232490

معلمان مطالبات خود را مطرح کردند/ «رتبه‌بندی» به کجا رسید؟

دنیای معدن- ​معلمان در برخی شهرهای کشور دیروز پنج‌شنبه در راستای طرح مطالبات خود اقدام به برگزاری تجمع‌های آرام صنفی کردند که همچنان اجرای طرح رتبه‌بندی در صدر اولویت‌های آن‌ها قرار دارد.

به گزارش دنیای معدن- گروه استان‌ها: دیروز پنج‌شنبه یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برخی شهرستان‌های کشورمان شاهد حضور معلمان در مقابل ادارات آموزش‌وپرورش و درخواست برای پیگیری و بررسی مشکلات و مسائل صنفی‌شان بودند.

این معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در برخی استان‌ها اعتراض خود را به عدم اجرای رتبه‌بندی معلمان و اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام کردند.

گزارش خبرنگاران مهر از استان‌های مختلف ازجمله خوزستان، فارس، لرستان، شهرستان‌های تهران، چهارمحال و بختیاری، گیلان، کرمانشاه، اصفهان و… حکایت از تجمع آرام معلمان و سر دادن شعارهایی در راستای رسیدگی به وضعیت معیشتشان دارد.

این تجمع‌های صنفی در مقابل ادارات آموزش‌وپرورش مرکز استان و برخی شهرستان‌ها برگزار شد.

در استان کرمانشاه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از معلمان در این تجمع حضور داشتند و با خطاب قرار دادن مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش و مجلس شورای اسلامی بر لزوم پرداخت معوقات و اجرای طرح رتبه‌بندی تأکید کردند.

در استان گیلان هم بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر از فرهنگیان در مقابل آموزش‌وپرورش این استان حاضر شدند و بر لزوم تسریع در اجرای طرح رتبه‌بندی تأکید کردند.

در مرکز استان لرستان هم «تأخیر در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان» محور تجمع نزدیک به ۲۰۰ نفر از معلمان بود که به مقابل اداره کل آموزش‌وپرورش لرستان آمده بودند.

در استان فارس و اصفهان نیز معلمان با سر دادن شعارهایی نسبت به مشکلات معیشتی خود اعتراض کردند. در شهرکرد حدود ۵۰ نفر از معلمان بازنشسته به نحوه اجرای طرح رتبه‌بندی برای بازنشستگان و عدم همسان‌سازی حقوق انتقاد کردند.

معلمان خوزستانی حاضر در تجمع نزدیک به ۱۰۰ نفری امروز اظهار داشتند که تاکنون اقدامی در راستای بهبود وضع معیشت معلمان انجام‌نشده و روند اجرای طرح رتبه‌بندی باید تسریع شود.

وزیر: ۸۰۰ هزار معلم مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان هستند

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در اظهارات اخیر خود طی هفته جاری گفته است: با تدوین و نهایی شدن آئین‌نامه طرح رتبه‌بندی معلمان، برخی ایرادات آن نیز در ۲ جلسه باقیمانده مرتفع خواهد شد تا شاهد اجرای این طرح باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از ۳۱ اردیبهشت این طرح اجرا می‌شود، تصریح کرد: ۸۰۰ هزار معلم مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان هستند.

این در حالی است حجت‌اله الماسی مشاور وزیر آموزش و پرورش روز گذشته گفته بود: مدرک تحصیلی، سنوات تجربی، انطباق رشته تحصیلی و رشته تدریس، تدریس در کارگاه تخصصی یا دوره‌های ضمن خدمت، عضویت در کارگروه‌ها، پژوهش‌های معلمان، تولید محتوا، کسب مقام در جشنواره‌ها از شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان است.

وی با بیان این‌که قانون رتبه‌بندی معلمان در مراحل اجرا قرار دارد و قانون یک ماه تعیین کرده که آئین‌نامه آن تدوین شود، اظهار کرد: بعد از تدوین آئین‌نامه سه ماه برای اجرایی‌سازی این موضوع فرصت داده می‌شود و اکنون این قانون منتظر تصویب هیأت دولت است.

سرپرست دفتر حوزه وزارتی آموزش و پرورش با بیان این‌که در صورت تصویب فرآیند اجرایی‌سازی این آئین‌نامه در همه استان‌ها، شهرستان‌ها و نواحی شروع می‌شود، بیان کرد: از هر زمانی که قانون رتبه بندی تصویب شود، فرآیند اجرایی آن و ابلاغ احکام از شهریور ۱۴۰۰ خواهد بود.

معاون وزیر: فرآیند صدور احکام معلمان تا پایان بهار انجام شود

همچنین صادق ستاری‌فر معاون وزیر آموزش و پرورش هم درباره تبیین استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان گفته است: پس از استقرار دولت جدید، مقرر شد که اعتبار لازم برای این قانون در لایحه بودجه گنجانده شود که دولت برای اجرای آن از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان را در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به دنبال مطالبات فرهنگیان است و زمان بسیار زیادی را برای همگام کردن سازمان برنامه و بودجه و اداری استخدامی برای اجرای این قانون صرف نموده است، عنوان کرد: برای اولین بار قانون رتبه بندی فرهنگیان در روز ۱۶ اسفندماه در زمان بررسی بودجه که طبق آئین نامه داخلی مجلس هیچ طرح و لایحه‌ای نباید در صحن مورد بررسی قرار بگیرد، با هماهنگی و همراهی مجلس، شورای نگهبان و وزارت آموزش و پرورش در همان روز تصویب این قانون به تأیید شورای نگهبان رسید؛ که در نهایت با تلاش‌های بسیار قانون رتبه‌بندی معلمان در ۲۳ اسفندماه توسط مجلس ابلاغ شد و پس از آن آئین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی که در آن سعی شده بود نظرات همه محققان، پژوهشگران و اصحاب تعلیم و تربیت گنجانده شود، در تاریخ ۲۳ فروردین به دولت تقدیم شد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: قرار است لایحه در کمیسیون‌های هیأت وزیران مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در نهایت در خود هیأت دولت به تصویب برسد.

وی افزود: برای اولین بار برای تدوین این آئین نامه سعی شد مشارکت جمعی عواملی مؤثر و ذی نفعان در دستور کار قرار گیرد و نظرات مدیران کل استان‌ها و مدیران مناطق آموزش و پرورش کشور نیز مورد بررسی واقع شود.

وی تاکید کرد: البته این آئین نامه، آئین نامه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش بوده و در فرایند بررسی در کمیسیون‌های دولت و همینطور در صحن هیئت وزیران امکان تعدیل مفادی از آن وجود خواهد داشت.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش از زمان تصویب قانون، سه ماه فرصت دارد که پیش‌بینی می‌کنیم فرآیند صدور احکام معلمان تا پایان بهار انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید