236654

نگرانی از کمبود فلزات باتری به‌‌‌ دلیل افزایش تولید خودروهای برقی

محبوبیت لیتیوم ادامه دارد

دنیای معدن- شکیبا خیرخواهان : استقبال از انرژی پاک و توجه همگانی به کاهش مصرف آلاینده‌‌‌ها تقاضای فلزات باتری را بیش از هر زمان دیگری افزایش داده است. به همین دلیل تسلا اعلام کرد که به تولید ۲۰میلیون خودرو تا قبل از سال ۲۰۳۰ دست خواهد یافت.

به گزارش دنیای معدن، برآوردها نشان می‌دهد که ‌‌‌نیاز شرکت‌های برتر خودروسازی در دنیا همچون تسلا به فلزات غیر‌آهنی به‌‌‌دلیل افزایش تولید خودروهای برقی خود حتی از میزان تولیدشده بیشتر است. این ‌‌‌مساله نگرانی‌ها را افزایش داده است؛ چرا که طبق آمار و ارقام، تنها شرکت تسلا برای تامین لیتیوم موردنیاز خود به موجودی بیش از ۵/ ۱برابر لیتیوم تولیدشده در کل دنیا در سال گذشته نیاز خواهد داشت. این مساله برای سایر فلزات باتری نیز صادق است. همچنین خبرها حاکی از آن است که پاناسونیک به‌منظور افزایش عرضه باتری‌‌‌های برقی به‌‌‌دنبال افتتاح کارخانه‌های جدیدی در آمریکاست؛ چراکه این شرکت نگران است از رقبای خود همچنون ال‌‌‌جی و امپرکس عقب بماند. از طرفی چین قصد دارد تولید فلزات غیرآهنی خود را افزایش دهد، به همین دلیل می‌خواهد بودجه تحقیقاتی برای تولید باتری‌‌‌های برقی را افزایش دهد. این کشور در حال حاضر وابستگی زیادی به شرکت‌های خارجی برای تامین این نوع فلزات دارد. مقامات نیز معتقدند این مساله می‌‌‌تواند چالش‌‌‌هایی برای صنعت خودروهای برقی چین ایجاد کند.

ایلان ماسک به‌تازگی اعلام کرده است که شرکت تسلا تا قبل از ۲۰۳۰ به تولید۲۰میلیون خودرو در سال دست خواهد یافت. این شرکت باوجود تعطیلی‌‌‌های چندباره به دلیل سیاست کرونا صفر، کاهش مصرف برق در شرق آسیا و تاخیر در شروع کار کارخانه‌های آلمان توانسته است تولید خود را افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود تسلا بین ۴/ ۱ تا ۵/ ۱میلیون خودرو تا آخر سال ۲۰۲۲ تولید کند. با قیمت‌های حال حاضر تسلا به ۱۰۰میلیارد دلار بودجه برای خرید ۱/ ۱۱میلیون تن مواد خام نیاز دارد تا بتواند به هدف ساخت ۲۰میلیون خودرو تا قبل از سال ۲۰۳۰ برسد.

 درصورتی که در زمان اعلام هدف این شرکت برای افزایش تولید خودرو، بودجه موردنیاز برای تامین این مقدار فلز خام ۸/ ۴۴میلیارد دلار تخمین زده شده بود. دلیل عمده این جهش قیمتی افزایش هشت‌برابری قیمت لیتیوم در طول این دوره زمانی است. در سپتامبر ۲۰۲۰ مصرف لیتیوم در ساخت باتری‌‌‌های خودروی شرکت تسلا تنها ۶/ ۱۱‌درصد از هزینه کل را تشکیل می‌‌‌داد، در حالی که این میزان در ژوئیه سال جاری میلادی به ۴۶‌درصد رسیده است. نکته قابل‌توجه این است که با وجود ۴۰‌درصد افزایش قیمت نیکل از دوسال گذشته تابه‌‌‌حال، تهیه این فلز در حال حاضر تنها ۱۵‌درصد از هزینه کل این شرکت را تشکیل می‌دهد که نسبت به سال ۲۰۲۰، ۱۰‌درصد کمتر شده است.

 البته بهای فلزات باتری از ماه مارس سال میلادی جاری تاکنون کاهش پیدا کرده است. برای مثال بهای لیتیوم از مارس تاکنون به دلیل کاهش قیمت کبالت از ۹۲‌هزار دلار به زیر ۵۰‌هزار دلار به ازای هر تن دچار کاهش قیمت شده؛ ولی با افزایش تقاضا در سال‌های جاری، احتمال جهش قیمتی برای این فلزات به‌‌‌دلیل عدم‌تعادل بین عرضه و تقاضا بسیار بالاست؛ چراکه با افزایش توجه خودروسازان به تولید اتومبیل‌‌‌های انرژی‌پذیر تامین عرضه فلزاتی همچون لیتیوم، نیکل، کبالت و گرافیت مشکل‌‌‌ مهم‌تری نسبت به افزایش قیمت آنها خواهد بود. به عنوان مثال، صنایع معدنی پیلبرا در استرالیا به دلیل افزایش بالای تقاضای لیتیوم، افزایش درآمد ۵۷۷برابری را در سال‌جاری تجربه کرده است. همچنین الکم از مهم‌ترین تولیدکنندگان لیتیوم در دنیا، درآمدی معادل ۳۷۷میلیون دلار را در سال‌جاری به دست آورده که به‌‌‌دلیل افزایش تقاضا برای فلز لیتیوم است.

در حال حاضر برآورد می‌شود برای تولید ۲۰ میلیون خودرو، تسلا به‌تنهایی نیاز به حجمی بیشتر از کل لیتیوم و گرافیت طبیعی تولیدشده در سال گذشته دارد. همچنین به بیش از ۳۶‌درصد کل کبالت عرضه‌شده در سال ۲۰۲۱ نیز نیاز خواهد داشت. البته وضعیت دیگر فلزات باتری نیز مانند لیتیوم است،به‌طوری که هیچ تولید‌‌‌کننده‌‌‌ای نمی‌‌‌تواند ۸/ ۱میلیون تن مس را در سال عرضه کند؛ میزانی که تسلا برای رسیدن به هدف خود نیاز دارد.

پاناسونیک به‌‌‌دنبال گسترش بازارها

شرکت پاناسونیک نیز که باتری‌های الکتریکی ماشین‌‌‌های برقی تسلا را تامین می‌کند، به دنبال افزایش تولید است. به گزارش وال‌استریت ژورنال، جمعه گذشته این شرکت درحال مذاکره با آمریکا برای ساخت کارخانه‌‌‌ای جدید در خاک این کشور به ارزش ۴میلیارد دلار بود. به احتمال زیاد اوکلاهاما مکان ساخت این کارخانه جدید است؛ گرچه هنوز توافق قطعی بین دو طرف شکل نگرفته است. پاناسونیک در ماه ژوئیه نیز اعلام کرد در حال ساخت کارخانه‌‌‌ای برای افزایش تولید باتری اتومبیل‌‌‌های برقی در ایالت کانزاس است. این کارخانه ژاپنی به دنبال افزایش ظرفیت تولید به دلیل نیاز رو به رشد تسلا و دیگر کارخانه‌های ساخت اتومبیل‌‌‌های برقی است؛ چرا که مصرف‌کنندگان نیز از خودروهای انرژی پاک استقبال می‌کنند. با وجود اینکه پاناسونیک از روزهای ابتدایی تولید باتری‌‌‌های الکترونیکی شرکت تسلا را برعهده داشته؛ اما به دنبال ظهور کمپانی‌‌‌های رقیب همچون ال‌‌‌جی و شرکت تکنولوژی امپرکس چین، با کاهش تقاضا مواجه شده است. در حال حاضر امپرکس بزرگ‌ترین تولیده‌‌‌کننده باتری‌های برقی در جهان است.

تلاش چین برای افزایش تولید

طبق اعلام یکی از مقامات ارشد صنعت فلزات در چین، این کشور نیاز دارد تا وابستگی خود به کشورهای خارجی برای تامین فلزات را کاهش دهد؛ چرا که این وابستگی ریسک‌‌‌هایی برای صنعت خودروهای الکتریکی این کشور به وجود می‌آورد. طبق اعلام هو چانگ‌‌‌پینگ، معاون رئیس انجمن صنایع فلزی غیر‌آهنی چین، در حال حاضر این کشور بیش از ۹۰‌درصد کبالت و نیکل موردنیاز خود را از کشورهای خارجی تامین می‌کند. این مقدار برای لیتیوم نیز ۶۵‌درصد است. این مقام معتقد است، میزان اتکای چین به خود برای تامین فلزات غیر‌آهنی و منابع معدنی بسیار پایین است. همچنین هفته گذشته وزارت صنایع چین در راستای افزایش بهره‌‌‌وری تولید نیکل، لیتیوم و کبالت قوانینی را وضع کرد. طبق اعلام این وزارت، بودجه تحقیقی برای افزایش تولید باتری‌‌‌های برقی افزایش خواهد یافت تا وابستگی این کشور به تامین باتری‌‌‌های لیتیومی شرکت‌های خارجی کاهش یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید