس این شرکت را با هدف بازارگردانی و  مدیریت سهام گروه معادن و فلزات واستفاده بهینه از فرصتهای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ب منظور کسب سود عنوان کرد و افزود:  با توجه به اینکه رقم سرمایه اولیه بسیار کم بود، هیات مدیره پرتو تابان به نمایندگی از شرکت توسعه معادن و فلزات برنامه افزایش سرمایه را مصوب کرد و در آبان ماه سال ۹۹ سرمایه شرکت از ۱۰۰میلیاردریال  به ۱۰۰۰ میلیاردریال افزایش پیدا کرد.

 

دکتر ترابی به عملکرد شرکت در حوزه مدیریت سهام  برای دفاع از سهم هلدینگ و شرکت های زیرمجموعه آن اشاره کرد و گفت : سبد متنوعی از سهام گروه هلدینگ ومعادن که شامل شرکت چادرملو با نماد کچاد، گهرزمین با نماد کگهر، گل‌گهر با نماد کگل، صبانور با نماد کنور و سهام سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با نماد ومعادن جزء و همچنین سهام بانکی بیمه ای  سیمانی  و چند رشته ای مانند شستا  در سبد سهام پرتو تابان است.

مدیرعامل شرکت پرتو تابان معادن و فلزات اظهار داشت : با توجه به ریزشی که از مرداد سال گذشته در بازار سرمایه اتفاق افتاد، تمرکز بیشتر هیات مدیره بر حفظ سبد  سهام و ارزش آنها در کنار متناسب سازی با وضعیت روز بازار بود و در این مسیر ب لطف خدا و حمایت هیات مدیره عملکرد خوبی داشتیم. با توجه به  زیان های ۴۰الی ۵۰درصدی که شرکت‌های دیگر در نیمه دوم سال گذشته داشتند، شرکت ما سال ۱۳۹۹ را در کنار شناسایی ۷۰۰میلیارد سود ریال قطعی تنها با ۲۲ میلیارد  ریال کاهش ارزش پرتفو به پایان رساند.

دکتر ترابی به مزیت نسبی پرتو تابان در کنار شرکت‌های مشابهی که در بازار سرمایه حضور دارند، اذعان کرد: سهام‌دار عمده پرتو تابان، هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات است و ۱۰۰ درصد سهام متعلق به ومعادن است و با مدیریت مدبرانه‌ای که از طریق هلدینگ و هیات مدیره آن انجام می شود، مزیت اصلی و تفاوت این شرکت با شرکت‌های مشابه دیگر، مراقبت کار امد از سهم و متناسب سازی سبد سهام است، به گونه ای که توانسته ایم ضمن حفظ ارزندگی سهام نقد شوندگی آن را نیز حفظ کنیم تا دچار زیان های سنگین نشویم.

وی در پاسخ به این پرسش که وجود شرکت های بازارگردان برای شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ چقدر لازم است؟ گفت: شرکت هایی مانند سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات که جایگاه ویژه ای دارند و از ارزش بالایی در بین سهامداران برخوردار هستند، برای حفظ اعتماد سهامداران و سرمایه‌شان به یک بازوی اجرایی مناسب و کارآمد نیاز دارند. شرکت های بزرگی که در زمینه های صنعتی، معدنی و تجاری فعالیت دارند، نمی توانند سرمایه‌شان را به راحتی در اختیار هر شرکتی بگذارند با توجه به اینکه شرکت های فعال بسیاری در زمینه بازارگردانی، سرمایه گذاری و سبدگردانی وجود دارد. اما هلدینگ‌ها و شرکت‌های مطرح برای این که بتوانند سهام‌شان را بهینه مدیریت و به اهداف مدنظر  خود برسند  ، مبادرت به تشکیل شرکت های سرمایه گذاری بازارگردانی و سبدگردانی می کنند تا نقش و جایگاه خود را در بازار حفظ نمایند.

وی  تصریح کرد: هلدینگ ومعادن هم با توجه به گستردگی و وسعت فعالیت های خود از این قاعده مستثنی نبوده و. برهمین اساس، سیاست صحیح مدیران وقت بر تاسیس شرکتی بوده  که در قالب آن شرکت با تمرکز بیشتر و حساسیت بالاتر و رصد لحظه ای بازار با تصمیم مقتضی سهام‌شان را مدیریت و براساس رشد بازار حرکت کنند تا نقدشوندگی و ارزش سهام حفظ شود.

به گفته دکتر مهدی ترابی، حوزه های صنعتی، معدنی و کانی های فلزی جزء زیرساخت های اساسی اقتصادی یک کشور است و با توجه به میزان سودآوری و فعالیت هایی که در آن انجام می شود و ارزش افزوده ای که در بحث استخراج و شناسایی کانی های فلزی وجود دارد، این ارزش افزوده باید مدیریت شود. سرمایه ای که از  فعالیت  و سرمایه گذتری در معادن حاصل می شود باید در بازارهای بورس کشور مدیریت شوند.

ایشان همچنین  به افزایش سرمایه این شرکت اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:بنا به پیشنهاد هیات مدیره پرتو تابان  و موافقت جناب اقای دکتر نادری مدیر عامل محترم هلدینگ و حمایت ویژه جنا ب اقای علی اکبری معاون محترم مالی و اقتصادی مجوز افزایش سرمایه شرکت از ۱۰.۰۰۰ میلیارد به ۲۰.۰۰۰ میلیارد ریال اخذ و  گزارش توجیهی آن تنظیم شده که در مرحله تایید حسابرس رسمی است. به محض این که حسابرس گزارش را تایید کند مجوز بورس اخذ می‌شود و  سرمایه شرکت سرمایه گذاری پرتو تابان معادن وفلزات در سال ۱۴۰۰ از هزار میلیارد به دو هزار میلیارد تومان افزایش خواهد  یافت.

مدیرعامل پرتو تابان علت اصلی افزایش سرمایه را چنین عنوان کرد: افزایش سرمایه برای استفاده بهتراز منابع   و فعالیت بیشتر در بازار و  نهایتا کسب سود بیشتر از بازار است.

دکتر ترابی در پایان تاکید کرد: به کسانی که در بازار سرمایه فعال هستند، توصیه می کنم که به مزیت هلدینگ ومعادن با توجه به سیاست ها و فعالیت هایی که در حوزه های معدنی، فلزی حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و حتی ایجاد اسکله تخصصی که بتازگی شروع کرده است، توجه ویژه کنند و سهام دارانی که می توانند فعالیت کنند حتما سهام ومعادن را خریداری کنند چراکه  سهام  ومعادن یک سهام  با ارزش افزوده بسیار بالا و با سودآوری مطمئن است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید