244267

صحرایی در جلسه رای اعتماد

معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند

دنیای معدن: وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش گفت: این درد معلمان است که در رتبه بندی بر اساس ماموریتشان رتبه بندی نشدند.

به گزارش دنیای معدن از مهر، رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش در جلسه رأی اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه‌های خود برای این وزارت‌خانه گفت: در خصوص عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر پیام انقلاب ما عدالت است. واقعیت این است که ما باید کیفیت مدارس دولتی را آن‌چنان بالا ببریم که خانواده‌ها در زمان ثبت نام مدارس دغدغه این را که فرزندم را به کدام مدرسه بفرستم نداشته باشند. از سوی دیگر نظام رتبه بندی را به صلاحیت‌های حرفه‌ای و توانایی‌های عمومی معلمان گره زدیم و مسیر رشد معلمی برای آن طراحی خواهیم کرد.

وی در خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: اگرچه مأمور کمر بسته در اجرای برنامه‌های سند تحول، وزارت آموزش و پرورش است اما حداقل ۸ دستگاه دیگر نیز نسبت به تحقق سند تعهد دارند. این سند باید از آمال و آرزو به اعمال بیاید و از یک سند بخشی به یک سند ملی تبدیل شود. آنقدر این سند فاخر است که هیچ سند دیگری کنار آن قرار نگیرد.

صحرایی در خصوص آموزش ترکیبی هم گفت: دستاورد کرونا برای ما تغییر نظام آموزشی به سمت کیفی‌سازی آن بوده است. اگر ما این تغییر را استفاده نکنیم از این دستاورد بزرگ بی‌بهره مانده‌ایم. باید کلاس را به محل یادگیری تبدیل کنیم نه محل آموزش. و راه آن هم استفاده از شیوه‌های نوین مانند آموزش تلفیقی و ترکیبی است. راه این مسئله هم معلمان هستند. معلمان به گونه‌ای آموزش می‌دهند که آموزش دیده اند به همین خاطر از یک سو از دانشگاه فرهنگیان و از سوی دیگر از مرکز توانمندسازی معلمان این شیوه‌ها را به معلمان آموزش خواهیم داد. اگر معلم این‌گونه باشد جایگزین ناپذیر است. معلمی که به جای تعلیم صرف به تربیت هم بپردازد و نقش خود را از معلم به مربی و از آموزگار به پروردگار ارتقا دهد. کشور پر از چنین معلمانی است که ستودنی هستند. البته برخی از معلمان هم این‌گونه نیستند که باید در این مسیر قرار گیرند و اصلاح معلمان الزامیست.

جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: در خصوص مسائل پرورشی و تربیتی هم بارها گفتیم که مسائل تربیتی مهم‌تر از تعلیم و آموزش است اما این گفته‌ها باید به یک رفتار واقعی بدل شود. ما با کمبود ۵۹,۰۰۰ معلم پرورشی مواجه هستیم که این عقب ماندگی حاصل یک سال کم کاری نیست. در سالی که گذشت کم کاری نداشتیم. این عقب ماندگی ناشی از سال‌ها بی توجهی بوده است امسال ۱۱ هزار معلم پرورشی جذب خواهیم کرد؛ هر سال باید ۱۱ هزار نفر پرسنل نیروی پرورشی جدید جذب کنیم تا در یک افق ۵ ساله این کمبود معلم پرورشی جبران شود.

صحرایی با اشاره به لزوم ارائه یک هویت ایرانی اسلامی گفت: هویتی ریشه دار، دیندار، ایران دوست، ملتزم به عفاف و حجاب، یاری دهنده مظلومان، با روحیه مقاومت و پایداری در تمامی ارکان آن هویت مطلوب ماست. برای این هویت از برنامه درسی گرفته تا تربیت معلم و تأمین فضا مورد توجه ما خواهد بود.

وی مدعی شد: کتاب‌هایی که من و تیم من در بنیاد سعدی و پس از آن در وزارت آموزش و پرورش نوشته‌ایم در بیش از ۶۵ کشور دنیا تدریس می‌شود. با آن کتاب‌ها و از طریق همان صفحات ایران را به همه دنیا معرفی کردیم.

صحرایی با اشاره به لزوم پرهیز از حاشیه‌ها گفت: در چند روز گذشته که به عنوان سرپرست فعالیت کردم شما نمایندگان بسیار به من تذکر داده‌اید که نباید آموزش و پرورش سیاست زده شود؛ نباید آموزش و پرورش به ستاد تبلیغاتی تبدیل گردد. حقیقتاً نقش آموزش و پرورش در اقدامات حاشیه‌ای نیست. ما سیاست ورزی خواهیم داشت اما این سیاست ورزی در چارچوب انقلاب بوده و به دور از حاشیه‌ها است.

صحرایی چالش‌های آموزش و پرورش را پنج چالش عمده اعلام و تشریح کرد: ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای ایجاد تحول در آن، کم توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش، ضعف در بهره‌وری زیرساخت‌های فیزیکی فناورانه و ناترازی در منابع و مصارف آموزش و پرورش، ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه‌های آموزشی و پرورشی و جهت گیری عدالت ستیز و کاهش فرصت‌های برابر پنج چالش اصلی نظام تعلیم و تربیت است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: عبور از این چالش‌ها بدون کمک شما نمایندگان غیر ممکن است. مسائل آموزش و پرورش امروز از جنس یک بخش و دستگاهی نیستند بلکه مسائل ملی بوده و عزم و وفاق ملی می‌خواهند که لازمه تحول است. برای این منظور دو دسته برنامه ارائه کردیم؛ یک دسته برنامه‌های فوری و یک دسته دیگر برنامه‌هایی برای افق دو ساله و ریل گذاری برای پس از آن است.

آئین نامه‌ای که برای رتبه نبدی معلمان نوشته شده بود آئین نامه مناسبی برای رتبه بندی معلمان نبود معلمان را باید بر اساس وظایف معلمی رتبه بندی کرد نه بر اساس مقاله نویسی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تکمیل فرایند رتبه بندی را مهمترین برنامه پیش رو وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: در رتبه بندی که یکی از افتخارات این ملت است متأسفانه نتوانستیم نتیجه مورد انتظار را بگیریم. حمایت دولت و اقدامات مجلس در زمینه رتبه بندی شاهکار بود اما متأسفانه در اجرا موفق عمل نشده است.

آئین نامه‌ای که برای آن نوشته شد آئین نامه مناسبی برای رتبه بندی معلمان نبود معلمان را باید بر اساس وظایف معلمی رتبه بندی کرد نه مقاله نویسی. برای معلمی که در ایل با ۴۵ دانش آموز کار می‌کند و با کمبود وسایل گرمایشی و سرمایشی مواجه است مقاله نویسی چه لزومی دارد؟ این درد معلمان است که در رتبه بندی بر اساس ماموریتشان رتبه بندی نشدند.

صحرای با بیان اینکه ما در مدت ۵۰ روز سرپرستی خود نشان دادیم که می‌شود کار جهادی کرد. گفت: با ما در متلاطم‌ترین روزها رتبه بندی را تحویل گرفتیم و به گونه‌ای آن را تحویل دادیم که می‌بینید که بیش از ۷۵ هزار نفر رتبه گرفتند و همه توانستند اعتراض کنند نزدیک ۳۰۰ هزار نفر معترض شدند اعتراض خود را داشتند و همه امکانات برای ثبت اعتراض شأن فراهم شده است.

صحرایی به همه معلمان قول داد که در صورت حمایت مجلس به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات آئین نامه رتبه بندی اصلاح شود.

وی در خصوص کمبود معلم گفت: یک آزمون اختصاصی استخدامی برگزار کردیم و یک آزمون استخدامی دیگر هم برگزار خواهد شد تا موضوع کمبود معلمان را حل کنیم. اما موضوع ساماندهی معلمان یک موضوع بسیار مهم و جدی است.

وی در خصوص اعمال سیاست‌ها و تمهیدات مناسب برای برگزاری امتحانات نهایی گفت: ما ۵۰۶۰ حوزه امتحانی داریم ممکن است چند دقیقه در مکان‌هایی با تأخیر آزمون شروع شده باشد وظیفه ما این است که سلامت آزمون، صحت آن و کیفیت سوالات و محتوای آن مراقبت کنیم. هر روز سعی کردیم از روز قبل بهتر آزمون‌ها را برگزار کنیم. کار بزرگی را شروع کردیم و امیدواریم نمایندگان به بزرگی کارمان هم توجه کنند. آموزش و پرورش یعنی تعلیم و تربیت و نگهداشت معلمان.

صحرایی با بیان اینکه برنامه تحولی تاریخی برای تربیت معلم داریم؛ گفت: کنکور اختصاصی تربیت معلم خواهیم داشت و رتبه‌های تحصیلی سال آخری برای جذب دانشجویان ممتاز دانشگاه فرهنگیان را برقرار خواهیم کرد.

دکتر معلمان آموزش و پرورش را برای معلم پروری به خدمت خواهیم گرفت. مرکز ملی توانمندسازی معلمان فعلی کشور را همین امسال تأسیس خواهیم کرد. ۲ پردیس در دانشگاه فرهنگیان تأسیس خواهد شد که یکی پردیس تربیت مدیر و دیگری پردیس تربیت مربی پرورشی خواهد بود که هر کدام می‌توانند شاخه‌های خود را داشته باشد.

وی از دیگر برنامه‌های خود را توجه به صندوق ذخیره فرهنگیان دانست و گفت: چند برنامه مفید و متنوع دیگر در صندوق ذخیره فرهنگیان هم داریم که خیرش تاکنون به معلمان نرسیده است و باید این مزایا به فرهنگیان برسد. صندوق ذخیره فرهنگیان باید در خدمت معلمان باشد به جای هواپیما اگر قطار می خرید به جای ساختن خانه در مناطق گران قیمت تهران اگر برای معلمان خانه می خرید به جای بیمه کردن دیگران، بیمه خودمان را متحول می‌کرد امروز وضعیت معلمان بسیار بهتر از این بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید