235286

کدام یک از معلمان مشمول طرح رتبه بندی نمی شوند؟

دنیای معدن- رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح رتبه بندی معلمان از سال تحصیلی آینده اجرایی می شود، گفت: در قانون رتبه بندی معلمان، کارکنان بازنشسته، مازاد، معلمان فاقد کد شناسه ، و مامور به دستگاههای دولتی ، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی مشمول رتبه بندی نمی شوند.

به گزارش دنیای معدن، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دیشب در برنامه صف اول شبکه خبر درباره این موضوع گفت: مدت زمان زیادی است که تغییر خاصی غیر از آن که رویکرد آموزش و پرورش در انقلاب اسلامی عوض شد نداشته ایم تا اینکه 12 سال پیش، شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نوشت و شخصیت های مهمی در جلسات بررسی آن، کارهای مهم و سندهای مهمی را به تصویب رساندند که بخشی از این سند طرح رتبه بندی معلمان بود.

آقای منادی افزود: این طرح دو هدف را دنبال می کرد یکی افزایش کیفیت آموزش و دیگری ارتقای شأن و منزلت و کرامت مقام معلمی بود. در اسفند ماه 1392 از دولت وقت آقای روحانی توانستیم لایحه ای درباره رتبه بندی معلمان از دولت بگیریم و بعد از کلی بحث و بررسی قانونی تصویب شد که به نفع معلمان بود و 38 هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده و آماده اجرایی شدن است.

وی اضافه کرد: در قانون رتبه بندی معلمان، کارکنان بازنشسته، مازاد، معلمان فاقد کد شناسه ، و مامور به دستگاههای دولتی، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی مشمول رتبه بندی نمی شوند.

منادی در خصوص آخرین تمهیداتی که مجلس شورای اسلامی برای آموزش کشور دارد و اینکه در کمیسیون آموزش چه گذشت و در حضور وزیر چه مسائلی مطرح شد هم گفت: هفته گذشته هفته کاری مجلس در حوزه های انتخابیه بود در اثنی این انتخابات امتحانات کنکور آزمون سراسری برگزار شد. چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه که کنکور علوم تجربی بالای 500 – 600 هزار نفر شرکت کننده داشت و حاشیه هایی هم به وجود آمد که وزیر علوم تحقیقات و فناوری و معاونشان رئیس سازمان سنجش آموزش کشور آقای پورعباس و دو نفر از کمیسیون اصل 90 به بررسی شکایات و مسائل مربوط پرداختند.

آقای منادی افزود : ما هر سال بعد از کنکور این حاشیه ها را داریم که می گویند تقلب شده و یا سؤالات را فروختند و امسال هم بود اما کنکور امسال به شدت امنیتی بود و تحت شرایط خاص کنترل شده برگزار شد که تقلب در آزمون را تقریبا به صفر می رساند.

منادی اضافه کرد: روز جمعه ای که آزمون کنکور برگزار شد یک تعداد سؤالات بیرون آمد که همه غلط بودند و بعد در ساعت 9:39 اصل سؤالات آمد و این بدلیل این است که بعد از توزیع دفترچه ها ، یک عده غایبند و این سؤالات به خزانه بر می گردد و ممکن است کسی بعد از برگشت سؤالات و دسترسی به آنها ، عکسی گرفته و برای جایی ارسالکند که البته خلاف است و نباید انجام بدهند.

آقای منادی گفت: سال قبل که تقلباتی شده بود و وقتی رئیس جدید دکتر پورعباس آمدند مجلس تأکید کرد که دولت در اجرای آزمون کنکور دقت داشته باشد و آقای پور عباس قول دادند و انصافاً هم عمل کردند ، و یک شورایی برای جلوگیری از تقلب تشکیل دادند که از مسئولان دستگاه های اطلاعاتی در آن حضور داشتند و دستگاهی ساختند که نسبت به آن چه که تا به حال وجود داشت هوشمند تر بود و می توانست هر روش تقلبی را شناسایی کند.

همچنین سازمان سنجش، 1460 دستگاه از اینها را خرید و 1500 نفر نحوه کار با این دستگاه را آموزش دیدند و این دستگاه می توانست هر کسی در حال رد و بدل پالس است شناسایی کند و تعدادی از تقلب کنندگان هم شناسایی و از آزمون اخراج شدند.

آقای منادی اضافه کرد: قطعاً همیشه تقلب وجود دارد، ما همه دوران تحصیل مشاهده کردیم یک عده درس نمی خوانند و به سراغ تقلب می روند منتهی آزمون امسال نسبت به سال گذشته بسیار امن تر بود و همه دستگاه ها جمع آوری شدند و حتی کسانی که برای تقلب از مرکز به مراکز استانهایی مثل کهگیلویه و بویراحمد و لرستان هم رفته بودند کشف شد و متقلبان از جلسه آزمون محروم شدند.

منادی درباره تردید قابلیت اجرایی شدن مصوبات شورای انقلاب فرهنگی در آزمون 1402 هم گفت: ما در بحث کنکور قانون داریم که مجلس در سال 1394 تصویب و شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسأله کنکور ورود کرده است و بر این اساس باید به طرف این که معدل دوران دبیرستان مؤثر باشد برویم و قرار است که آزمون 40 درصد از محل دروس دبیرستان باشد و 60 درصد هم دوره های تخصصی و بر طبق این قانون در اوایل سال معلوم می شود که دانش آموزان طبق قانون بدانند سال بعد روش کنکور چگونه است و قرار است به چه روشی برگزار شود.

آقای منادی درباره جذب و استخدام معلمان افزود : امسال 268 هزار معلم کم داریم و تمهیداتی فراهم شده تا کمبود معلم جبران شود و یکی از کارهایی که شده این است که بازنشسته ها را با احراز شرایطی می توانند استفاده کنند و سرباز معلم هایی که در اختیار ستاد کل قرار دارند روزهایی که در آموزش نظامی هستند را به مدت 45 روز در دانشگاه فرهنگیان دوره آموزش معلمی ببیند ولی اساس کار این است که ما معلم باید از دانشگاه فرهنگیان بیاید و رهبری معظم انقلاب هم بر این مسأله تأکید دارد.

منادی گفت: البته ماده 28 فرصت خوبی برای بهترین های دانشگاه های ما در آموزش عالی است که فارغ التحصیلان، دانش آموختگان دانشگاه هستند و با معدل های خوب از دانشگاه های برتر می آیند و در آزمون شرکت می کنند و پس از ورود به دانشگاه فرهنگیان و گذراندن دوره های لازم جا معلم می شوند.

آقای منادی اضافه کرد: اساس جذب معلم از کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان است و بخشی از جذب معلمان برای استخدام نه ماده 28 است و نه کنکور بلکه از معلم هایی است که درحال خدمت هستند و بخشی از اینها اگر بتوانند از این آزمون قبول شوند وارد آموزش و پرورش می شوند و این موضوع در دستور کار کمیسیون مجلس است و پس از تصویب نهایی شورای نگهبان به دولت ابلاغ می شود و دولت هم مترصد است که با چنین مصوبه ای اینها را سر و سامان دهد و این عزیزان را تبدیل به وضعیت احسن کند.

آقای منادی یادآور شد کمبود معلم فعلا جبران نمی شود و ما برای چهار سال آینده مشکل داریم، سال های گذشته کوتاهی شده اما با این ظرفیت به وجود آمده در چهار سال کمبود معلم به نقطه صفر می رسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید