231140

آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان در حال تدوین است

دنیای معدن- معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قانون رتبه‌بندی معلمان روز گذشته از سوی رئیس جهمور به سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی و اداری ابلاغ شده است، گفت: آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان در دست تدوین است.

به گزارش دنیای معدن، قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا از فارس، قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، امروز، ۲۴ اسفندماه در سفر به فارس و جلسه با رؤسای ادارات آموزش و پرورش سراسر استان با اشاره به درخواست فرهنگیان برای اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان، گفت: سال‌ها پیش سند تحول بنیادین رتبه‌بندی معلمان با هدف تحول در آموزش و پرورش ترسیم شده بود.

وی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را موجب ارتقای شأن معلمان و نظام آموزشی دانست و افزود: روز گذشته قانون رتبه‌بندی از سوی رئیس‌جهمور به سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی و اداری ابلاغ شده است و آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان در دست تدوین است.

احمدی لاشکی از تشکیل هیئت ممیزه در سطح ادارات آموزش و پرورش برای رتبه‌بندی معلمان خبر داد و افزود: در این هیئت رئیس آموزش و پرورش به‌عنوان رئیس، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی نایب‌رئیس و کارشناس امور اداری به‌عنوان دبیر این هیئت و معاونان آموزش و پرورش، یک مدیر مدرسه و دو نفر امین و کارشناس حراست و ارزیابی عملکرد به‌عنوان دیگر اعضای هیئت ممیزه فعالیت خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه رتبه‌بندی معلمان بر اساس تعریف دقیق شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای خواهد بود و تجربه کار در آموزش و پرورش در این امر بسیار مهم خواهد بود، افزود: بنا داریم در رتبه‌بندی معلمان حتی نظر دانش‌آموزان را نیز دخیل خواهیم کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: معلمان در طرح رتبه‌بندی هر سه سال یک بار برای حفظ رتبه خود مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

احمدی لاشکی در بخش دیگری از سخنان خود مهم‌ترین مشکل امروز آموزش و پرورش تأمین نیروی انسانی از لحاظ کمی و کیفی برشمرد و گفت: ۴۰ درصد از جمعیت یک میلیونی نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش بالای ۲۵ سال سابقه کار دارند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با چهار چالش درونی، بیرونی، اجرای واقعی سند تحول بنیادین و چالش تحلیلی براساس ویروس کرونا موجه است، گفت: عدم توازن بین نیروی انسانی ورودی به آموزش و پرورش و خروجی‌های آن باعث چالشی عظیم در این ارگان خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تنها در بعد آموزش نیروی انسانی کم نداریم بلکه در تأمین نیروهای خدماتی و مراقبان سلامت و معلمان تربیت بدنی نیز با چالش مواجه هستیم، افزود: در کشور با کمبود بیش از ۶۰ هزار نیروی خدماتی مواجه هستیم که این کمبود امنیت مدارس را به خطر انداخته است.

وی همچنین خواستار توجه بیش از پیش به معیشت فرهنگیان شد و گفت: باید اضافه کار معلمان به‌طور ماهانه و منظم پرداخته شود تا انگیزه کافی برای کار کردن معلمان وجود داشته باشد.

احمدی لاشکی با تأکید بر اینکه باید در سیستم تعلیم و تربیت اخلاق و انسانیت را ترویج کنیم، تصریح کرد: ارزشیابی‌های دانش‌آموزان و برنامه‌های درسی باید مورد بازبینی قرار گیرد تا بتوانیم فداکاری‌های شهید سلیمانی و علی لندی‌ها را در کتاب‌های درسی قرار دهیم.

معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: عدالت آموزشی باید فراتر از شعار محقق شود و همچنین باید به فکر توسعه متوازن در همه ابعاد تعلیم و تربیت باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه چالش‌های تحمیلی از سوی کرونا موجب سونامی بی‌سوادی در کشور خواهد شد و نیازمند زمان برای برگشت به وضعیت قبلی هستیم، افزود: بعد از عید باید به سمت برگزاری حضوری کامل مدارس پیش برویم تا افت پنهان تحصیلی جبران شود.

احمدی لاشکی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: در سال گذشته مجلس شورای اسلامی ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید تبلت دانش‎آموزی اختصاص داد که با این رقم و کمک دیگر نهادها توانستیم بخشی از مشکلات دانش‌آموزان را حل کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید