234181

رتبه‌بندی معلمان درگیر حواشی فضای مجازی/ هنوز هیچ بندی از آیین‌نامه رتبه‌بندی نهایی نشده است

دنیای معدن- این روزها اخباری در فضای مجازی از مباحث مطرح‌شده درباره رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون دولت منتشر می‌شود که موجب نگرانی معلمان شده است؛ به عنوان مثال شرایط آنقدر سخت است که معلمان فقط می‌توانند رتبه‌های یک و دو را کسب کنند اما معاون سرمایه انسانی سازمان امور اداری و استخدامی در این خصوص گفت: فضای مجازی نباید معیار قضاوت باشد.

به گزارش دنیای معدن و به نقل از فارس، گروه آموزش و پرورش: روایت رتبه‌بندی معلمان، ماجرای پر فراز و نشیبی شده است که سال‌هاست به سرانجام نرسیده است؛ موضوع رتبه‌بندی در سند تحول آموزش و پرورش به صورت مستقیم اشاره شده و مورد تأکید است و عدم اجرای آن از جمله گلایه‌هاست که حاکی از اجرای اندک سند تحول است.

اگر به سند تحول آموزش و پرورش مراجعه کنیم در راهکار ۲ـ۱۰ به استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی و همچنین در راهکار ۴ـ۱۱ بر ایجاد نظام ارزیابی صلاحیت معلمان شامل شایستگی‌های اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، حرفه‌ای و تخصصی و ارزشیابی متناسب با مبانی و اهداف سند تحول راهبردی اشاره شده است.

قانون برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان وجود دارد اما همواره در عمل با چالش مواجه شده است. چالشی که باعث شد گاهی یک اضافه حقوق، مُهر رتبه‌بندی معلمان بخورد و در نتیجه، نه رتبه‌بندی انجام شود و نه معلمان راضی باشند.

* رتبه‌بندی معلمان در کش و قوس 11 ساله

اولین نظام رتبه‌بندی معلمان را حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در زمان وزارتش، آماده کرد که نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان و جذب و تأمین منابع انسانی نام داشت؛ در این نظام، رتبه‌های مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم پیش‌بینی شده بود و تلاش حاجی‌بابایی بر این بود که معلمان همطراز اساتید دانشگاه دیده شوند اما این نظام رتبه‌بندی به سرانجام نرسید.

به‌رغم اینکه نظام رتبه‌بندی تهیه شده توسط حاجی‌بابایی به سرانجام نرسید اما رتبه‌بندی معلمان در زمان وزارت علی‌اصغر فانی اجرا شد؛ آن زمان اعلام شد که این اقدام، مرحله اول رتبه‌بندی معلمان است اما در این رتبه‌بندی، گلایه‌هایی وجود داشت مانند اینکه بر سر شاخص‌ها و معیارها بحث بود و نکته مهم‌تر اینکه اعتبار آن هم از فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری تأمین می‌شد؛ اعتباری که برای دیگر کارکنان دولت بدون رتبه‌بندی تخصیص یافته بود!

ایرادات مطرح شده به رتبه‌بندی معلمان، موجب شد تا روند اجرای رتبه‌بندی متوقف شود و رتبه‌بندی مورد بحث و بررسی قرار گیرد اما این بررسی خیلی طولانی شد و در نهایت در دوره وزارت محسن حاجی‌میرزایی تصویب شد.

آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان برای اجرا رفت اما مشکل اصلی آیین‌نامه رتبه‌بندی این بود که باز اعتبار پیش‌بینی شده برای آن، فصل دهم قانون خدمات کشوری بود؛ یعنی اعتباری که سایر کارکنان دولت بدون رتبه‌بندی دریافت می‌کردند!

البته ایراد دیگری که به رتبه‌بندی معلمان گرفته شد، توسط نمایندگان مجلس بود؛ آن‌ها عنوان می‌کردند که طبق قانون باید دولت لایحه رتبه‌بندی معلمان را تهیه کرده و برای تصویب به مجلس ارائه کند؛ در حقیقت اینکه دولت خودش آیین‌نامه بنویسد، تصویب و اجرا کند، مورد تأیید نمایندگان نبود.

همین شد که در بحث و بررسی‌های متعدد و بعد از کش و قوسی، لایحه رتبه‌بندی معلمان تهیه شد و اواخر سال ۱۳۹۹ در دولت تصویب شد و ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ برای طی مراحل قانونی به مجلس ارائه شد؛ این لایحه زمانی تقریباً یک‌ساله را هم در مجلس شورای اسلامی گذراند و مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تصویب شد و بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان نسبت به آن، ۱۶ اسفند مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت و بالاخره هم در همین اسفند توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

* دست‌انداز در برابر رتبه‌بندی معلمان

 قانون رتبه‌بندی معلمان به دولت ارائه شد تا آیین‌نامه آن را آماده کند؛ مهلت دولت برای تهیه و تصویب آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان 3 ماه است که این زمان بنا بر گفته صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ است.

وی به خبرنگار فارس گفت: وزارت آموزش و پرورش به جد پیگیر است تا این آیین‌نامه در مهلت قانونی و طبق مواد و چارچوبی که قانون تعیین کرده است، تنظیم و ابلاغ شود.

اما در این مدت، اخباری در فضای مجازی از جلسات بررسی رتبه‌بندی منتشر می‌شود که موجب نگرانی معلمان شده است؛ مثلاً شرایط آنقدر سخت است که معلمان فقط می‌توانند رتبه‌های یک و دو را کسب کنند یا اینکه باید برای ورود به رتبه جدید، امتحان دهند.

سید بابک هاشمی‌نکو دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های انقلابی فرهنگیان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: وزارت آموزش و پرورش، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان را آماده کرده است اما شنیده می‌شود که برخی دستگاه‌ها مانند سازمان امور استخدامی و سازمان مدیریت در موضوع ورود پیدا کرده و قصد دارند موضوعاتی مانند برگزاری آزمون از معلمان و تشکیل کانون‌های ارزیابی را در آیین‌نامه اضافه کنند.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری آزمون را خلاف شأن و شخصیت معلم می‌دانیم، اضافه کرد: مگر در طرح ارتقای اساتید دانشگاه، از آن‌ها آزمون به عمل می‌آید؟ معلمی که 15 سال، 20 سال سابقه تدریس دارد، روش تدریس و شیوه کارش مشخص است، توفیقات او قابل احصا هست، حضور او در کلاس‌های ضمن خدمت، ثبت شده است. تحقیقات و تألیفاتش و تقدیرنامه‌هایی که دریافت کرده همه مشخص است.

* فضای مجازی نباید معیار قضاوت من و شما باشد

امروز حسین عرب‌اسدی معاون سرمایه انسانی سازمان امور اداری و استخدامی در حاشیه گردهمایی دو روزه معاونان سوادآموزی آموزش و پرورش استان‌های کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر «انتشار اخبار در فضای مجازی مبنی بر اینکه قرار است طبق موارد مطرح شده در کمیسیون دولت، آزمونی از معلمان برای رتبه بندی گرفته شود، معیارهای آن چیست؟»، گفت: آیا اینکه در کمیسیون دولت مطرح شده است، اکنون اجرا می‌شود؟ هر موقع که آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی در دولت مصوب شد و بیرون آمد درباره اجزایش می‌توان صحبت کرد. مادامی که هنوز هیچ بندی از آن تثبیت نشده، نمی‌توان اظهار نظر کرد.

وی درباره این پرسش که «گفته شده ارزیابی قرار است توسط ارزیابان سازمان امور اداری و استخدامی انجام شود، آیا درست است؟»، عنوان کرد: آیا ما آنقدر ارزیاب داریم؟ فضای مجازی نباید معیار قضاوت من و شما باشد. تکذیب می‌کنم. کیفیت احراز رتبه‌های رتبه‌بندی خیلی مهم است و قانونگذار هم تأکید و تصریح کرده است که کیفیت آن همین آیین‌نامه می‌شود که باید اجازه دهید نهایی شود. پس از آن مفصل با رسانه‌ها صحبت‌خواهیم کرد.

عرب اسدی درباره علت طولانی شدن بررسی و تصویب رتبه بندی نیز گفت: بسیار مهم است که آنقدر طول کشیده است. برخی فکر می‌کنند مسأله ما فقط بودجه است، مسأله اصلاً بودجه نیست قانوگذار مصوب کرده و از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ هم باید پرداخت شود. مهم، کیفیت است. درباره ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها چند دهه آیین‌نامه چکش خورده داریم که از لحاظ کیفی می‌شود مشخص کرد فرد در چه رتبه‌ای قرار می‌گیرد، دانشیار می‌شود، استاد می‌شود و ... حالا قرار است نسخه آموزش و پرورشی‌اش را داشته باشیم و کار سخت و فنی است که زمان می‌برد و فکر می‌کنم به زودی در هیأت دولت تصویب شود؛ البته ما مسؤول هیأت دولت نیستیم.

به گزارش فارس، اکنون باید صبر کرد و دید که در روزهای پایانی مهلت دولت برای تصویب آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، چه چیزی تصویب می‌شود و قرار است رتبه‌بندی چگونه به مرحله اجرا برود؟

 

دیدگاهتان را بنویسید